Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar BMW M2 -16 | << 1, 2, 3 ... 17, 18, 19 ... 111, 112, 113 >> 42 besök senaste veckan (467171 totalt) |
Löst! _________________ Magnus Thomé |
||
Förra helgen hakade jag på MX5-klubbens träff på Malmby flygfält. Det var både slalom, rundbana på taxibanorna och lite nybörjaredriftingövningar. För att kunna vara med på det senare, utan ångest över att köra slut på de fina rdäcken, så fick jag hjälp av Tobias och Christopher på rdäck.se med två kasserade gatdäck som de monterade på mina vinterfälgar. Det var en liten skada på stommen på däcksidan på det ena som gjort att det hamnat på slänghögen, men för lite testande av snäll drifting funkade de finfint.
Men för att börja i rätt ända. Träffen började med ett bra och tydligt förarmöte följt av lugn hittaruntföljajohnkörning runt både slalombanan och slingan som lagts på taxibanorna. Slalomen bestod till största delen av tre "raka slalompartier" med lite olika hastighet. Personligen hade jag gillat banan mer om det varit större fartskillnad mellan de tre partierna eller kanske ännu hellre med lite mer blandade olika slalomtyper inlagda. Men jag har nog än aldrig råkat ut för en tråkig slalom. Inte denna gång heller Men j**var vad man fick ratta Helt klart en väldigt materialutjämnande banläggning. Som vanligt så gällde det att vara snäll med ratten så att rumpan inte for iväg på några ställen i banan som var extra överstyrningssladdvänliga. När jag väl testat några gånger med mer yvig körstil så fick jag väl till det ganska hyfsat utan alltför mycket slarvande i banan. Även om slarvande är väldigt kul Klubben har en väldigt fin helautomatisk tidtagningsutrustning med en jättestor display man kan se sin tid på när man går i mål Däremot så skrivs inte alla dagens tider ner utan det är mer fri åkning där var och en håller reda på sina tider. Förutom när klubben under en stund på eftermiddagen kör själva klubbtävlingen där de som kör i slalomcupen kör tre åk vardera där man självklart har koll på alla resultat. Men där är bara Miator med förstås . Så det var lite tråkigt att man inte kunde jämföra och ha koll på hur man låg till i konkurrensen under friåkningen. Hursomhelst så fick jag till ett varv på 61.2 och ett på 60.9 men med en kontouch. Hur nu de tiderna stod sig? Ett klassiskt knep jag inte praktiserade var att åka rundbanan för att få temp i däcken och sen köra slalomen. Men jag körde rundbanan en handfull varv i alla fall. På ett varv står plötsligt en fasan mitt i banan och glor på mig. Jag rundar henne lite försiktigt och fortsätter. När jag på nästa varv närmar mig där fasanen stod tar jag det lite försiktigt och undrar om den står kvar. Men då står istället hennes fasanmake mitt i banan och glor på mig Efter lite lunch på närmaste McDonalds så var det dags att byta bakhjul till de medhavda "driftingdäcken"! Jag kör några försiktiga varv i rundbanan för att få en uppfattning om hur hala skrotdäcken är. De visar sig inte vara hala alls utan ha utmärkt gatdäcksmässigt grepp. Det går utan problem att få ut rumpan alldeles lagom. På den delen av rundbanan som går på den breda flygfältsrakan finns det gott om plats att på säkert sätt ta i ordentligt och jag genererar både låååånga ställ och, kors i taket, massa rök Tobias hade på förmiddagen tagit hand om en grupp nyfikna nybörjardriftare där han hittat på några olika övningar. Och nu var det dags för nästa grupp. Men tyvärr så rasar Tobias turbotrimmade Miata NA, det slamrar och skramlar friskt om motorn. Så han får fullt upp med att arrangera så att kan ta sig hem, få bilen fraktad till något vettigt ställe osv. Så vi som ska drifta lite nu får klara oss lite själva, jamenarhursvårtkandetvara Bastesten blir att helt enkelt lyckas köra runt på ställ i en ganska liten cirkel. Och det är inte helt enkelt. Men vi alla som testar får till det riktigt hyfsat efter ett tag. Vi kan också köra som en avlång åtta, med en 180graders vändning i varje ände. Men vad vi borde testat var nog en tajt åtta där man får till att skifta från vänster till högerdrift utan att tappa bilen. Det får bli nästa gång Stort tack till alla på plats på träffen! Här finns några foton i eftersnackstråden: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php _________________ Magnus Thomé |
||
Slalomen gick såhär. Det ser verkligen ursegt ut på videon. Att jag testar att köra på trean i stora delar av banan gör verkligen inte videon mer actionbetonad Men det är faktiskt inte ett speciellt långsamt åk som man kan tro även om det är lite långsammare än mina snabbaste.
_________________ Magnus Thomé |
||
På lördag blir der lite instruktörande på Gelleråsen på Bavariaracings träff. Tveka inte att säga hej Och var beredd på att jag behöver hjälp med att få veta vem som är vem Jag åker gärna med och ger tips och skjutsar även runt lite. Janne hänger med och instruktörar han med men han är billös
_________________ Magnus Thomé |
||
Tur jag inte är kompislös _________________ Janne Ström |
||
Kul dag på Gelleråsen med Bavariaracing! Jag fick bilen vägd med Skoghags corner weightvågar. Med mig i och halv tank väger bilen 1660kg! Det otroliga är att den absolut inte känns tung körmässigt, tvärtom är den väldigt agil och lätthanterad. Jag börjar verkligen känna mig hemma i den.
Vad vägningen visade var att en justering av höjderna behövs, höger bak såg ut att vara alldeles för lätt. Tror jag! Jag har inte orkat räkna än. Men bilen funkar fint ändå, jag har inga problem med olika balans i höger och vänstersvängar. Jag är kanske inte så kinkig Dagens bästa tid blev 1.14.8. Hur det nu står sig? Banan har ju en ny sträckning och jag har ingen koll på vad för varvtider som gäller från i år på Gelleråsen, jag får väl kika i varvtider/loggar som lagts upp här på rejsa i varvtidsdatabasen Tyvärr gick bromsarna varma om jag körde lite längre pass. Jag har inte hunnit få dit luftskoporna för kylningen än. Jag har måttat lite och det ser bra ut, behöver bara kapa ner lite i ena ändan på dom och vika bromsskölden lite. Luften kommer träffa ganska långt ut på skivan, närmare centrum är väl bättre men jag får testa. Förutom att vara instruktör så fick jag bra tid att ta några repor och logga med Nankangdäcken jag fått för testning och utvärdering. Och jämföra dom med trippelåttorna (av gamla modellen) som jag har som standard. Jag återkommer med en fyllig rapport när jag fixat loggar och plitat ner det hela. Det var jättekul och intressant att testa! Hörnvikter: _________________ Magnus Thomé |
||
Då väger den ungefär som min 997.2 turbo, 1680kg med mig i och full tank.
Har ju lassat i båge sedan dess så tangerar nog precis 1700kg-sträcket nu. _________________ /Peter Wärhner Nu: 968CS -93 PCSR 8B Tidigare: 997.2 T -10, 997GT3CS -07 996GT3CS -01 E46M3 -01, Skyline R32GTR, Corsa A 2.0 16V "Jäger", MGB GT -69 |
||
Man kan konstatera att det är mycket bil på nyare bilar _________________ Carl-Fredrik Wernboe' Kör Toyota GT86 Tanu Club challange 81# |
||
Det här är egentligen till Nicklas på Öhlins, om du råkar se det här
När du åkte med i lördags på Gelleråsen så hade jag square setup med Nankangdäcken. Dvs 265 både fram o bak. Jag satte senare på dagen på mina trippelåttor, dvs som du inte åkte med med, med dom var det 265 bak och 245 fram. Vi diskuterade ju balansen och som du märkte så var ju bilen ganska rotationsvillig entry/mid och sen neutral i exit. Efter att jag hade bytt till trippelåttorna så fick jag dra ner några snäpp i fart i turn in för att inte hamna i understyrning, men bara jag justerat min körning för det så var det ju fin balans. Fortfarande lite rotationsvillig i första halvan av svängarna och neutral ur. Som jag uppfattade det så var bak aningens bättre fäste med R888 i 265 mot Ar1 i 265. Och fram klart mer fäste med Ar1 i 265 mot R888 i smalare 245. Och som sagt, 5 klick fram och 10 klick bak. Hela dagen. _________________ Magnus Thomé |
||
Lite svårt att se vad bilkräket väger.
Står det? 478,4 451 429,2 368 Om ja så är det inte mycket fel. Min måttståck ca 8-12kg fel. Känns typ om Magnus käkat eller inte Men då skall man också lägga in hur snett SLC-Fredriks vågar står _________________ Johan Sjölinder |
||
Roligt att åka med och känna på hur bilen funka! Låter ju som att det fortsatte fungera bra även på åttorna och även logisk förändring i uppförandet när du gick ner i bredd fram. Det man skulle kunna labba lite med är ju att på smalare däck fram öppna upp 2-3 klick och sen med det ökade fästet bak med R888 stänga till några. Men som sagt 5/10 splitten du åkte med under dagen kändes ju jättebra. Öppnar du upp något till och från banan? |
||
Bromskylning monterad! Det känns inte helt hundra pga att luften bara kommer mot bromsskivans yttre del istället för mitten av skivan. Men det lär ju vara bättre än inget!
Sen undrar jag lite hur det blir när det regnar mycket vid gatkörning Hursomhelst, det var smidigt att få dit dom efter att jag klippt bort några små flärpar på Porscheplastskoporna. Och nu blir det test på Mantorp imorrn med Drivers Club _________________ Magnus Thomé |
||
Nää, är för lat Nej men allvarligt talat så är 5/10 utmärkt för gatan tycker jag Ska till Mantorp imorrn, då bara med Nankangerna. I och med att framgreppet är "oändligt" balansmässigt med dom i square setup så ska jag testa att stänga lite mer fram _________________ Magnus Thomé |
||
1660 kg totalt. Tack att du räknade!! Jag reagerade på att det var så lite höger bak men sen kom jag på att det var ju klart högre vikt vänster fram så det kanske skulle ta ut sig. Och det gjorde det tydligen. Tackar! _________________ Magnus Thomé |
||
Ooops, jag kontrollräknade inte
Dags att försöka uttyda fotot lite närmare. Det kan ju vara 418 vä fram. 418,9 + 451 + 421,2 + 368 Då blir det väl inte så bra hörnviktmässigt... _________________ Magnus Thomé |
||
Jag tycker bilen går lika bra åt vänster som åt höger _________________ Magnus Thomé |
||
Våra race- och banåkarbilar BMW M2 -16 | << 1, 2, 3 ... 17, 18, 19 ... 111, 112, 113 >> 42 besök senaste veckan (467171 totalt) |