Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Skruva banåkabil
![]() |
3740 besök totalt |
Tändningslås + sbp?
Hej! Jag tänkte höra om det är någon som skippat sitt tändningslås i sin räser och ersatt med knappar? Vad säger sbp om detta? Det kan ju inte ha med personsäkerhet att göra iaf.. ![]() _________________ MVH/Johannes Ward Bus: -95 Mitsu EVO III -såld Hundtaxi -00 E46 318 Touring |
||||
Hej
Bilen måste ha någon form av stöldskydd - strikt sett godkänt enligt ECE-reglementen men en nyckelströmbrytare till tändningen brukar räcka. Gustaf _________________ ---/In search of Maxwell's demon---/ Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till... SFRo-besiktningsman i Skellefteå |
||||
det finns regler, men när det väl kommer till kritan är det upp till besikningsamannen.. edit: jag letar i reglerna längre, jag letar efter "rätt" besiktningsman ![]() _________________ // Ludde R Ludde Rosten. Hellre Nürburgring än vigselring |
||||
Hehe, jooo, det är ju den uppsättningen som sitter i nu, tillsammans med en jäkla massa eltejp ![]() "Therealpinto"! Då får det bli en nyckelbrytare till tändningen, men räcker det att den bryter till tändspolen? Följdfråga: Jag har en nyckelbrytare, men den är ganska klen, så frågan är om någon vet ungefär hur mycket ström en tändspole drar? (En standardspole av äldre fabrikat) _________________ MVH/Johannes Ward Bus: -95 Mitsu EVO III -såld Hundtaxi -00 E46 318 Touring |
||||
Hej
Visst bör det räcka att den bryter till spolen men var det min bil skulle jag vilja bryta bort startmotorn också. Trist om man råkar trycka på knappen när kamremmen är avplockad, man har fingrarna i generatorremmen eller så... /Gustaf _________________ ---/In search of Maxwell's demon---/ Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till... SFRo-besiktningsman i Skellefteå |
||||
Låter perfa
![]() Att ha fingrarna i generatorremmen vid rotation kan nog kännas ytterst obehagligt misstänker jag ![]() Men oddsen för att jag sitter I bilen och råkar trycka på knappen samtidigt som jag petar i motorutrymmet verkar ganska små.. Förlåt jag vet vad du menade :-) _________________ MVH/Johannes Ward Bus: -95 Mitsu EVO III -såld Hundtaxi -00 E46 318 Touring |
||||
Som stöldskydd borde man väl få ha ett snap-off nav istället för tändningslås? Det är ju rätt jobbigt att stjäla en bil utan ratt...Eller är det lag på att ha någon form av tändningslås?
_________________ Mattias Becker Bmw 323ti compact -98 Bmw 120d M-sport -08 |
||||
Det har jag oxå funderat på? Tror dessutom min kusin har ett sådant liggandes.. Fast å andra sidan kanske det är enklare att bära med sig rotorn istället för ratten ![]() ![]() Någon som vet vad som gäller ? _________________ MVH/Johannes Ward Bus: -95 Mitsu EVO III -såld Hundtaxi -00 E46 318 Touring |
||||
Det är ju försäkringsbolagen som har kraven på stöld skydd tror jag. När jag försäkrade min Seven så ville Länsförsäkringar att jag skulle ha en rattkrycka pga jag inte har nått rattlås, men jag tyckte att det räckte med ett Snap-off nav... ![]() Länsförsäkringar och han hadde samma åsikt. ![]() _________________ Nisse Holmgren Umeå ![]() |
||||
Hej
För ombyggt/amatörbyggt fordon är detta vad som gäller: 26 § Stöldskydd skall finnas och utgöras av låsanordning som verkar på styrning, växlingsanordning eller transmission eller som förhindrar start av motor. För vanliga bilar hänvisar man till ECE-reglementen men känner jag Vägverket rätt så innehåller ECE-reglementena samma sak som ovan fast på 15-20 sidor istället för två rader ;-) /Gustaf _________________ ---/In search of Maxwell's demon---/ Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till... SFRo-besiktningsman i Skellefteå |
||||
Jag tycker det verkar både enklare och säkrare att ta med sig sprutboxen än att plocka med sig ratten.
![]() I värsta fall så skaffar den välplanerande tjuven en ratt med lika snappoff som du har, men han kan knappast mappa in ett sprut så det passar din motor ![]() |
||||
![]() |
Skruva banåkabil
![]() |
3740 besök totalt |