Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Skruva banåkabil
![]() |
1871 besök totalt |
Hjälp spårvidd ism regbes ombyggtfordon
Hej hopp allihopa. Jag fick min corsa besiktigad som ombyggtfordon idag och allting var frid och fröjd förutom att min spårvidd vad för bred fram. Jag får tydligen inte öka spårvidden mer än orginal då framvagnen/axeln inte är utbytt. I bak klarade jag mig på att bakaxeln var delvis utbytt (kompletta nav ifrån vectra) Jag skall ringa och prata med besmannen imorgon för det kanske finns ett kryphål då merparten av framvagnen också är utbytt/ändrad (kadett nav/hubb, ändrade bussningar i länkarmar, alutopplagringar, ändrat/bytt fjäderben och förstärkta länkarmar) Det enda som är strikt orginial är ju faktist hjulspindel+länkarmarnas främre förstärkningsstag. orginal spårvidd är 1320mm och nu är den 1370mm. Jag åker med 6.5"X15 ET 35 (195/55-15 däck) och skulle behöva hjälp med uträkning vilken typ av fälg jag skulle kunna använda för att komma i närheten av detta. Gärna tips på någon specifik fälg (måste åka minst 15" pga bromsarna) Vart skulle jag hamna med en 6"X15" ET49? spårvidden vad jag vet är väl mätt centrum-centrum av däcken/hjulen. Kom igen nu däck/fälggurus mm ![]() _________________ /Peter Wärhner Nu: Legends car Ford 37 sedan Tidigare: 968CS, 997.2 T, 997GT3CS, 996GT3CS, E46M3, Skyline R32GTR, Corsa A 2.0 16V "Jäger", MGB GT -69 |
||
Skilnaden på spårvidden blir 14 mm per sida.........alltså 1370-28=1342mm
Edit.......fel. Såg inte att det skiljde på fälgbredd...... ![]() Jag orkar inte räkna ut det nu......kanske i morgon. _________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||
Hmm nu skall vi se.
tw=1370 och ET=35 ---> tw=x-2*ET där x är måttet mellan höger och vänster nav. x=tw+2*ET ger x=1370+2*35 ---> x=1440mm Du vill ha spårvidd =1320 1320=1440-2*ET ----> ET=60 Med ET 49 ger tw tw=1440-2*49 ---> tw=1342mm Hmm när vi nu far runt med ET måtten bör man hålla reda på vart skrubbradien far också. _________________ Johan Sjölinder |
||
Hej
Är det även hjullager från Kadett? Samma delar som Vectra/Ascona kanske? Kan du visa att hjullager/nav (det är vad som i första hand begränsar hur mycket man kan öka spårvidden) klarar högre belastning kan det också vara ett sätt att motivera mer spårvidd. Kolla också om spårviddsökningen till viss del beror på andra hjulvinklar/fjäderben. Det är ju belastningen på hjullager/axel man är ute efter och flyttar man ut fjäderbenet så ökas spårvidden utan att belastningen egentligen ökas. /Gustaf _________________ ---/In search of Maxwell's demon---/ Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till... SFRo-besiktningsman i Skellefteå |
||
1. Men bilen är ju lättare också
2. Hjullager brukar vara överdimentionerade och detta ger i normal fallet längre livslängd men om man ökar belastningen kommer bara livslängden minska. Med andra ord måste man öka stårvidden MYCKET genom spacreing ger ett överbelastat lager. Men detta är väll inga argumet som biter ![]() _________________ Johan Sjölinder |
||
och jag använder ju bara bilen på söndagar till kyrkan ![]() Dvs om vädret är bra ![]() Edit: jag försökte få tag i bes mannen idag men han var tyvärr ledig. Jag kommer sätta på hjul med ET49 och åka dit på måndag morgon med mina argument ![]() _________________ /Peter Wärhner Nu: Legends car Ford 37 sedan Tidigare: 968CS, 997.2 T, 997GT3CS, 996GT3CS, E46M3, Skyline R32GTR, Corsa A 2.0 16V "Jäger", MGB GT -69 |
||
Perfekt, jag hade faktist tänkt ringa dig imorgon och fråga om inte du hade några hjul att låna ut. Jag slår en signal imorgon. Mvh Peter _________________ /Peter Wärhner Nu: Legends car Ford 37 sedan Tidigare: 968CS, 997.2 T, 997GT3CS, 996GT3CS, E46M3, Skyline R32GTR, Corsa A 2.0 16V "Jäger", MGB GT -69 |
||
ROCKENROLL!!!!!
Nu är corsan godkänd ![]() ![]() ![]() Tack till Mickael Holmström för lånet av hjulen ![]() _________________ /Peter Wärhner Nu: Legends car Ford 37 sedan Tidigare: 968CS, 997.2 T, 997GT3CS, 996GT3CS, E46M3, Skyline R32GTR, Corsa A 2.0 16V "Jäger", MGB GT -69 |
||
BALAN: Japp, han var sjysst och bra att pratat med.
Man fick tydligen öka 15mm utan att det skulle vara några problem. ![]() Millbro: Jag firade det hela med att tvätta corsan och ta ut den på en fintur nu på eftermiddagen/kvällen. ![]() Jag har lovat Carin att ta ut corsan på onsdag. det blir en liten raggarsväng till Brostugan ![]() Tack förresten till alla för berömmet ![]() _________________ /Peter Wärhner Nu: Legends car Ford 37 sedan Tidigare: 968CS, 997.2 T, 997GT3CS, 996GT3CS, E46M3, Skyline R32GTR, Corsa A 2.0 16V "Jäger", MGB GT -69 |
||
Som vanligt när jag ska vara snäll så skiter detsig. Sorry Peter men GRATTIS till godkännandet. Jag passade på att smita iväg till Rudskogen för att köra med en massa norska Opelglaningar
![]() ![]() _________________ Jonas Jonsson "Kör mest men inte snabbast" Kommentera gärna |
||
![]() |
Skruva banåkabil
![]() |
1871 besök totalt |