Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar Porsche Boxster S -02 PCSR 8B racerapport Anderstorp 2017081 | << 1, 2, 3 ... , 15, 16, 17 >> 11 besök senaste veckan (100884 totalt) |
OK- Jag hade hoppats Du hade lite ideer om vart man kunde vända sig.
Jag antar det bara är Micke Svens som har kunskapen i landet då.... Det finns inget bättre än slagvolym. Tackar _________________ mvh Stockholms snabbaste speedhopägare ________________________________ Robert Hoffman |
||
Tävling 3-4 avgjordes på Nordens bästa racingbana Rudskogen. Var 3 år sedan jag var där senast och såg fram emot att se vad som skulle gå att prestera med Boxstern. Dagen började kanon med bra väder och fina förhållanden. Jag presterade klart godkända tider kring 1:38.4 och något uppåt. Visade sig dock snabbt att det knappast skulle räcka mot 944 turbo bilarna i klassen som var 0.3 till 1.2 sekunder snabbare. Fick dock till ett vettigt kval som ledde till andra startposition i min klass 8B. Sen kom regnet.....🌧
Efter ett par timmar med ihållande regn så gick tempen ned väsentligt och mängden vatten på banan började bli problematisk. Jag hade inga regndäck med mig och det blev till att mjuka upp bilen i kombination med att pumpa i mer luft för att kunna få tillstymmelse till temp i Cup1 däcken som inte är kända för att vara bra i regn Fick en bra start i Race1 och tog över ledningen. Förstod dock tidigt att något var fel med mina inställningar då bilen var mer eller mindre okörbar. Plogade i vissa kurvor och tappade rumpan i andra. Blev tufft att försvara sig och ledare byttes flera ggr per varv. Kul lopp från läktarplats. När krutröken lagt sig så stod som trea i klassen med andan i halsen. Inför race 2 så fick jag erbjudande att köpa/låna nya cup2 däck som har väsentligt bättre våtegenskkaper från team Hinken. Efter kort fundering så fann jag det som en bra ide och började bytet. Samtidigt upptäckte jag att jag fullständigt skruvat bort mig på stötdämparen. Ena sidan var tokmjuk och andra stenhård. Fixde även detta och kom ut i race 2 med en helt annan bil. Då jag hade usla tider från race 1 så fick jag sarta relativt långt ned i startfätet. Bilen kändes klart mer förtroende ingivande och under långsamt upptorkande så tog jag mig igenom startfältet och slutade 1:a. 👍 Bilderna är tagna av Roy Hansen. _________________ John Carlsson ________________________ Porsche 944 S2 YTCC 1991 Porsche 996 GT3 Cup 2004 |
||
Var lite manfall under dagen men 18 bilar i race 1. Skulle vara 24 bilar men lite avåknomgar på träning och motorsprägningar ställde till det. Det positiva är att antal Boxster och Cayman ökar stadigt, vilket borgar för återväxt i serien. Största positiva överraskningen är dock Peter Claesson i 8C som kör en 996 med 3.4 liters motorn på ett föredömligt sätt. Ruskigt snabb och jag börjar allt mer misstänka att han är något så otäckt som en begåvning. Ogillar starkt sådant när man själv sliter som en hund för att prestera _________________ John Carlsson ________________________ Porsche 944 S2 YTCC 1991 Porsche 996 GT3 Cup 2004 |
||
Man kan välja olika sätt att fira Sveriges nationaldag. Sista två åren så har vi i PCSR valt att fira den på Kinnekulle Ring.
Deltagarantalet blev något lägre än en vanlig tävlingshelg då endast ett fåtal Norska förare dök upp och inga av de finska deltagare som vi är vana vid var med. Orsaken är självklart att de inte hade ledigt från jobbet som vi Svenskar. Träningen på förmiddagen var tämligen odramatisk och jag radade upp tider kring 0:59.5 och däromkring. Gjorde inga justeringar på bilen under dagen förtuom upp och ned med däckstryck något för att se vad det skulle ge för skillnad i temp. Landade på riktigt bra däckstemperaturer kring 85 grader bak och cirka 75 grader fram. Det var drygt 20 grader i luften under tävlingsdagen. Ett stort fall framåt då jag saknat temp i däcken tidigare under både den här och förra säsongen. Under de träningspass som vi hade på förmiddagen så var jag snabbast i min klass i samtliga pass, vilket såg lovande ut. Men kval är alltid kval och då gäller det att ha en kombination av kyla och attackvilja för att få till en optimal tid. Jag kom in på 0:59.35 vilket var lite av en gäspning då jag i våras var 1 sekund snabbare under träning. Hur som helst så räckte det ändå till pool i min klass. Bakom mig så var Peter Nilsson cirka 0.4 sekunder långsammare och sedan fallande skala. Starten blev i race 1 inte riktigt vad jag hade tänkt mig eller rättare sagt så hade jag väldig otur när jag tänkte då jag istället för att koncentrera mig på klasskamrater fokuserade på att komma före en tävlande i en annan klass och gick därför ut på fel sida om ett långsammare ekipage som stod framför. Peter Nilsson passade då på att gå på höger sida om den långsammare och in under bron så var han först. Kinnekulle är en knepig bana att köra om på och jag stressade Peter så mycket jag bara kunde under cirka 5 varv innan jag förstod att det var dags att byta taktik. Jag backade därför av cirka 2-3 sekunder för att sedan ta sats och köra ikapp igen. Genom att göra på det sättet så bäddade jag för snabbaste racetid under heatet och kunde därför starta i pool även i race 2. Hur som helst fortsättningen på race 1 blev tämligen händelsefattigt fram till att en 993 fick problem med en oljeslang och det blev gulflagg med direkt tillhörande grönflagg som nästan alla missade att uppmärksamma utom jag och någon till. Jag valde dock att inte utnyttja det faktum att Peter Nilsson inte hade sett grönflagg och därmed köra om utan hängde kvar i kön som blev där i drygt ett halvt varv. Under den tiden så han Ludvik Lindvall som kör i samma klass upp bakom mig och sista 7 varven blev klart mer spännande då jag både försökte stressa livet ur Peter och samtidigt hålla Ludvig bakom mig. Det var sånär att Ludvig körde om mig på sista varvet vid utgången på startrakan men det löste sig. Med andra ord så blev det en 2:a plats i race 1. Starten i Race 2 blev perfekt. Jag hade Peter N och Ludvig en liten bit nedanför mig och jag fokuserade på min egen start istället på alla andras , vilket var ett vinnande koncept. Jag kom in strax efter Markus Gattinger under bron och låg sedan relativt nära 8C bilarna i 5 snabba varv. Efter cirka 7 varv hade jag en såpass betryggande ledning att jag aldrig kände mig hotad. Tyvärr körde Ludvig av på slutet men räknar att han är tillbaks inom kort igen. Bästa tid blev 0:58.9 i race 2 och rent tidsmässigt var det ett litet antiklimax då jag innan helgen var inne på att putsa mitt eget varvrekord. Viktigast var dock att jag ryckte i serietabellen och nu har jag 4 segrar och 1 andra samt 1 tredje plats så här långt. Inga brutna race ännu. Klass 8B är rent bil och fartmässigt jämnare nu än på länge, vilket är positivt. Dessutom är utvecklingen i PCSR att vi får in alltfler moderna bilar såsom Boxster, Cayman, 996 och 997:or. Det som däremot har minskat stadigt är antalet slicksbilar. Få organ ger så mycket träningstid som våra träffar och jag uppmanar de som kör Porsche att träna med oss. Inte särskilt komplicerat. Det som krävs är medlemsksap i PCSR och att man har en godkänd racinglicens utfärdad av SBF. Fördelen med att träna med oss förutom att det är galet mycket körtid är att temport är relativt högt och spårvalen ibland lite annorlunda, vilket kan vara nog så intressant. Slutligen lite film: Race 1 (gillar man Porsche 968 så är det en riktigt bra film) https://www.youtube.com/watch?v=WSq2 Race 2 (lite kortare då det blev lite tradigt på slutet) https://www.youtube.com/watch?v=IAbO _________________ John Carlsson ________________________ Porsche 944 S2 YTCC 1991 Porsche 996 GT3 Cup 2004 |
||
_________________ Edvin Persson #lifeisbetterinracesuits | Porsche 944 -84 | PCS - PCSR - MSCC | Min blogg: http://eddievarvstopp.se |
||
för fina filmer! Just hemkommen från Kullen med SVKG, testade att köra helt utan krängare vilket gick bra i blötan men sämre i upptorkande, mäktade bara med 1,04.
/ Stig _________________ Stig Svensson Toyota Celica RA23 Porsche 944 (S3) Porsche 944 S2 Toyota Celica ST182 Långloppa |
||
Tackar Eddie. Jo äntligen släppte det lite vad gällde temp. Kan vara så att Kinnekulle som svänger hela tiden och relativt hård press gjorde sitt till. Kan tänka mig att t ex Anderstorp kommer kräva högre däckstryck för att nå samma temp. _________________ John Carlsson ________________________ Porsche 944 S2 YTCC 1991 Porsche 996 GT3 Cup 2004 |
||
Vet inte riktigt din spec på bil men 1:04 är inte så illa pinkat med ej tävlingsklar s2. De går fort de små liven även när de endast är lite modifierade. _________________ John Carlsson ________________________ Porsche 944 S2 YTCC 1991 Porsche 996 GT3 Cup 2004 |
||
Då var det dags för Gelleråsen igen.....brukar aldrig sluta väl och det gjorde det inte heller det här året. Jag och bilen presterade riktigt bra tider på träning 1:12.89 men vad hjälper det när bilen blir inkontinent på eftermiddagen och börjar läcka bromsvätska.
Vidare så blev drivaxelfettet vänster bak så pass varmt att det började tränga ut genom hjullagerbulten.....finns ett hål i den där det sprutade ut fett. Intressant fenomen. Det var bara att packa ihop efter dagens i särklass bästa träningstid och åka hem. Nu bryter jag ihop och kommer igen starkare igen! Positivt var att jag inte hade problem att få bra däckstemp i cup1 däcken runt 85 grader på inner och cirka 70 grader på ytter runt om. Negativt var att cup 2 blev tokvarma med över 95 grader på inner och obehagligt beteende. Var bra i 3-4 varv för att sedan bli väsentligt sämre och ingav ej förtroende. Troligen måste jag köra på väldigt lågt däckstryck om det är varmt ute för att inte överhetta cup 2. Däremot med så pass varma och klistriga däck så gick det att bromsa senare än med cup1. _________________ John Carlsson ________________________ Porsche 944 S2 YTCC 1991 Porsche 996 GT3 Cup 2004 |
||
Låter bekant med Cup 2.....även min erfarenhet. Men, hur tänker du när du säger gå ner i tryck för att sänka temp? Min erfarenhet är att höja trycket för att sänka tempen? Gratulerar till en bra säsong förövrigt Gelleråsen frånräknat då klart men shit happens to everyone _________________ Thomas Runebrant Boxster S -01 GT edi Boxster S -04 Race ex Cupra R Ringen Toy II ex M3 E36 BTG 7:51 TF ex 996GT3 CS ex 993TT RS/CS ex 911 -78 3.8l ex |
||
http://www.zcarclubq.org.au/race-tyr
Men jag kan ha fel. Borde dock gälla även Michelin. _________________ John Carlsson ________________________ Porsche 944 S2 YTCC 1991 Porsche 996 GT3 Cup 2004 |
||
Haha, nä det spelar nog ingen roll om det är Hankook eller Michelin Men hmm....det är nog inte riktigt hela sanningen. Han härleder det till den hårda stommen pga av tryck gör att mönstret får jobba hårdare, sant men det är ju en del i det. Å andra sidan, han ska ju vara expert Fortsätter nog att prova mig fram _________________ Thomas Runebrant Boxster S -01 GT edi Boxster S -04 Race ex Cupra R Ringen Toy II ex M3 E36 BTG 7:51 TF ex 996GT3 CS ex 993TT RS/CS ex 911 -78 3.8l ex |
||
Tråkigt att det inte blev något race, men är väl bara att komma igen.
Vad hade du för varmtryck när Cup2 blev så varma? Jag fattar ju att man måste vara snabb att mäta däckstemp direkt när man kommer in utan avsvalnings varv, frågar en då, vet du hur mycket däcktempen sjunker om man gör ett avsvalningsvarv och sen mäter? klart alltid bäst att mäta på en gång men inte alltid man har en mekaniker som kan göra det Eller ha en tempmätare med sig i bilen...bromsarna kan ju dock vara väldigt varma om man bara kör direkt in och mäter däckstemp Nu kom jag att tänka på det, du kanske mäter däckstemp medans du kör?? _________________ Roger Risberg |
||
Som jag ser det så:
- lägre tryck genererar mer värme i stommen - högre tryck genererar mer värme i däcksytan Sen är det ju ett ihopkopplat system där värmen i stommen ökar trycket i däcket så att värmen i däcksytan ökar osv osv Åttans pilligt att förutsäga mer exakt vad som resulterar i vad. IMHO _________________ Magnus Thomé |
||
Jo, så har jag också resonerat. Dvs regn och kallt i med mer luft och få mer temp i ytan och därmed någon form av grepp. Finns nog ingen absolut sanning här. Cup2 var dock bäst i första 4 varven och sedan märktes en väsentligt sämre instyrning och mer diffusa vägegenskaper. Cup1 är klart mer stabila och tål mer omild behandling. _________________ John Carlsson ________________________ Porsche 944 S2 YTCC 1991 Porsche 996 GT3 Cup 2004 |
||
Gick ut första gången på 1.8 bar och kom in på 2.6 bar runt om. Släppte ut till 2.0 bar och kom då in på 2.3 bar och strax över 95 grader. Jag har en sond/nål som jag sticker in i däcket cirka 2 mm. Jag kör inget avkylnimgsvarv för att minimera förändrad temp innan depå. _________________ John Carlsson ________________________ Porsche 944 S2 YTCC 1991 Porsche 996 GT3 Cup 2004 |
||
Att mäta 2mm in i däcket borde ju hjälpa att få vettiga mätningar, där hinner det ju inte svalna riktigt lika tokfort som när man mäter däcksytan med IR som jag gör. Vad kostar en sån probmätare?
_________________ Magnus Thomé |
||
Våra race- och banåkarbilar Porsche Boxster S -02 PCSR 8B racerapport Anderstorp 2017081 | << 1, 2, 3 ... , 15, 16, 17 >> 11 besök senaste veckan (100884 totalt) |