Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1, 2 >> 4267 besök totalt |
Ang. tidern på knutstorp med T.V's bankalas
Så här stode det på Teknikens värld's insädaresida (Ventilen som den heter) Usla tider på Knutstorp Med anledning av "Bankalaset i nr 13/04 vill jag bara påpeka att min gamla mormor förmodligen hade fått bättre tider än Teknikens Världs testare runt Ring Knutstor. Körde nu alla bilar med handbromsen åtdragen eller? ///Lusen på tjärstick som svar: Din reaktion är förståelig. Tvär fragick det ingenstan i artikeln att vi hade lagt inte en farthämande chikan förde den snabba högerkruvan på kränet på banans "baksida" det är en bild på vart det är. i jämnhöjd med start och mål fast på bkasidan som sagt.. _________________ // Ludde R Ludde Rosten. Hellre Nürburgring än vigselring |
||||||
Re: Ang. tidern på knutstorp med T.V's bankalas
Då är det bevisat.....de är ena riktiga...... ......FEGISAR ![]() _________________ Christian Merheim ![]() - There are places were only a racecar can take you - |
||||||
![]() ![]() SUCK!!! ok om Saab-klubben håller på med detta oförlåtliga tilltag då allt från nybörjare till mer erfarna personer ska ut. Men en biltidning????????!!!!!!!!!!! ![]() |
||||||
Tidningen har väl kanske samma förutsättningar på förarmaterialfronten? ![]() _________________ Ragnar Burenius ![]() |
||||||
har konstaterat att ett mer genuint bilintresse finns hos automobil och auto motor och sport. 8år prenumeration av TV bortkastat.. =) _________________ // Ludde R Ludde Rosten. Hellre Nürburgring än vigselring |
||||||
Nej, det finns ju inget som säger att motorjournalister skulle vara bättre än andra på att köra. Jag har själv sett en medarbetare i Teknikens Värld vara med i ett kändisrace (typ schlagersångare och idrottsstjärnor) med likadana standardbilar på Mantorp. Han kom näst sist... Det var 1981 och han jobbar förresten fortfarande kvar.
Det kanske inte är så kul för en tidning att krascha en bil heller, som man lånat och som kostar 2 miljoner. Försäkringen gäller väl inte mer för dem. Jag har förresten aldrig vågat hålla fullt över krönet. _________________ Johan Rådlund |
||||||
Jag tror inte det finns nån som håller fullt hela vägen upp och över krönet. Förra året släppte jag av innan krönet, i år så bromsar jag innan. Utvecklingen går bakåt ![]() Löjligt att hyra en bra bana och sen förstöra den med koner. Vill dom testa bilarna utan skaderisk så kan dom hyra ett flygfält och köra konbana istället _________________ /Fredrik Stjernlöf (Svensson) |
||||||
Antagligen går det numera fortare på väg upp till krönet. ![]() ![]() _________________ Christian Merheim ![]() - There are places were only a racecar can take you - |
||||||
Ett alternativ om man vill göra ett sådant test och om det ska ge något är att man hyr in en duktig chaufför.
Ett annat sett är att hyra en bana som inte är så svårt... tex mantorp eller nått. _________________ /Daniel Kihlgren VW 1200 -65 Punto GT -96 |
||||||
Det är inte lätt att köra fort... Dessutom säger en sådan bana mindre om väghållningen och gynnar massvis av effekt. Nej bättre förare tack! ![]() _________________ //Kenth Wiklund Alfa 75 3.0 Potenziata #75 A4 Avant T |
||||||
|
||||||
Citat av mej själv:
Jag läste senaste numret av TV. Det var tydligen ovanstående som körde "testet" på Knutan. Då blir det ![]() _________________ Johan Rådlund |
||||||
Holler med till 100%!! TV leser jag mest for att det er gratıs for mig....men jag har merkt att auto,motor&sport och TV verkar samarbeta. Med olıka tester m.m. Kanske er smart ekonomıskt men det er ju trokıgt for oss som leser fler olika tidnıngar.... _________________ Rachid Rachid |
||||||
Snubblade in över denna tråd av en tillfällighet och tar mig friheten att svara å T.V:s vägnar då jag själv var där och spelade in Pagani Zonda när den var ledig under dagen. Det inslaget kommer för övrigt att sändas i 3:e programmet av Motorjournalens höstupplaga som har premiär den 30/8. Vi körde den inte på Knutstorp då banan som bekant var upptagen av ett bankalas. Men chansen att köra Pagani Zonda på svenska vägar kunde inte missas. Villkoret var att jag dessutom skulle skriva ett reportage för T.V.
Hur som helst, ett dylikt bankalas med den uppställningen av vagnar kräver en jävla disciplin, planering och tålamod samt jämna förare med erfarenhet, referenser och inte minst en vass penna. Att bara flåköra ett gäng bilar och sedan utstöta något infantilt om fullt över krön, bromsa senast och vilken sjuhelvetes chaufför man är, kräver ingen större ansträngning och dessutom lär det nog dröja innan bilmärkesrepresentanterna lånar ut bilar för något liknande igen. Att däremot ansvarsfullt, kunnigt och rättvist ta till sig alla intryck av många vagnar under press, sortera fakta och känslor till något substansiellt och sedan förmedla detta i en underhållande text är ett hårt arbete, om än till stora delar ett väldigt roligt arbete. Dagge heter den medarbetare som angrips här tråden för att vara otillräcklig och han var bara en av förarna som körde alla bilar. Men han var den skrev reportaget. Och han är inte på något sätt inkompetent för uppgiften. Att hyra in en aldrig så kaxig, duktig och fräck förare ger ingenting om vederbörande kör sönder material och inte kan förmedla sina känslor på pränt. En chikan kan tyckas onödig men likväl ger banan i sådan konfiguration ändå ett utslag om vad hela detta kalas handlade om; att kora den vagn som ger mest körglädje för pengarna. och... inte att förglömma, chikanen minimerade möjligheten till ett mänskligt misstag som jag förmodar att merparten av stjärnförarna här på denna tråd, inklusive mig själv, någon gång gjort eller kommer att göra på ett banbesök. Tack för ordet. Peter Sundfeldt Motorjournalen _________________ Peter Sundfeldt |
||||||
och jag ber om ursäkt för att TV uttryckt sej så att jag uppfattade det som att testet kördes av en enda person.
För övrigt tycker jag att TV är en alldeles utmärkt tidning, den bästa svenskspråkiga (konkurensen är väl inte direkt bedövande). _________________ Johan Rådlund |
||||||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1, 2 >> 4267 besök totalt |