Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
![]() |
<< 1, 2, 3 ... 295, 296, 297 ... 524, 525, 526 >> 24 besök idag (2627211 totalt) |
Re:
Dels trångt i stift och kontakter, original kabeln är 3mm utv. Sen blir det ju även många millimeter i tjocklek när man lägger ihop flera kablar tillsammans. Men lutar åt att köpa från Elfa då den har fler och finare kardeler inuti än den tunnare R2 kabeln jag hittade i England. Finns dock även R3 och S3 kablar men dom hittar jag inte info om. _________________ Martin Ehrsson RS8 ![]() Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a |
||||||
Då det blev en ny sida så blir det lite bilder och filmer från min andra körning på 2 år som fick bli på favorit banan Sviestad.
13/7-2017 Lite bilder först från depån ![]() ![]() ![]() ![]() _________________ Martin Ehrsson RS8 ![]() Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a |
||||||
Re:
Ja det sitter original 2.5mm2 kabel men då med tunt hölje så den är bara 3mm. Har testat en rkub med 3.5mm utvändigt och det går att pressa på tätnings gummit och sedan pressa in den i kontakten, men det blir tajt. Så jag har beställt 2.5mm2 kabel från Elfa nu som är 3.3mm utvändigt och fintrådig. _________________ Martin Ehrsson RS8 ![]() Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a |
||||||
Pass2 blev jag tidigt prejad in mot armco räcket av en som hade noll koll bakåt när jag skulle köra om honom.
Så fick bromsa och sikta ut mot öppningen efter räcket för att klara bägge bilarna. Önskar att det var krav på att nya förare måste ha instruktörer med sig första varven som lär dom om blinkers och backspeglar samt spårval. Han körde märkliga spårval sen så jag fick vänta till lång rakan för att våga köra om, men kom sedan ikapp honom igen efter bara några varv och då hade han fortfarande ingen koll i backspeglarna. Jag påtalade detta vänligt för honom sedan i depån vad som höll på att hända och ett pass senare så hade han koll ![]() _________________ Martin Ehrsson RS8 ![]() Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a |
||||||
8.26 så är det RÖDflagg och på varvet in så kör du om honom på bakrakan in....
Nu vet jag inte om dom glömt målflaggan och sagt att dom använder Rödflagg för att stanna heatet bara... men man kör väl aldrig någonsin om på rödflagg eller? |
||||||
Stämmer, men enda anledningen där var för att få mer kyl luft till bromsar m.m. och då han låg i 50-70 så blåser det inte mycket så därför jag körde om på sista biten för att få mer kyl luft då allt var glöd hett på min bil innan vi svängde av in i depån för på denna bana kan man tyvärr inte svänga av ut på en bil väg för att kyla av utan det måste man göra på sista varvet..
Men det allt handlade om var det som hände tidigt i filmen. _________________ Martin Ehrsson RS8 ![]() Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a |
||||||
De få metrarna som du körde marginellt fortare än honom kan inte ha gjort särskilt mycket på temperaturen. Nu vet jag inte vad reglerna på denna körning var i detalj, men det jag lärt mig är att inga omkörningar är tillåtet under röd eller gul flagg. Har inte sett någon klasul om kylning av bromsar.
När vi ändå är inne och diskuterar etikett på bana så vill jag passa på och fråga om du tycker det är ok att stanna på banan, dvs parkera eller stå still? Jag noterade att du stannade på Gotland Ring för att vänta in en polare att åka med. Det är i min värld no no på den. Högst riskabelt beteende. Angående omkörning av corvetten, eller snarare hans oväntade förflyttning till höger. Ingen lysande förflyttning men jag gissar att han var ute på lärovarv där spårvalet diskuterades. Det är alltid svårt att köra om bilar på bana om det är en öppen körning där inte alla har samma erfarenhet eller målsättning med körningen. Ansvaret för en omkörning ligger hos den som kör om. Är man osäker på om framförvarande bil inte vet att du är bakom och tänker köra om så får man lugnt vänta tills så sker. Precis som Magnus T skrev i eftersnackstråden så bör blinkerskrav vara eftersträvat av alla, tydligt och enkelt. _________________ Fredrik Hård Clio Sport 172-02 |
||||||
Visst hur många grader extra det kylde är svårt att säga, men tar vi Gotland så påpekades det innan att kylvarv gör man i hög fart typ 90-100, för saktare gör ingen nytta utan då är man mer i vägen och farligt hinder.
Här var ju även röd flagg lite onödigt för det var inget som hände då utan var en bil som stått ett tag på en avtagsväg som ville köra tillbaka till depån så mål flagg tycker jag borde ha använts istället. men men. Sen angående Gotland så är det en bred bana och vi var få ute och körde, stoppet var ju inte heller meningen utan jag körde ju sakta men stannade till snabbt innan kurvan för att inte hindra bilarna som dök upp bakom i full fart= hade varit mer i vägen och en fara om jag fortsatt sakta igenom kurvan. Corvetten körde ensam i bilen och han hade kört pass innan. Om du tittar igen så hade han även bromsat på sig på rakan och körde sakta runt i alternativ spåret, så han bör ha sätt mig kommande till höger när han körde in på banan igen, han fortsatte ju sakta i ytterspår i kurvan men utan blinkers och började gasa först när jag tänkte köra om då han även började byta fil mot mig. _________________ Martin Ehrsson RS8 ![]() Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a |
||||||
Under den vanliga körningen, inte rödflagg alltså, om det är en bil man inte känner till så skulle jag ju rekommendera att inte köra om, blinka med helljus och vänta på "svar" i form av blinkers från framförvarande. Men jag får erkänna att på träffar där det inte är ett absolut krav på blinkers för att få köra om så händer det ju att jag kör om utan att framförvarande blinkat. Man vet ju inte om det någonsin kommer komma en blink. Antingen för föraren inte sett mig eller för att föraren inte tänker blinka alls helt enkelt.
Som jag ser det så är därför det absoluta kravet en väldigt bra säkerhetshöjande regel. Och min erfarenhet på träffar med den regeln är att det tack vare KRAV så har alla lite extra fokus bakåt och det blir till 99% mycket smidiga omkörningar hela dagen. På träffar med bara en rekommendation så blir det för det mesta smidigt men även lite hipp som happ. _________________ ![]() |
||||||
Ja precis, kommer det blink eller inte?
Just i detta fall så var jag övertygad om att han visste att jag kom, eftersom han dels borde sätt mig när han körde in på banan igen innan kurvan samt att han ligger ju mer i mitten i kurvan men svänger ut åt sidan till vänster som att han tänkte släppa förbi mig när jag närmar mig och då ger jag på, men för att nästa sekund se att han svänger tillbaka till höger mot mig ![]() Vet ju inte heller vad som hade hänt om jag tutat i detta läge, han kanske panik svängt åt fel håll, så istället bromsade jag och hoppades på det bästa. Jag blinkade på honom efter och då la han sig ju sedan igen i ytterspår i nästa vänstern, som om att han tänkte släppa förbi men för att mitt i kurvan svänga över till andra sidan? så tur att jag höll mig bakom sedan hela vägen till rakan. Så blinkers krav och krav på titt i backspegeln borde vara obligatoriskt. _________________ Martin Ehrsson RS8 ![]() Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a |
||||||
Re:
Men du har ju ingen som helst aning om det när du ute i bilen? .. för det kan ju varit både den bilen som stått ett tag och en förvirrad äldre dam som gått ut på banan i slutet av rakan...... för att ta ett extremt exempel... så oavsett om din bil så brinner, så kör man väl inte om på rödflagg? |
||||||
Re:
Kraschen var väll ändå den svarta bilen som gick in med sidan i räcket ? Som stod där med en annan på avtagsvägen ? Och det hände väll tidigare pass? För han stod ju där under alla varv jag körde vad jag minns? = (står där redan när jag kör ut på mitt pass i början går att se på filmen.) Och ingen annan syntes till så antar det var han? _________________ Martin Ehrsson RS8 ![]() Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a |
||||||
Tur jag hann in i depån innan du hann köra förbi mig
![]() När MX5 Racing har bandagar gäller blinkers, och uppsikt bakåt. Samtidigt om man kommer ikapp nån som uppenbart inte ser & hör, ta ett sväng via depån och ut igen(då kan man passapå att informera ledningen om man så önskar) så blir det oftast fritt spår. Är man långsammare/nybörjare och ser, så släpper man företrädesvis och försöker haka på för att lära sig(jävlar vad jag har blinkat sista två åren ![]() Detta systemet har funkat väldigt bra, när både nya och erfarna drivers respekterat detta. _________________ Per Nilsson |
||||||
Re:
men du vet ju inte , så är omkörning på rödflagg ok oavsett anledning någonsin? |
||||||
Re:
Nej. Men här var i början på rakan och lugn omkörning med god sikt framåt sen var det lite även för att upplysa honom att det finns bilar bakom då jag sedan skulle prata med honom om detta, men självklart är det inte okej. Men den pulsen och adrenalin jag hade efter vad som tidigare hänt med honom så tänkte jag lite fel här det erkänner jag. Kanske skulle kortat filmen så ni sluppit se detta hemska jag nu gjorde som tydligen var värre än att jag blev prejad ![]() (Edit: det var inte heller någon röd flagg vid posteringen ut på rakan vilket Jag tolkade som att inget hänt där.) _________________ Martin Ehrsson RS8 ![]() Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a |
||||||
På banan kan man köra fort men man ska inte ha bråttom
![]() Nu spårar vi iväg lite i din tråd Martin men jag tänkte bara skriva att jag har åkt med många nybörjare som instruktör och majoriteten har haft hyffsad koll även bakåt MEN det finns ingen lägstagräns för dålig koll bakåt. Det kan absolut vara NOLL. NADA. Vilket är ett ganska normalt läge första gången ute på bana med stresspåslag. _________________ ![]() |
||||||
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
![]() |
<< 1, 2, 3 ... 295, 296, 297 ... 524, 525, 526 >> 24 besök idag (2627211 totalt) |