Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar AUDI RS8 !? 2023 | << 1, 2, 3 ... 289, 290, 291 ... 504, 505, 506 >> 296 besök idag (2514881 totalt) |
Men även mätröret visar ju fel ju mer vatten som finns i etanolen. Detta mätrör visade E95 först. jag hällde sen över allt i ett glas med lite extra vatten i och rörde runt sen fyllde till övre nivån och nu visar det 97% etanol. Så enda sättet är att först få bort allt vatten ur bränslet och sen testa med röret. _________________ Martin Ehrsson RS8 Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a |
||||||
Jag hällde i massa salt i detta rör och skakade om och låtit det stå nu i flera timmar men kan tyvärr inte se någon ny linje där vatten nivån är ? _________________ Martin Ehrsson RS8 Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a |
||||||
Mer!!!!! Salt
Klippet jag såg hade dom i ganska rejält med salt och skakade ordentligt, sen började det skickat sig ganska fort, så händer inget, är det för lite. För att se bättre hade dom även i nån droppe karamel färg? Men vet inte om det var vattnet eller spriten som färgade sig? Och jag fattade det som att man tillsat karamelfärgen bara för att det skulle lättare ses för kamera, borde synas även utan färg. _________________ Carl-Fredrik Wernboe' Kör Toyota GT86 Tanu Club challange 81# |
||||||
Jag menar att det ska vara mer salt i för att få en skiktning https://youtu.be/1SS3-D-Aqr4 Men har sett klipp utan färg också och man ser tydligt separationen. Tänkte göra ett test i dag, åker och tankar E85 på diverse makar och kollar först bara med mättröret vanligt, Sen i med salt i alla för att se vilka som har högst vatten i sig, tänkte det kunde vara kul att kolla _________________ Carl-Fredrik Wernboe' Kör Toyota GT86 Tanu Club challange 81# |
||||||
Jag hällde i mer salt och karamellfärg men fortfarande ingen nivå?
Hur mycket salt behövs ? Uppladdad med Rejsas Android-app. Edit: bilden hamnade visst på sidan vid uppladdning. _________________ Martin Ehrsson RS8 Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a |
||||||
Mycket salt tydligen, en snubbe pratade om att det skulle finnas så pass mycket Sallt i så det vart kvar lite oblandat på botten? _________________ Carl-Fredrik Wernboe' Kör Toyota GT86 Tanu Club challange 81# |
||||||
Kollade klippet nu, men dels är det ju massor av salt han häller i, alltså flera skopor efter varandra innan något händer men sen blir ju slut resultatet inte rätt Alltså han har ju 50% vatten och 50% etanol från början, men efter salt separationen så visar det på typ 25% vatten ? Och med tanke på allt salt i så borde det bara vara kanske 40% Etanol och inte 75%.. Står även i kommentarerna att vanligt bordssalt inte fungerar? _________________ Martin Ehrsson RS8 Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a |
||||||
Vad ska det vara för salt då? Vi har ju diverse olika på jobbet i processen Sallt tabletter för framställningen av total avsaltat vatten tex/batteri vatten, saltsyra mm _________________ Carl-Fredrik Wernboe' Kör Toyota GT86 Tanu Club challange 81# |
||||||
Kalciumklorid, och du får nog låta lösningen stå över natten om den ska ha en chans att hinna skikta sig... _________________ Joakim L'/dig |
||||||
tillbaka till min bil..
Startade den på pallbockar 1 vecka innan Gotland och första test turen i år blev 2 dagar innan Gotlandsbåten gick och det testet gick inget bra så tänkte lämna bilen hemma.. För nya tryckgivaren jag monterade på ventilkåpan är kopplad till min surfplatta som dels visar aktuellt värde men även max värde för varje givare. Efter att varit ute och gasat så såg jag vevhustrycket varit uppe i över 1bar och då har jag ju ändå byggt om ventilationen.. Dessutom luktade det bränd olja Upptäckte att det var givaren som det läckt lite ifrån ner på värmeskydden över grenröret. Så givaren tätades om och drog även om vattenslangen och byggde om luftburken som jag skrev om på sid 288 Så på torsdagen dagen innan båtresan så blev det ny test tur med helt öppen vevhus ventilation och märkte då att ibland även vid lugn körning så kommer det någon puls i motorn som gör att mätaren hoppar till, men vid fullgas så ger den max 0.3bar övertryck i ventilkåpan. Gjorde även hjulinställning på torsdagen sen lastade och på fredagen blev det lång test tur till nynäshamn och då allt lirade så blev det körning på lördagen på banan. Gjorde inställning hos en annan firma denna gång som hade grader på toe istället för mm som jag är van vid. Sen en märklig sak, enligt datorn så skiljer det bara en halv grad i camber mellan fram och bak på vänster sida, men tittar du med ögonen så är det många graders skillnad på bilen så förstår inte hur deras mätare får det till en halvgrad på vänster och 1 grad på höger _________________ Martin Ehrsson RS8 Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a |
||||||
Fast detta var en annan sorts maskin där det bara var reflex plattor utan elektronik på hjulen sen framför ovanför bilen var det två armar ut på sidorna med laser som kände av plattorna.
Tror den hette typ Hawk eye eller liknande. _________________ Martin Ehrsson RS8 Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a |
||||||
Det är inte som maskinen här hemma då?
Den mäter i klockslag tydligen Så fort den går över låt säga -1,55 camber och slår om till 1,6 då blir det ett hel tal på -2.0 camber Så 0,3 är en halv grad. _________________ Carl-Fredrik Wernboe' Kör Toyota GT86 Tanu Club challange 81# |
||||||
Grader/minuter (och sekunder) , brukar skrivas gg°mm' (inte kommatecken). _________________ Porsche Cayman S "3400 RT" -09 Grocery Getter: Mercedes C220D T 4Matic -20 |
||||||
Det var operatören som såg det och kommenterade att det är ju mycket mer camber fram än bak, men att datorn visar bara 0.5-1 grad.
Jag har ju även förut haft typ -4 grader camber fram men nu gick det inte mer än -2.55 grader Ni ser fram och bak i rött i fältet längst till höger i halva övre delen av pappret ovan, man ser även vad std. värdena ska vara i mitten fältet. _________________ Martin Ehrsson RS8 Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a |
||||||
Våra race- och banåkarbilar AUDI RS8 !? 2023 | << 1, 2, 3 ... 289, 290, 291 ... 504, 505, 506 >> 296 besök idag (2514881 totalt) |