Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Sparade trådar/FAQ Över/understyrning - Chassijusteringstabell #1 | 1, 2 >> 1 besök senaste veckan (61627 totalt) |
Jag gjorde denna för längesen, tror inte det finns nåt motsvarande på svenska. http://hem.passagen.se/rydquist/miata/setuptabell.html Den är knyckt från en engelskspråkig men jag har ändrat en hel del. Kunde vara nåt för teknikavsnittet, efter vederbörlig diskussion/rättning först. |
||||
|
||||
Tackar.
om ingen mer än Ragnar har nåt att invända kanske den kan hamna på "Teknik" sidan... |
||||
_________________ Magnus Thomé |
||||
Whoa.
Men jag hann inte fixa Ragnars korrigering... Rad tre, vänstra kolumnen: Öka fjäderkonstant bak (Hårdare framfjädrar) Skall förstås vara: Öka fjäderkonstant bak (Hårdare bakfjädrar) /Kristoffer |
||||
Kanonbra. Framförallt "Symptom vid FÖR MYCKET justering". Det är den biten som gör att listan går att använda. _________________ Daniel Steiner |
||||
Kan man lägga till en förklaring, antingen grafisk eller skriven, som anger vad positiv resp negativ betyder? Ex.vis positiv camber, är det ett hjul som lutar inåt eller utåt i överkant.
/ \ Negativ camber \ / Positiv camber _________________ Mvh/Micke Regnell |
||||
Alltför enkla bilder kan förvirra också. / \ Toe in \ / Toe out Skematiska bilder likande de i hjulvinkelartikeln hjälper till och det borde finnas bilder man kan 'låna'. Eller så kompletterar vi hjulvinkelartikeln så att den beskriver samtliga chassivinklar. Tabellen skall hållas enkel så att den kan få plats på ett laminerat visitkort (nja, lite större kanske). Vad de olika hjulvinklarna betyder behöver man inte påminnas om varje gång (bara ibland). |
||||
Nja, det är väl endast Stålmannen som kan flyga och har röntgenblick? Eller kanske är teckningen till för de som har glastak i källaren under garaget. _________________ Mvh/Micke Regnell |
||||
Riktigt bra tabell, enkel och klar med de flesta ändringarna och egenskaperna enligt den erfarenhet jag har av race-bilar.
Två saker skulle jag dock motsäga eller vilja ändra på: Styvare framkrängare: Ger bättre instyrning, inte sämre. Det funkar på alla bilar: Formula, Prototyp, GT, Touringcar (FWD och RWD). Mer camber fram: Ger oftast ingen påverkan på bromsförmåga eller hjullåsningstendenser, även vid ordentligt höga vinklar. Teoretiskt borde bromsningen bli sämre, men varken Rydell, Yvan Muller, Gabrielle Tarquini eller Göransson kan urskilja skillnader som förare och datamässigt går det heller inte att upplösa som en skillnad. / Jonas Jarlmark Näfver |
||||
Bättre precis vid instyrning men sämre väl inne i svängen?
Den tackar vi för!! Jag har klurat på just om det försämrar. Har gissat att det varit lite olika beroende på hur däcken varit uppbyggda i stomen. Kanonklara besked, inte oroa sig för sämre broms - check _________________ Magnus Thomé |
||||
Japp, hårdare framkrängare ger bättre instyrning och sämre mitt i långa svängar. Men de flesta kurvorna har i princip bara instyrning och utgång (om man inte gör helt fel med körningen), så upplevelsen brukar vara att bilen blir mer stabil, får snabbare reaktion och styr in bättre, inte att det kommer en understyrning i långa loppet. Men i exempelvis kvarnkurvan eller parisern kan det bli så. Mycket friktion i framdämparna ger ungefär samma egenskaper, dock med dåligt grepp som resultat.
Har man en bil som styr in dåligt och sedan överstyr i kurvan, inte ovanligt på modifierade bilar som är för mjuka för sitt eget bästa, är en hårdare krängare fram ett perfekt botemedel eftersom det löser båda problemen. / Jonas Jarlmark Näfver |
||||
Sparade trådar/FAQ Över/understyrning - Chassijusteringstabell #1 | 1, 2 >> 1 besök senaste veckan (61627 totalt) |