Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Pagid RS29, bromsfråga gällande nypande bromsar 997.1S
1216 besök totalt
Johns
Huddinge
Här sen Nov 2016

Trådstartare

Har en trackday byggd Porsche 997.1 S och precis köpt Pagid RS29 då mina Brembo2000 belägg "brann upp".
Bromskylsningen är ombyggd likt GT3RS, stålomspunna slangar, 5 bandagar gamla original skivor och CUP2 däck.

Nu till problemet. Körde in beläggen exakt enligt instruktioner och i måndags kördes den på bana med de nya beläggen (allt annat är testat innan). Med de nya beläggen har känslan helt försvunnit i bromsningen. Känns som dom nyper bromsarna eller så tar dom inte tillräckligt bra och jag hittar inget läge med full broms utan att ABSen går in. Efter ca 17 minuter stenhård körning tycker jag dom funkar bättre och tiderna sjunker per varv men då är det strax dags att gå av vid en normal trackday.
Kan det vara så att bromskylningen är "för bra" så beläggen inte kommer upp i rätt temperatur?

Bör tilläggas att med Brembo beläggen var känslan bra och tiden på Mantorp 2 sec snabbare då man hittade precis rätt bromstryck. Men tyvärr höll dom beläggen 4 bandagar innan dom helt slets ner och gick i bitar.

Citera
erikjakan
Stockholm
Här sen Dec 2004

Har ingen erfarenhet av just dem beläggen, men visst kan det vara så att det går för kallt.

400hk typ och väldigt effektiva bromsar.

Det finns färg man kan måla på skivan, som ändrar färg så att man kan se sen efter körning hur varm skivan har varit!

MVH Erik Wedlund

Nurburgring 7.14.8 BTG Z06
Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo
Mantorp 1.23.7 Carrera S
Gelleråsen 1.18.40 M3e36
Gelleråsen 1.11.5 996 turbo
Citera
jonaslarsson
Falkenberg
Här sen Mar 2003

Jag kör med Circo m111 på min Cayman S fungerar riktigt bra.
Det belägget är utvecklat för bilar med abs har ett lite mjukare ingrepp för att undvika att abs går in.
Kolla med Pean Sweden dom är återförsäljare

Citera
mittmotor
Smålandsstenar
Här sen Jun 2005

Låter skumt, har kört flera omgångar RS29 på min 996GT3 och dom fungerar klockrent.
Brukar inte ha skyll för att fisköra....att tappa 2sek på Mantorp bara pga av detta så måste nått mer spela in.
För att få en uppfattning, när du säger 2 sek långsammare, vad kör/ligger dessa varvtider på (menar, du kanske kör 5sek snabbare än jag)?
Har också mycket svårt att tro att beläggen blir för kalla pga av bromskylning.
Jag skulle nog säga att antingen så är det något galet med den omgången belägg du fick levererade eller nått annat som spelar in.

Cupra R Ringen Toy II ex
M3 E36 BTG 7:51 TF ex
996GT3 CS ex
993TT RS/CS ex
911 -78 3.8l ex
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002

Forumägare
Forumägare

Ja det låter ju väldigt märkligt. Jag tycker rs29 har lite dåligt initial bite jämfört med tex PFC08 vilket ju påverkar hur man ska bromsa en del. Men när man väl börjat bromsa så tycker jag de är enkla att moderera. Jag kör med dem även på gatan och har inga problem med bett när de är kalla.

En fundering är om du har problem med att något belägg kärvar i oket? Råkade ut för det för massa år sen och det blev en ganska skum känsla i bromsarna då

Huddinge
Här sen Nov 2016

Trådstartare
Den långsammare varvtider beror med all sannolikhet på att jg inte vågar gasa lika långt då jag inte litade på bromsarna. Men normal varvtider för mig ligger på 1,31,xx med denna bil. Ska prova igen om några veckor och se. Jag "fegbromsar" inget utan hårt under kort tid. På gata märker jag absolut inte av detta men bromsar aldrig så kraftigt då. Dom känns t om bättre på gata än innan då bilen fått en stummare pedal. Utan detta handlar om att hitta gränsen vilket jag inte tycker får nu.

Citera
mittmotor
Smålandsstenar
Här sen Jun 2005

Re:

John997s skrev:
Den långsammare varvtider beror med all sannolikhet på att jg inte vågar gasa lika långt då jag inte litade på bromsarna. Men normal varvtider för mig ligger på 1,31,xx med denna bil. Ska prova igen om några veckor och se. Jag "fegbromsar" inget utan hårt under kort tid. På gata märker jag absolut inte av detta men bromsar aldrig så kraftigt då. Dom känns t om bättre på gata än innan då bilen fått en stummare pedal. Utan detta handlar om att hitta gränsen vilket jag inte tycker får nu.

I det tidspannet på varv på Mantorp med din bil ska det absolut inte vara några problem med RS29.
Nått knepigt är det...... thumbs down

Cupra R Ringen Toy II ex
M3 E36 BTG 7:51 TF ex
996GT3 CS ex
993TT RS/CS ex
911 -78 3.8l ex
Citera
Skruva banåkabil
1216 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande