Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Allmänt banåkaforum #Club1000... ? | << 1, 2, 3 11 besök senaste veckan (11555 totalt) |
Håller med om att konceptet känns intressant. Nu kan man väl inte riktigt kalla NS-2R som diskuterades ovan för R-däck på samma sätt som AR-1 eller R888. Dom anses väl mer som "sportiga gatdäck"? Jag personligen gillar dock R-däck. Bra instyrning och direkt feedback är kul. _________________ |
||||||
Glöm inte suzuki splash, nissan pixo, opel agila.. Men jag vet inte riktigt vad variationen tillför, det är ju rätt trötta bilar allihop, är det inte bättre att standardisera på aygo /c1 /107 för enkelhetens skull, där man håller nästan allt standard. Låter som det skulle kunna bli ett kul koncept, om man är många som kör samma typ av bil så finns det ju ofta mycket att lära sig körmässigt genom att jämföra sin körning mot andra. Är nog mer inne på att det skulle kunna bli någon som andreas beskriver, ett gäng som träffas på lite olika banmötet/konbanekörnigar osv, samt självklart en vartidsdatabas på rejsa för club1000 som är grunden i det hela. Men att alla håller sig till samma reglemente. Blir det för ambitiöst kommer det nog aldrig bära iväg tyvärr, för då kan man köpa en bättre räserbil för pengarna man blir ju lite sugen _________________ Cédric Nyberg Porsche 924 Turbo Toyota GT86 Formel Vee Veemax MKIVB 1970 www.instagram.com/garagecedric/ |
||||||
Som sagt, jag tror på en lista på modeller så blir det enkelt. Jag tycker tex inte att man ska blanda in 80-talsbilar i samma vikt effekt, KISS och börja med BARA C1 och dess två syskon. Sen kan man diskutera ev. tillägg av andra men det känns inte så akut, det är verkligen inte svårt att få tag i de här bilarna. Varför pilla med tex aningens tyngre äldre bilar med lite mer pulver osv.
_________________ Magnus Thomé |
||||||
Med hårda enkla regler som minskar vinsten av andra optimeringar så måste inte allt vara millimeternoga. Om däcken är kraftigt begränsande så blir vinsten av bromsar och effekt mindre (än om det finns överflöd av grepp att nyttja). Problemet är väl som nämnts, att bygga racebil kostar ungefär lika mycket oavsett utgångspunkt, så den färdiga bilen blir inte så mycket billigare än andra serier. Men om några kan visa vägen och skriva vettiga recept så sänks tröskeln för följare. Men tänk på att det finns nåt magiskt när vikten minskar, en massa "racingmåsten" kan ignoreras och ersättas med körtid |
||||||
Citroen c1 finns ju faktiskt med färdigt reglemente..
http://c1racing.club/wp-content/uplo Verkar vara en väldigt poppis långloppserie, kör på spa bla _________________ Cédric Nyberg Porsche 924 Turbo Toyota GT86 Formel Vee Veemax MKIVB 1970 www.instagram.com/garagecedric/ |
||||||
Exaktemente, jag tror Lasse fick inspirationen till idén därifrån, har varit uppe i lite inlägg här tidigare _________________ Magnus Thomé |
||||||
+1 _________________ /Peter Wärhner Nu: 968CS -93 PCSR 8B Tidigare: 997.2 T -10, 997GT3CS -07 996GT3CS -01 E46M3 -01, Skyline R32GTR, Corsa A 2.0 16V "Jäger", MGB GT -69 |
||||||
Vill man ha "feta" grejer är detta inte rätt koncept IMHO.
Det feta med detta tycker jag ska vara att inte behöva lägga ner flera 100kSEK för att komma till start och att inte behöva lägga en massa tid på att bygga bilen. Enhetsdäck NS2R 185/60-14 men fria fälgar låter vettigt tycker jag... Fälgar med rimlig bredd... Kan det röra sig om max 6" kanske (jag gissar här) och rimligt ET nära original som ger frigång i standard hjulhus med omodifierade skärmkanter typ. Är originalfälgarna 4,5"-4x100-ET39-54,1 till Aygo/C1/107? |
||||||
Håller med _________________ Jon Rolfsson |
||||||
Fast vi har väl nästan detta redan i Sverige? MX5-cuppen är ju inte jättelångt därifrån. Visst, detta är väl billigare, men standardklassen i MX5 cup är inte dyr den heller.
_________________ Claes Haglund Högspänning till vardags och högoktanigt till helgen |
||||||
+1 Jag tycker att modda är jättekul, fast då bli det en helt annan grej, och då kan man ju lika gärna göra det med nån roligare bil istället. Jag tycker tom att helbur går bort, det dubblerar ju kostnaden för projektet. Stol räcker gott å väl för lite enkel time attack/konbana osv. Annars blir det ju så mycket pengar att man kan köpa en färdig mx5a istället _________________ Cédric Nyberg Porsche 924 Turbo Toyota GT86 Formel Vee Veemax MKIVB 1970 www.instagram.com/garagecedric/ |
||||||
Som Fiatförare kan man ju inte låta bli att kommentera att det inte är en mk1 på bilden, det är en mk2, troligen en 1,8 HGT Abarth... Men annars kan jag bara instämma! 😀 Kul idé med denna klass! 👍 _________________ // P e r r a P e r _ F o h l s t r ö m |
||||||
Allmänt banåkaforum #Club1000... ? | << 1, 2, 3 11 besök senaste veckan (11555 totalt) |