Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1, 2 >> 3624 besök totalt |
|
|||||||||||||||||||||||||||||||
BMWcup bil till standard klassen.
Rejsa vänner, Som ni ser så har jag tänkt att till nästa år försöka vara med och köra i Standard klassen i BMW cup, trots att jag har en vidundrans bit att åka till alla race. Så nu så vill jag ha hjälp med vilken bil som jag skall förgylla tilvaron för eller sabotera ![]() Tre val föreligger i min mkt snäva prisklass! 1. 318is E30. 2. 323i E30. 3. M535i E28. Sett enligt resultat listan hitils i år att dessa bilar verkar kunna hävda sig bra gentemot varandra och nuvarande startfält är nästan bara 323i e21. Men för mig känns en e21 fel, så den går bort! Det jag kommer betänka är 1. Bensin förbrukningen. (blir viktig då jag har så långt att åka (is fördel här)) 2. Komfort (M535i bäst kanske då?). 3. Lätt mekad, reservdelar och priser.(kan tänka mig att båda E30 har fördel här?). 4. Prestandan är inte så himla viktig det handlar mest om att få race erfarenhet och att få vara med och gasa! Fast en chans vill man ju iaf! 5. Andrahandsvärde och eventuell möjlighet att bygga vidare och avancera i klasserna med samma bil! Har säkert glömt något! Men ge feedback, kritik och ideér! Rösta och skriv helst något om varför du röstade just så. Blir så mycket enklare då man får höra motiveringar med! ![]() _________________ Johan - Prospekterar Cayman |
Kan inte ge något tips... men is-maffian lär väl komma snart, och när alla de har röstat så kommer det finnas en bil som har vunnit med marginal..
![]() |
och det rätta svaret är..... tada!... BMW02!!!
Man kan köra bmw02 med dubbla weber 40, trimkam (dur 284) och ställbart kamdrev eftersom det är klassat i grupp N. Detta innebär att rent effektmässigt/vikt ligger man bra till om man toklättar 02 är en potentiell vinnarbil i klassen. Men det är en gammal bil och komforten är inte så bra, speciellt inte om bilen är utan inredning och dämparmaterial. Oftast är det entusiaster som kör 02. _________________ /Anders C |
Se föregående talare. En rätt preppad 325 får man ut nästan 200hk ur inom reglementet om man gör allt maximalt. Ihopa med en 4.10 i slutväxel lär det vara en vinnare om du får till chassit och kan köra.
02:an är inte klassad i Grp.N, klassen fanns inte ens då. ![]() Däremot är den klassad i ngt som hette Grupp 1 och det var dåtidens Grp.N fast lite friare. och där var det en del kul inklassat. AL - Petnoga. ![]() ![]() |
318is maffian verkar ha varit framme ser jag hehe.. Ni som vill rösta på 325:an kan således lägga er röst på 323 för jag var så puckad och glömde denna model i tron att de var mkt dyrare... men det var de ju inte! Så den är helt klart en kandidat nu med! När vi talar is för den delen så blir det nog inte 16V då den knappt finns att få tag på (undrar varför
![]() En 02:a går bort för komforten! Hur jag kör låter jag andra bedöma! Men jag kunde åka ungefär lika bra på mittsverige banan som lite sämre chauförer i Subaru imprezer. Hängde (jämnt, förutom på rakorna men det tog jag igen i kurvorna) på S40 T4 på Sviestad! (båda ggrn var i min 525i Touring) Så om jag sen har nån chans i BMW cup är en helt annan sak för de lära kunna köra! Men på fredag så blir det troligen förar träning så vem vet ![]() 325 börjar helt klart låta vettigare och vettigare! Kanske mest potential av de valda med? _________________ Johan - Prospekterar Cayman |
om du skulle bygga på en is för racing är det 16v du ska ha. Den andra är inte värd jobbet om du inte ändå planerar att trimma som en gnu...
Men tycker ändå att 325 är det mest vettiga tror jag. |
Que ![]() ![]() I din uppställning hamnade min röst på E28:an. Särskilt efter förra helgens bravader på Knutstorp. Hörde dessutom bland de riktigt insatta att viktskillnaden mellan en urplockad E28 och en dito E30 är försumbar. _________________ /Kristian Elisson |
02:N går bort för att jag kommer som minst ha ca 50 mil till närmsta race och närmare 90-100 till de längst ner!
![]() ![]() E28:an måste ju vara nästan lika vettig som 325:an (speciellt med mina krav) Sen gäller fäöjande på vikterna: E28:a med 204 hk har minimivikt på 1250 kg och 325 E30 1150kg. Så med tanke på den större motorn och det ökade vridet i E28:an så torde de väl vara ganska jämnbördiga! Sen så är priserna likvärdiga med.. men det verkar dock enklare med reservdelar till E30:in! _________________ Johan - Prospekterar Cayman |
Nu är jag här igen och tjötar om gamla bilar.
Vad sägs om en 1800? TISA:n kom med weber 45 och 300graders kam. Borde väl räcka till. Dessutom är det hur tufft som helst att tävla med dessa reliker. komforten är nog bättre än 02. ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Dessutom blir du publikfavvis och groupisarna kommer att flockas runt dig. _________________ /Anders C |
Klart det är Häftiga bilar Anders! Men 02:or och 1800:a delar växer väl inte direkt på träd och i jä,mförelse med en E30 eller E28a så har de väl inget i komfort att sätta emot! Sen så är jag väldigt osäker till Webrar osv.. Måste man väl ställa och fixa och meka isär lite då och då väl? och nu är jag i startgroparna bara så än är man varken fullfjädrad förare eller mek! + att det verkar svårt som f*n att få tag på en vettig E30 eller M535i och hur skadet då vara med en 1800 eller 02:a. Klart det vore coolt men jag känner mig mera dragen till lite nyare konstruktioner.
_________________ Johan - Prospekterar Cayman |
Inte för att jag är någon expert eller ens stort fan av BMW..... MEN ÄR INTE 1800 OCKSÅ EN 02 ![]() För dom hette väl 1602, 1802 och 2002 ?? Förresten min gamla gokart meck renoverade till sig själv en tok-snygg 2002 turbo i original utförande.... riktigt ball att åka med i ![]() |
00 är 00 och 02 är 02!
![]() Räkna dörrarna på en 00:a. 00, även kallad Neue klasse, räddade BMW och ur denna "första 5-serie" växte den mindre 02:an fram. Först hette de dock 1600-2 och de med 4 dörrar bara 1600. Eller vad för motorallternativ det nu satt i. Men du har rätt i att det fanns både 1800 och 1802. Just 1600-2 kan jag tipsa om en vice tävlingsledare som kan allt och lite till om så om du vill ha en godnattsaga som aldrig tar slut på ngt race är det bara att be Kristian börja berätta. ![]() |
JAHA.... då har man visat än en gång att man är BMW illiterat ![]() Tycker iaf att dom gjorde en snygg bil på 50-talet.... 507 kan den ha hetat så? det var iaf en karossbil som är typ 520 i storlek men med väldigt tunna a,b och c stolpar... tror den hade något smeknamn typ Birdcage.... nån som vet vad jag menar.... sen ser ju Bangles nya "väldigt snygga ut" ![]() |
Du menar inte en Barockängel va. 501 och 502.
![]() 507 tillverkades i bara ett fåtal ex med 2l (?) V8. Elvis hade en... ![]() Tillhör väl den delen av BMW-bilar jag inte bryr mig såååå mkt om... ![]() BMW började med 00:an och dog...typ alldeles nyss...eller dödsrycker just nu iaf... > ![]() |
|
Näe, det var en 507 jag menade.... såg en silverfärgad sån Coupé, fast den enda bilden på en coupe jag hittar nu är den på elvis ![]() |
Nja..... VI brukar kalla dom 00. Dvs 4-dörrarsmodellen, Kom 62 till 72 nånting. Die neue klasse, bilen som räddade BMW från konkurs. Fanns 1500, 1600, 1800 och 2000. 02an (tvådörrars) kom 66 till 77. 02an är mindre, lättare, modernare. Fanns som 1502, 1602,1802 och 2002. 2002 turbo ÄR fräck och ovanlig 1600st tillverkade. EDIT: liiite långsam.... _________________ /Anders C |
Nu ekar det här inne...
![]() ![]() och sedan en korr. 02 turbo tillverkades i 1672 ex varav 55 kom till Svea rike. ![]() För övrigt en av få bilar som är snyggast i vitt. Självklart med tredelade BBS eller Compomotive krysseker i guld med polerad kant. 13"! ![]() |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1, 2 >> 3624 besök totalt |