Nyheter      Kalender      Banor      Nürburgring      Arrangörer      R-Däck      Forum      Varvtider/Loggar
Svara på inlägget  Forumlista  ->  Våra race- och banåkarbilar
BMW E30 Långloppedition Team SSRS, snart M52TUB28
tråden läst  
12788 ggr 
<< Föreg. ämne | Nästa ämne >>

<<Föreg  1, 2
 
   
Gustav_H78
Lerum





Här sedan: 13 Feb 2009
Inlägg: 1053
Tipsa Facebook   Inlägg  01 Jul 2016 21:40     Citera

Det är väl M54B30 som är The way to go har jag förstått. Frågan är hur mycket som skiljer mot det som sitter på?


_________________
Gustav Holmdahl
Alfa Romeo 75 3,0 V6 CAR Challenge *Såld*
BMW E30 328 långloppsbil
Våra race- och banåkarbilar
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
Mickegson
Båstad





Här sedan: 02 Sep 2011
Inlägg: 98
Tipsa Facebook   Inlägg  02 Jul 2016 09:04     Citera

Bifogar bilder på 2.8 vs 3.0 insug





_________________
Mikael Rikede
Bmw E30 3.2 R Bmw Cup #67
Våra race- och banåkarbilar
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post Besök användarens hemsida
Gustav_H78
Lerum





Här sedan: 13 Feb 2009
Inlägg: 1053
Tipsa Facebook   Inlägg  02 Jul 2016 10:48     Re: Citera

Mickegson skrev:
Bifogar bilder på 2.8 vs 3.0 insug


Tackar!

Värt bytet? Hur stor skillnad gör det efter mappning?


_________________
Gustav Holmdahl
Alfa Romeo 75 3,0 V6 CAR Challenge *Såld*
BMW E30 328 långloppsbil
Våra race- och banåkarbilar
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
Mickegson
Båstad





Här sedan: 02 Sep 2011
Inlägg: 98
Tipsa Facebook   Inlägg  02 Jul 2016 12:05     Citera

Tyvärr så vet jag inte hur stor skillnaden är då jag gjorde alla modifieringar innan jag lyfte i motorn i bilen

Jag har M52B28 tub med 3l insug, M3 grenrör, Emu ecumater styrsystem mappad med vanos samt disa lämnade 239,7 hk hos Psi motor


_________________
Mikael Rikede
Bmw E30 3.2 R Bmw Cup #67
Våra race- och banåkarbilar
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post Besök användarens hemsida
e_eklund
Södermanland





Här sedan: 03 Mar 2015
Inlägg: 59
Tipsa Facebook   Inlägg  02 Jul 2016 12:26     Re: Citera

Gustav_H78 skrev:
Mickegson skrev:
Bifogar bilder på 2.8 vs 3.0 insug


Tackar!

Värt bytet? Hur stor skillnad gör det efter mappning?


Gjorde stor skillnad på min bil även utan annan programvara


_________________
Emil Eklund
Z3 Coupe - E46 330 turbo
Våra race- och banåkarbilar
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande
Gustav_H78
Lerum





Här sedan: 13 Feb 2009
Inlägg: 1053
Tipsa Facebook   Inlägg  02 Jul 2016 19:09     Citera

Vi tackar ödmjukt för infon!


_________________
Gustav Holmdahl
Alfa Romeo 75 3,0 V6 CAR Challenge *Såld*
BMW E30 328 långloppsbil
Våra race- och banåkarbilar
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
Gustav_H78
Lerum





Här sedan: 13 Feb 2009
Inlägg: 1053
Tipsa Facebook   Inlägg  06 Jul 2016 20:07     Citera



Bara att kasta ner


_________________
Gustav Holmdahl
Alfa Romeo 75 3,0 V6 CAR Challenge *Såld*
BMW E30 328 långloppsbil
Våra race- och banåkarbilar
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
Gustav_H78
Lerum





Här sedan: 13 Feb 2009
Inlägg: 1053
Tipsa Facebook   Inlägg  06 Jul 2016 20:09     Citera

Nästa steg är att slänga ur M50B25 snurran och flytta över det som ska användas. Beställa en fixad ECU och bestämma huruvida man ska köpa ett M54B30 insug.


_________________
Gustav Holmdahl
Alfa Romeo 75 3,0 V6 CAR Challenge *Såld*
BMW E30 328 långloppsbil
Våra race- och banåkarbilar
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
Gustav_H78
Lerum





Här sedan: 13 Feb 2009
Inlägg: 1053
Tipsa Facebook   Inlägg  01 Sep 2016 09:55     Citera

Sakta men säkert...



Dags att bjuda in Bosse till garaget och få en arbetsorder inför vagnboken till nästa säsong.
Nästa gång blir det till att flytta över delar från gamla motorn och preppa den nya för att passa in i karossen. Motorrummet skall städas ur och en del plåt skall bort. Finns lite att göra i vinter


_________________
Gustav Holmdahl
Alfa Romeo 75 3,0 V6 CAR Challenge *Såld*
BMW E30 328 långloppsbil
Våra race- och banåkarbilar
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
Gustav_H78
Lerum





Här sedan: 13 Feb 2009
Inlägg: 1053
Tipsa Facebook   Inlägg  23 Sep 2016 09:51     Citera

Gamla motorn är nu rensad på de delar som skall flyttas över. Kvar att ta bort är svänghjulet, sen åker den på tippen eller säljes billigt till någon som behöver en M50B25 med obefintlig komp på sexans cylinder. Endast block och topp säljes, inte tråg mm.

Upptäckte när vi tog loss lådan varför kopplingen kändes märklig på Gelleråsen förra hösten. "Kulan" som sitter mellan kopplingsarmen och kåpan satt inte där den skulle utan hade åkt runt lite som den ville inne i kopplingshuset. Rena turen att det inte gått sönder på riktigt. Kulan såg ut som kriget men koppling och kåpa såg helt ok ut.



_________________
Gustav Holmdahl
Alfa Romeo 75 3,0 V6 CAR Challenge *Såld*
BMW E30 328 långloppsbil
Våra race- och banåkarbilar
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
Gustav_H78
Lerum





Här sedan: 13 Feb 2009
Inlägg: 1053
Tipsa Facebook   Inlägg  28 Sep 2016 13:44     Citera

Hittade en CAD modell av E30n på nätet. Vet inte riktigt vad vi ska ha den till, men kan ju vara kul att rita in bur, motor mm så kanske man kan ha nytta av att testa vingplaceringar, rita plangolv mm när den dagen kommer. Återstår att se hur mycket tid man orkar lägga på det. Skulle man bygga ny bur så skulle man ju cadda upp rören och fått dem laserskurna direkt. Nu ska det ju "bara" kompletteras för att uppfylla SBF standard så det får bli till att köra old-school med notcher och vinkelharry




_________________
Gustav Holmdahl
Alfa Romeo 75 3,0 V6 CAR Challenge *Såld*
BMW E30 328 långloppsbil
Våra race- och banåkarbilar
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
Gustav_H78
Lerum





Här sedan: 13 Feb 2009
Inlägg: 1053
Tipsa Facebook   Inlägg  10 Okt 2016 14:58     Citera



Vinterdäck måste man ju ha.


_________________
Gustav Holmdahl
Alfa Romeo 75 3,0 V6 CAR Challenge *Såld*
BMW E30 328 långloppsbil
Våra race- och banåkarbilar
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
Gustav_H78
Lerum





Här sedan: 13 Feb 2009
Inlägg: 1053
Tipsa Facebook   Inlägg  28 Sep 2017 07:39     Citera

Det går framåt, sakta, men säkert...




_________________
Gustav Holmdahl
Alfa Romeo 75 3,0 V6 CAR Challenge *Såld*
BMW E30 328 långloppsbil
Våra race- och banåkarbilar
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
erki87
Eskilstuna





Här sedan: 31 Maj 2006
Inlägg: 447
Tipsa Facebook   Inlägg  28 Sep 2017 09:56     Citera

Effekten som är uppmätt är det på hjulen?

PPF vet jag bänkade en M3e46 o den gav typ 250whp.


_________________
Bygger: VW polo WRC replica -10
FÖLJ BYGGET på facebook:

www.facebook.com/polo07krs/

Eric Johansson
Eskilstuna
Våra race- och banåkarbilar
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande
Gustav_H78
Lerum





Här sedan: 13 Feb 2009
Inlägg: 1053
Tipsa Facebook   Inlägg  28 Sep 2017 10:05     Re: Citera

erki87 skrev:
Effekten som är uppmätt är det på hjulen?

PPF vet jag bänkade en M3e46 o den gav typ 250whp.


?


_________________
Gustav Holmdahl
Alfa Romeo 75 3,0 V6 CAR Challenge *Såld*
BMW E30 328 långloppsbil
Våra race- och banåkarbilar
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
Kalle_alfaturbo
Uppsala/Stockholm





Här sedan: 06 Jun 2012
Inlägg: 248
Tipsa Facebook   Inlägg  28 Sep 2017 10:38     Re: Citera

erki87 skrev:
Effekten som är uppmätt är det på hjulen?

PPF vet jag bänkade en M3e46 o den gav typ 250whp.


I motorn... kan jag sätta en slant på.


_________________
Karl Sandler

Att ha den snabbaste alfan är som att vara bäst i särslolan
Våra race- och banåkarbilar
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande
erki87
Eskilstuna





Här sedan: 31 Maj 2006
Inlägg: 447
Tipsa Facebook   Inlägg  28 Sep 2017 12:53     Citera

Ojj!

Sorry trodde det var du som bänkat din motor. Jag som inte läser ordentligt.

=)


_________________
Bygger: VW polo WRC replica -10
FÖLJ BYGGET på facebook:

www.facebook.com/polo07krs/

Eric Johansson
Eskilstuna
Våra race- och banåkarbilar
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande
Gustav_H78
Lerum





Här sedan: 13 Feb 2009
Inlägg: 1053
Tipsa Facebook   Inlägg  28 Sep 2017 13:00     Re: Citera

erki87 skrev:
Ojj!

Sorry trodde det var du som bänkat din motor. Jag som inte läser ordentligt.

=)


Ah, då förstår jag Nej, vi är glada om vi får en fungerande motor. Har den sedan lite mer umpf tack vare extraktorrör samt modifierad mjukvara så må det väl vara hänt. I vilket fall som helst så kommer den ha mer effekt än den gamla som bara gick på 5 burkar...


_________________
Gustav Holmdahl
Alfa Romeo 75 3,0 V6 CAR Challenge *Såld*
BMW E30 328 långloppsbil
Våra race- och banåkarbilar
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
Gustav_H78
Lerum





Här sedan: 13 Feb 2009
Inlägg: 1053
Tipsa Facebook   Inlägg  11 Okt 2017 11:48     Citera

Beställt lite kopplingsdelar från Ebay och inväntar leverans så vi kan smälla ihop motor och låda.

När vi var i garaget igår såg vi att främre hardyn är slut. Det sitter en 12091682 som tydligen sitter på E34 M5 bland annat. Den vi ahr är i gummi med kraftiga sprickor. Av övriga skicket att dömma ser den inte lastgammal ut. Ska man ha en i alu, delrin eller annan exotiskt material? Eller flyttar man bara problemet? De i gummi kostar inte många kronor så det kanske är bättre att byta oftare och spara på övrig materialutmattning?

http://www.ebay.com/itm/322050330671 Denna är ett alternativ, förutom att han inte skickar till Sverige...


_________________
Gustav Holmdahl
Alfa Romeo 75 3,0 V6 CAR Challenge *Såld*
BMW E30 328 långloppsbil
Våra race- och banåkarbilar
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
GunnarÖ
hyffsat nära Gelleråsen





Här sedan: 07 Nov 2002
Inlägg: 1086
Tipsa Facebook   Inlägg  11 Okt 2017 22:42     Citera

Jag kan inte påstå att jag någonsin uppfattat hardyskivan som en direkt svag punkt. Den få tillfällen jag sett dem gå sönder har det berott på andra felorsaker typ snedmonterad drivlina.

Som du själv konstaterat är det inte direkt dyr del som dessutom är lätt att byta. Betrakta det som slitdel och byt varannan säsong eller så.


_________________
Gunnar Östlund
"Jag kör för att det är kul, inte för att det ska se kul ut"
Våra race- och banåkarbilar
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
Gustav_H78
Lerum





Här sedan: 13 Feb 2009
Inlägg: 1053
Tipsa Facebook   Inlägg  12 Okt 2017 08:09     Citera

Ja, vi har redan beställt en "original" från Ebay. Kan ju lika gärna köpa två och ha en i reservdelslådan till banan om det kniper.


_________________
Gustav Holmdahl
Alfa Romeo 75 3,0 V6 CAR Challenge *Såld*
BMW E30 328 långloppsbil
Våra race- och banåkarbilar
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
Svara på inlägget  Forumlista  ->  Våra race- och banåkarbilar
BMW E30 Långloppedition Team SSRS, snart M52TUB28
tråden läst  
12788 ggr 
<<Föreg  1, 2

  << Föreg. ämne | Nästa ämne >>

Från request till response:
sec varav server render 0.316 sec
Webbrowser render:
sec
Dvs totalt:
sec