Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar Volvo 240 långloppsbil | << 1, 2, 3 4 besök senaste veckan (38550 totalt) |
Vad är anledningen till att du kör en profil för standardtryckare på avgassidan? Kör du standardtryckare där eller har du ändå 37 mm tryckare? _________________ Karl Vestgöte |
||
Jag kör 37 tryckare där också men jag behövde inte lika mycket area under kurvan på avgas.
Det är en avvägning om hur man vill att effektkurvan ska se ut. Mindre area på avgas ger bättre mellanregister och mer area mer topp och mindre mellan. Erland _________________ Erland Cox |
||
Intressant, hur avgör du hur mycket area du behöver? Erfarenhetsmässigt eller beräkning från pipemax? Vet man flödessiffrorna vid varje lyft och har en graf över hur kammen lyfter går det ju räkna ganska enkelt? _________________ Karl Vestgöte |
||
Jag fick alla kamprofilerna på fil och byggde min motor i detta programmet: http://vannik.co.za/EngMod4T.htm
Jag fick mycket hjälp av Neels som gjort programmet och av Reine på AGAP som gav mig alla kammar på fil. Sen har jag testat en massa kammar också och programmet träffar väldigt nära. Jag har satsat på max bredd på effektkurvan och försökt att höja medeltrycket så mycket som möjligt. https://scontent-arn2-1.xx.fbcdn.net _________________ Erland Cox |
||
Ett väldigt bra program till väldigt rätt pengar.
Det blir mer lättkört med en sån här motor, den kan både undervarvas och övervarvas. Men jag ska testa vidare och prova att höja medeltrycket mer. Det verkar bero på tryckardiametern och accelerationen in. Det skiljer 20+ Nm mellan en 33 och en 37 tryckarprofil in. Man kan nog kompensera en del med mer kompression på 33 tryckar motorn. Appendix K tillåter bara 33 tryckarprofiler. Mina egna bilar är ju till för att testa sånt som jag gör till kunder sen. _________________ Erland Cox |
||
Liten klämspalt, högt komp.
Sen optimera kam, grenrör och insug så jag får så hög VE som jag bara kan. Särskilt öppningshastigheten in är viktig, jag tror inte stängningen in är lika viktig. Sen ska ju motorn få in så mycket som möjligt medan den bara kan få ut det den har fått in. Det gör att hur insug lyckas med att suga in och fånga luft bestämmer hur mycket avgaser som behöver komma ut. Mer area ut höjer varvet där medeltrycket blir högre så det är en avvägning mot vad man kan få in. Det finns en optimal kam till varje topp men det är svårt att hitta den. jag har lekt lite med trattar också. Jag kör med dubbeltrattar, en inre och en yttre tratt och där fick jag lite extra effekt över hela registret. Erland _________________ Erland Cox |
||
ber om ursäkt att jag dundrar in en fundering i allt detta fantastiska arbetet, du som en idol för en på tiden kent redmo åkte bäbisblå mustang dragracer med din motor, (minns jag rätt tro?)
min fundering, på denna i min mening vassa teknikdiskussion har nån av er funderat kring det som pågår i motogp nu med vad de kallar screamer vs bigbang motorer,skit fascinmerande mvh janne, _________________ janne pettersson |
||
Vi har Redmos Mustang nu och den motorn byggde jag för25 år sen men den han körde med var från Scott Shaffiroff.
Big Bang funkar som ABS. Istället för jämna tändpulser så har man några i rad och sen låter man däcket återfå greppet innan man tänder igen. Erland _________________ Erland Cox |
||
åfasen där ser man, kul att bilen lever än lycka till med räsern _________________ janne pettersson |
||
Det gick ju snabbare i år än förra året.
40 kg lägre vikt, 1220 kg med förare och full tank nu. Begagnade Yokohama 240-610-17 skicks istället för R däck. 1,10 på Sturup och 1,08 på Knutstorp. Höga 1,09 och 1,07 men så nära att jag avrundar uppåt. Får se vad jag kan hitta på i vinter för att få mer fart på bilen. Erland _________________ Erland Cox |
||
En film från en Ginetta från årets första träning på Sturup.
Vilket grepp, var uppe på 2 hjul några gånger. Ny asfalt gav 2 sekunder bättre tid. https://1drv.ms/v/s!AlB_fCznM_NSjBIf Får inte länken att funka så man får kopiera den i Google. Erland _________________ Erland Cox |
||
https://onedrive.live.com/?authkey=%
Filmat från en Ginetta, Volvon i backspegeln från 4 minuter in i filmen. Erland _________________ Erland Cox |
||
Åh va härligt med sommar och bankörning!! Ser ju ut att sitta fast rätt bra med baken Vad var det som föranledde 2-hjulningen strax efter omkörningen...? _________________ Ola Fischer www.ofiengineering.se Intresserad av att hjälpa till? www.ofiengineering.se/Supporters.htm |
||
Våra race- och banåkarbilar Volvo 240 långloppsbil | << 1, 2, 3 4 besök senaste veckan (38550 totalt) |