Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1439 besök totalt |
Chassie design?
Vad har ni för synpynkter på den här schematiska chassie designen? Motor kommer till en början bli en "mitt" monterad SAAB 2,3 turbo. Men även en V8 med lämplig låda ska kunna monteras. Jag känner att det skulle behövas en hel del kritik för att komma vidare. Jag tar därför tillfället att "utnyttja" alla här på forumet som vet hur saker och ting fungerar. ![]() ![]() Kom igen nu, jag vill ha massor av kritik!! Tack på förhand! Mvh |
||||
En snabb flukt bara.. finns ju säkert mer som behöver fixas
![]() om jag ska försöka mig på att tänka lite så hade jag ändrat följande; Ta bort de röda rören och ersätt dem med de svarta... Så många rör som möjligt skall knyta i samma punkt.. ![]() Vet inte riktigt hur mycket motorn sticker in där bak, men antingen ett rör eller ett krys bakom stolarna hade nog gjort endel... som sagt, bara några ideer.. annars får du vänta på att 'de lärde' kommer in här och börjar tjöta ![]() ![]() EDIT: lka sära sig mtava gästa nång! |
||||
Anders: Tack för dina synpunkter! Det bakre röd markerade röret sitter en bit upp för att göra plats för en venturi tunnel. Sidosträvorna är nerflyttade för att minska instegshöjden, samt att dessa ska knytas ihop med nedre rördel av instrumentbrädan. Har inte hunnit dit än men jag kommer visa bilder så fort det är ritat. Krysstagning bakom ryggen kommer också ritas in när jag vet motorkonstellationen.
Ang. mittkonsol och instrument bräda kommer den byggas likt en kardantunnel som också ska aggera "bärande".. Hälsn. |
||||
Som sagt.....det är en del rör som sitter mitt på andra rör. Och enkelröret i botter och de rör som vinklar ut mot trösklarna, under benen, ser lite konstiga ut.
Sedan skulle jag vilja har stötdämparinfästningen i "v:t" i framvagnsbalken. _________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||||
Kolla upp om det inte finns någon hållf.modul till programmet du använder. Är intressant att föra in krafter i modeller och se hur materialspänningarna brer ut sig.
Vad är målet med bygget, eget bruk eller småskalig försäljning? _________________ /Kristian Elisson |
||||
Butterfly: Jag ska kolla igenom de rör som sitter mitt på andra rör. Ska också beakta stötdämpar infästningen, menar du att den bör ligga precis i v-punkten dvs att jag isåfall släpper fram mittröret. Ang. mittröret sitter det där för att mitt konsolen ska forma sig likt ett V kring mittröret...
Kristian: FEM analys av chassiet kommer utföras inom kort i Cosmos Works. Har aldrig tidigare använt det men modellen finns ju redan, sedan är väl ett stort jobb att bestämma krafter och likn. Målsättningen är solklar, bygga en öppen tvåsitsig bil som kan prestera bättre än en Radical SR3:a (tvåsitsiga mod.) på bana. När vi väl är där (om vi kommer dit ) så kanske en småskalighet kan vara intressant... Hälsn. |
||||
Jag fick någon slags association till den svenska Clubman-tillverkaren Phantom, http://www.phantomracing.nu/
Ser inte den här ganska lik ut? ![]() Kanske kan ge ett uppslag eller två? |
||||
SÅ SKA en triangulering set ut. Titta och lär!!!!!!!!!!!!!!! _________________ Christian Merheim ![]() - There are places were only a racecar can take you - |
||||
Triangulera även sidor+tak i "lådan" mellan framvagnsupphägningarna. EDIT2: flytta även fram det lilla röret i botten på denna "Låda" så det fäster i knutpunkterna. Vikt är väl ok med tanke på att buren är integrerad. (en normal bur kan väga ca 20-25 kg.) EDIT: Även inre fästpunkterna för överrullningsbyglarna skall gärna trianguleras ner i chassiet så röret inte viker sig. Även snedröret ner i sittbrunnen skall fästas in så högt som möjligt. kanske även snestag från övre punkten av överrullningsbyglarna neråt bakåt. _________________ Christian Merheim ![]() - There are places were only a racecar can take you - |
||||
Jo, och dessutom inte helt korrekt triangulerad. Det räcker säkert med en knutpunkt i varje ände av sittbrunnen (i längsled). Sedan tycker jag vikten blir hög om ni skall konkurrera med SR3. Godsdimensionen tycker jag ser rätt överdriven ut om ni inte bygger i alu (och då kan ni lika gärna bygga monoqocue) kika på ett SR3 chassei de är rätt "well engineered" _________________ Christian Merheim ![]() - There are places were only a racecar can take you - |
||||
Nu är inte jag med riktigt hur du menar. |
||||
Istället för ett kryss i botten (från bakre torpedvägg till under instrumentbrädan) så kan man istället ha ett V. På så sätt plockar man bort knutpunkten i mitten. _________________ Christian Merheim ![]() - There are places were only a racecar can take you - |
||||
Chasien är alltid minst vridstyva över sittbrunnen. Om man har sidor i form av boxar istället för bara fackverk på sidorna får man rätt mycket mer vridstyvhet. en rejäl "kardantunnel" är inte bara bra att dra kablage och rör i utan tillför mycket vridstyvhet till hela chassiet.
Att klä rörkonstruktionen med aluplåt(limmad och nitad) ger även det mer vridstyvhet _________________ Christian Merheim ![]() - There are places were only a racecar can take you - |
||||
Kardantunnel/mittkonsol är en av alla delar som ännu inte tagit form, men givetvis ska en "bärande" mittkonsol också dit..
Ang. aluplåt så kommer botten att bekläs både på undersida och inne i kockpitt. Här har jag en fråga, vilken kvalite ska väljas om plåten också måste kunna bockas? EN AW 6082??? Fortsätt gärna att kritisera jag tar åt mig av allt även om jag kanske inte svara på alla inlägg!!! Hälsn. |
||||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1439 besök totalt |