Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
"Ny" hjulupphängning inhandlat - fixa eller slän
1, 2   >>
3641 besök totalt
Alexi Törnqvist
Sigtuna
Här sen Nov 2003

Trådstartare

Idag har jag åkt 20 mil till en bilskrot för att inhandla vad jag trodde skulle vara en fräsh hjulupphängning till bilen. Eftersom bilen den suttit på bara gått 11k mil tänkte jag att den ju inte kan vara allt för eländig, när killen på skroten säger det, så jag orkade inte vänta en dag på att få bilder. Jag kan ju säga att jag blev lite besviken, men när jag diskuterade att bara köpa länkarmar och momentstag fick jag erbjudandet att köpa allt utom diff och drivaxlar för 1500Kr. Eftersom en annan skrot jag snackat med velat ha 800Kr/st för länkarmar kunde jag ju inte motstå erbjudandet.
Nåväl, efter att ha bankat och skrapat lite på eländet verkar det vara i lite bättre skick än jag först trodde. Nu funderar jag på om det kanske ändå är idé att blästra och fixa till. Jag kan dock inte påstå att jag är kunnig nog för att göra en bedömning om det är värt arbetet och om det kommer bli bra Så jag tänkte fråga vad ni tror om saken.

Här är bilder på eländet. Det blev inte helt perfekt då jag är för lat för att slita ut allt ur bilen, ifall jag skall iväg till någon blästringsfirma imorgon. Fem poäng till den som lyckas gissa vad jag åt till lunch.

http://200sx.kicks-ass.net/yes/img4120e7a71792b.jpg
http://200sx.kicks-ass.net/yes/img4120e7d1e717d.jpg
http://200sx.kicks-ass.net/yes/img4120e80060d0b.jpg
http://200sx.kicks-ass.net/yes/img4120e835c75ab.jpg

Vad tror ni? Går det att göra något åt det och vad skulle ni isåfall rekomendera för att nå bästa resultat?
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003

Hjälpmoderator

Hmm, fa... grejorna ser ju nya ut Vad hadde du väntat dig av grejor som värkligen sitter i skiten???

Blästrar du junket och målar det kommer det se ut som nytt.
Man kommer garanterat se om grejorna är användbara när de är blästarde.

Vänersborg
Här sen Jun 2004

gissning: jordnötsringar?
Citera
Alexi Törnqvist
Sigtuna
Här sen Nov 2003

Trådstartare
fuling skrev:
Hmm, fa... grejorna ser ju nya ut Vad hadde du väntat dig av grejor som värkligen sitter i skiten???

Blästrar du junket och målar det kommer det se ut som nytt.
Man kommer garanterat se om grejorna är användbara när de är blästarde.

Jag tycker i varje fall det kunde sett ut som länkarmarna och momentstagen, som ju faktiskt inte alls är farligt rostangripna. Fast å andra sidan är jag allergisk mot rost. Jag hatar det faktiskt mer än bensinpriset... Och att åka buss.
Nä, allvarligt så tycker jag det ser väldigt illa ut, men så är jag också dålig på att bedömma sådana här saker då jag inte hunnit syna rosten på mer än två bilar(så många jag ägt alltså).

Verkar som det får bli en blästring i varje fall. Kan väl ändå inte gå på allt för många dineros, så om det visar sig vara skit rakt igenom är det väl inget att gråta över direkt.

fizz: Fel. Det var min frukost.
Citera
beepbeep
Uppsala
Här sen Feb 2003

Inga större bilder att lägga upp? Dessa var bara 2592 pixlar breda och man är lixom lite bortskämd

Sigtuna
Här sen Nov 2003

Trådstartare
Jag vet inte riktigt hur man ändrar upplösning på kameran och vad som är max, men jag kan ju alltid prova. Annars borde det ju funka att öppna bilderna i något program där du kan zooma. Borde gå att skönja de individuella rostatomerna innan det blir allt för pixligt, vilket möjligör intressanta detaljstudier av rostens struktur.
Citera
LuddeR
Täby/Sthlm
Här sen Feb 2003

blästra och zinkspruta dem.. rostar aldrig..
går att måla efter det...

men man bör pressa i nya bussningar efter att man blästrat..

ladda ner programmet infranview.. där kan du båda ändra storlek och kvalitet på jpeg bilder.

Hellre Nürburgring än vigselring
Citera
Alexi Törnqvist
Sigtuna
Här sen Nov 2003

Trådstartare
Funkar det med såndär zinkfärg som säljs hos exempelvis OKQ8? Finns det annars något sätt att bli av med eventuell fukt från metallen innan man grundar efter blästringen? Jag tänkte nämligen som så att bästa sättet att slippa rost måste ju vara att se till så metallen är helt ren från allt som kan orsaka det.
Ifall det finns små bitar som är genomrostade, går det att svetsa dit ny metall då(ja, går gör det väl alltid, men blir det bra)?
Hmm, ibland känner jag mig väldigt frågvis. Nåja, jag skall snart åka iväg till Blästrix med grejorna och får väl tillbaks dem på fredag(eller när jag nu hinner hämta dem).
Citera
And ersJepp sson
Lund
Här sen Feb 2003

kolla med blästraren om inte han kan zinkspruta dem åt dig?

Jag fick hela min ram blästrad, zincsprutad och pulverlackad... inga stora pengar det handlade om
Citera
Alexi Törnqvist
Sigtuna
Här sen Nov 2003

Trådstartare
Blästraren rekomenderade polyurethanprimer och jag tyckte det lät som en bra idé så han skall lägga på det åt mig. Skulle ju bara kosta 3-400Kr, vilket ju inte kan vara mycket dyrare än att göra det själv(men desto smidigare). Sedan slipper jag ju också att få rostiga grejor tillbaks, vilket annars skulle vara ett problem då rosten tydligen kommer tillbaks väldigt fort enligt honom.
Att hitta något ställe som pulverlackar är annars en bra idé tror jag. Pulverlack är ju lätt, fint och stryktåligt. Vad kan ett sådant kalas gå på? Borde väl inte vara så mycket dyrare än primern? Isåfall är det ju inget snack om att det skall bli det.

Är det förresten normalt att fantisera om hur fint bilens underrede kommer vara när jag är klar med det?
Citera
And ersJepp sson
Lund
Här sen Feb 2003

Alexi Törnqvist skrev:
Är det förresten normalt att fantisera om hur fint bilens underrede kommer vara när jag är klar med det?

Helt normalt, låt ingen annan säga något annat!
Citera
Alexi Törnqvist
Sigtuna
Här sen Nov 2003

Trådstartare
Anders Jeppsson skrev:
Alexi Törnqvist skrev:

Helt normalt, låt ingen annan säga något annat!

om inte annat verkar man vara i gott sällskap på det här forumet. thumbs up
Citera
Folxam
Eskilstuna
Här sen Feb 2004

Det finns inte mycket som är mer tillfredsställande än att ta en hög med rost och fixa till det till nyskick ... eller bättre!

Sigtuna
Här sen Nov 2003

Trådstartare
Sant, det är härligt att se skrotet förvändlas till guld(kanske inte bokstavligt talat då... men det vore iof ännu bättre). Dessutom gör man världen bättre genom att ta död på lite rost.

Nu har jag fått tillbaks grejorna från blästringen, polyurethanprimade och fina. Ser riktigt bra ut. Så här kommer, min vana till trots, ett par bilder i normal storlek:
http://200sx.kicks-ass.net/yes/img412608f487ed2.jpg
http://200sx.kicks-ass.net/yes/img412608eca2bb9.jpg

I bakgrunden på andra bilden kan ni skymta inredningen till min bil. Och jag tycker faktiskt om att sova i närheten av bildelar....
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003

Hjälpmoderator

Vad var det jag sa, grejorna såg ju nya ut

Stockholm
Här sen Nov 2002

Forumägare
Forumägare

Vilken skillnad thumbs up

Sigtuna
Här sen Nov 2003

Trådstartare
fuling skrev:

Jupp, till min stora glädje måste jag säga att du hade helt rätt. Jag som trodde att det allra minst skulle varit genomrostat någonstans, men från vad jag kan se är det metall överallt där det skall vara metall. Inga mystiska hål någonstans, förutom de som skall vara där.
Nästa vecka skall jag försöka få det bättre än nytt. Skall försöka få inte det på pulverlack på onsdag. Efter det är det skall det beställas nya bussningar och sen skall jag försöka hitta någon som vill skruva dit det åt mig till ett överkomligt pris. Det sista lär bli det svåraste... men jag är inte speciellt sugen på att kräla under bilen och krångla dit det själv(har ju ingen lyft och då lär det bli ordentligt bökigt), om man säger så.
Citera
LuddeR
Täby/Sthlm
Här sen Feb 2003

Alexi Törnqvist skrev:
fuling skrev:

Jupp, till min stora glädje måste jag säga att du hade helt rätt. Jag som trodde att det allra minst skulle varit genomrostat någonstans, men från vad jag kan se är det metall överallt där det skall vara metall. Inga mystiska hål någonstans, förutom de som skall vara där.
Nästa vecka skall jag försöka få det bättre än nytt. Skall försöka få inte det på pulverlack på onsdag. Efter det är det skall det beställas nya bussningar och sen skall jag försöka hitta någon som vill skruva dit det åt mig till ett överkomligt pris. Det sista lär bli det svåraste... men jag är inte speciellt sugen på att kräla under bilen och krångla dit det själv(har ju ingen lyft och då lär det bli ordentligt bökigt), om man säger så.

skicka ett pm innan det sak dit..

det är inte så roligt, men skicka ett pm kan vi diskutera saken iallafall.

Hellre Nürburgring än vigselring
Citera
Alexi Törnqvist
Sigtuna
Här sen Nov 2003

Trådstartare
LuddeR skrev:
Alexi Törnqvist skrev:
fuling skrev:

skicka ett pm innan det sak dit..

det är inte så roligt, men skicka ett pm kan vi diskutera saken iallafall.

Det skall jag göra! Fast bara så du vet så är jag lite osäker på hur länge det kan dröja. Jag har så knappt om tid med att få saker gjorda och det är mycket på en gång. Men jag skall försöka lägga på ett kol i varje fall, så kan vi diskutera det där sen.

Jag kan förresten nämna att bakvagnen varit nere för bussningsbyte för inte så länge sedan, så det hela kanske är lite roligare än det verkar(fast det var inte jag som gjorde det, så jag vet inte hur jävliga sådana här arbeten kan vara).
Citera
Folxam
Eskilstuna
Här sen Feb 2004

Alexi Törnqvist skrev:
*snipp* Skall försöka få in det på pulverlack på onsdag. *snipp*

Rosa med gröna prickar?

vore iofs ballt för att se en del reaktioner på folk som kikar på underredet hahaha

Sigtuna
Här sen Nov 2003

Trådstartare
Öhm, va? Nu hänger jag inte med.
Silver hade jag tänkt mig. Men jag måste ringa blästersnubben och ta reda på om polyurethanprimer klarar värmen. Glömde ju såklart bort att tänka på det i all hast... Rosa med gröna prickar är annars inte riktigt min grej. Fast det vore onekligen annorlunda med ett underrede som liknar en giftig svamp, men det räcker liksom med att en hund försökte anfalla bilen idag(katter verkar annars gilla den, händer att de smyger in när den står öppen och jag håller på och fixar). Jag vill inte behöva jaga bort ungar som förväxlat länkarmarna med godis och gnager bort den fina lacken.
Citera
Skruva banåkabil
1, 2   >>
3641 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande