Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Mr2 blev livsfarlig efter 4hjulsinsällnign
2 besök senaste veckan (2114 totalt)
Henrik F
Malmö
Här sen Apr 2004
Inlägg: 235


Trådstartare
Efter ha kört omkring i en mr2 som spårar värre än en jaktavlad terrier i ca 2 års tid så var det dax för en 4hjulsinställning.
Innan betede sig bilen spårigt, men mkt direktstyrd, ganska lättbalanserad (släppte inte tvärt i kurvor) dock så märkte man att innerhjulet tenderade att ta över i kurvor.

EFTER hjulinställningen så var det precis som om man monterat smalare däck med högre profil. Den var mkt mer lättstyrd (har ingen servo) men även mkt vinglig. Känns nästan som om man har glapp i bussningar(vilket jag inte har). Har kört omkring i göteborg hela dagen och i en kurva som jag redan kört i flera ggr idag släppte bakhjulen o bilen började överstyra! Har aldrig hänt innan, och jag pressade den inte ens! Dock snurrade jag inte vilket tur är

Innan hade jag för mkt toe-ut fram och för mkt toe-in bak. Dock ska jag ändra till den gamla inställningen igen för just nu är bilen livsfarlig att köra!
Någon som laborerat med hjulinställnignar som kan komma med tips?

_________________
Henrik Frberg



M535i
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19497



En startpunkt kanske?
MR2an är ju en vanlig hobbybil så några "standardvärden" för aktiv körning, konkörning och bana borde finnas därute.

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
Kristoffer R
Billdal, Göteborg
Här sen Sep 2003
Inlägg: 954



Kan du skriva värdena från ditt hjulinställningsprotokoll?

_________________
Kristoffer Rydquist
banbils-lös
http://hem.passagen.se/rydquist(död i serverkrash)
Citera
Acke
Gotteborg
Här sen Okt 2003
Inlägg: 1724



lite OT, men jag har sett en video där en mr2a skall spinna me hjulen å slutar brevid vägen på en parkeringsplats... ( efter att ha hälsat på några bilar på vägen..)

är dom så nervösa eller var det bara den killen bara inte köra ???
jag har aldrig kört en svansmotorbil, men insett att skall ja pröva en skall jag ta det vääldigt lungt...

_________________
MackeMaehlum
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19497



Det är inte alltför enkelt att hålla kontroll när det plötsligt greppar lite snett . Iaf om man inte släpper av eller inte hittar bromsen .

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
Westfield
Stockholm
Här sen Dec 2002
Inlägg: 4337



Det låter som du fått toe-out på bakvagnen (spontant, utan att veta något mer).

Inte helt ovanligt att de som rattar hjulinställningsmaskinen inte har en aning om vad toe-out eller in är. Det har hänt mig.

Jag körde runt kvarteret och insåg att något var galet. Åkte tillbaka. En massa senare så fick jag själv skruva vinklarna rätt. Det tog "operatören" en timme att göra inställningen och göra fel, en timmes argumenterande, och det tog mig en kvart att göra jobbet och då fick jag det rätt också. Inte så lätt att vara mekaniker ibland verkar det som... en hjulinställning ska inte ta nästan tre timmar...

_________________
mvh Micha3l Bl1x
Porsche 911
Citera
Henrik F
Malmö
Här sen Apr 2004
Inlägg: 235


Trådstartare
Har faktist slarvat bort lappen med vinklarna före och efter.
Men efter vad jag förstått så har jag (som nämnts i tråden redan) för mkt toe ut.
ska kolla på detta närmare när motorn är monterad.

Den svarta mr2an som får sladd på rak väg... Såååå ostabila kan jag inte tänka mig att de är

_________________
Henrik Frberg



M535i
Citera
Kristian Hesselmark
ring knutstorp
Här sen Jan 2003
Inlägg: 6929



Acke skrev:
lite OT, men jag har sett en video där en mr2a skall spinna me hjulen å slutar brevid vägen på en parkeringsplats... ( efter att ha hälsat på några bilar på vägen..)

är dom så nervösa eller var det bara den killen bara inte köra ???
jag har aldrig kört en svansmotorbil, men insett att skall ja pröva en skall jag ta det vääldigt lungt...


A c ke A c ke A c ke..
e det alzheimersén nu igen ........

den filmen du sett är en kille med sin HELTT nyinförskaffade MR2 Tuebo som skall showa för sina vänner
med en "dragstart" & sedan en handbromsvändning. starten går bra - men handbromsvändningen funkar inte alls då den bara greppar på inner hjulet.
därav hans LILLA missöde över trottoaren & in i en AUDI/VW

Seså... intag dina tabletter i rätt ordning nu va

_________________
Kristian Hesselmark
EVO'n S Å L D !
Citera
Acke
Gotteborg
Här sen Okt 2003
Inlägg: 1724



Hmm.. nu var det en gul Honda Integra och en VW.... men om du får Hondan att se ut som en Åddi så är det nog du som behöver piller..


finns här btw.. ca: 8 mb högerklicka å spara mål som....

http://www.uglypeoplesuck.com/bits/2003/01/27/mr2crash.mpeg

_________________
MackeMaehlum
Citera
Patrik Ö
Stockholm
Här sen Apr 2003
Inlägg: 5186



Westfield skrev:
Det låter som du fått toe-out på bakvagnen (spontant, utan att veta något mer).

Inte helt ovanligt att de som rattar hjulinställningsmaskinen inte har en aning om vad toe-out eller in är. Det har hänt mig.

Jag körde runt kvarteret och insåg att något var galet. Åkte tillbaka. En massa senare så fick jag själv skruva vinklarna rätt. Det tog "operatören" en timme att göra inställningen och göra fel, en timmes argumenterande, och det tog mig en kvart att göra jobbet och då fick jag det rätt också. Inte så lätt att vara mekaniker ibland verkar det som... en hjulinställning ska inte ta nästan tre timmar...

Likafullt ska dom ha rikligt med klöver för att göra jobbet.
1500 spänn fick jag som bud när jag bara ville justera toe-in.
"Vi måste ju sätta upp allt i maskinen"
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19497



Det gäller att hitta ett ställe som tillåter att man är med och pekar mm (och tillåter andra än standardvärden). Efter att ha varit med en gång skulle jag nu helst vilja få maskinen uppsatt och sedan ta över nycklarna själv tills jag blev nöjd (det var ju inte så komplicerat om man tror på maskinens värden).
Men hur många ställen skulle gå med på att låna ut riggen över lunch .

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
Kristoffer R
Billdal, Göteborg
Här sen Sep 2003
Inlägg: 954



Jag ställde Alfan på VIANOR [EDIT Kullavik/Billdal]i Göteborg, nere vid korsningen 158 / Spårhagavägen. Inga problem alls att beställa egna hjulvinklar - andra än de

D5 ställde sin Miata där också, inte heller nåt bekymmer med att få "konstiga egna vinklar".

Prix lite olika, men runt 600-700 kostar de flesta bilar.


_________________
Kristoffer Rydquist
banbils-lös
http://hem.passagen.se/rydquist(död i serverkrash)
Citera
Kristoffer R
Billdal, Göteborg
Här sen Sep 2003
Inlägg: 954



Du kan få jättemärkliga effekter om du har fälgar med fel offset också.

Fast här var det ju påtagligt före-efter läge.

_________________
Kristoffer Rydquist
banbils-lös
http://hem.passagen.se/rydquist(död i serverkrash)
Citera
Dennis Kullman
Halmstad
Här sen Jun 2003
Inlägg: 2379



Kristoffer R skrev:
Jag ställde Alfan på VIANOR [EDIT Kullavik/Billdal]i Göteborg, nere vid korsningen 158 / Spårhagavägen. Inga problem alls att beställa egna hjulvinklar - andra än de

D5 ställde sin Miata där också, inte heller nåt bekymmer med att få "konstiga egna vinklar".

Prix lite olika, men runt 600-700 kostar de flesta bilar.



Funkade bra hos Vianor här i Halmstad också, men... Om jag inte varit med hela tiden (satt i bilen) och bla påtalat skillnaden mellan vinklar angivna som decimaltal och som minuter etc. så hade det gått helt åt pipan.

500 kr gav jag.

_________________
Dennis Kullman
Miata -93 clubräser
Lotus Exige S240 2010
Citera
Skruva banåkabil
Mr2 blev livsfarlig efter 4hjulsinsällnign
2 besök senaste veckan (2114 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande