Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Volvo C30/V40/V50 T5 2012- som trackdaybil
1, 2   >>
2 besök senaste veckan (4888 totalt)
overclocked
Gävle
Här sen Jun 2015
Inlägg: 95


Trådstartare
Volvo C30/V40/V50 T5 2012- som trackdaybil

Nån har på forumet som provat att bygga en snabb dedikerad trackday-bil av en V40/V50 T5?
Jag sökte och hittade nåt Micro-sponsrat bygge. Finns den bilen kvar, hur har i så fall den fungerat?

Lite tung kanske men motormässigt är det väl en ok start?
Jag har inte behov av att den ska vara gatreggad, även om det är trevlig bonus.



Specifika frågor till någon som provat eller har en bra gissning:

- Hur lätt kan den bli, för överkomliga pengar, dvs. inte kaross i kolfiber.. men tom på inredning och bara kanske 1-2 lättviktstolar och instrument kvar.
- Några bra råd kring motor/låda/koppling? Hållbart?
- Behövs diff eller sitter något användbart original?

Mitt drömmande är väl nånting enligt följande:

- Coilover kit åtminstone med nån ställbarhet
- Ställbara Topplagringar
- Byta/ta bort samtliga bussningar
- R-däck
- Spacers
- Oljekylare
- Strippa inredning
- Lätviktstolar stolar+underrede+6-punkts bälten
- Raceratt
- Bur
- 260hk Chip
- Raceavgas + decat?
- Diff?

Något som jag missat så borde vara med?

MVH
Magnus

_________________
Magnus Wedmark
Citera
Patrik Rydh
Ljungby
Här sen Jul 2003
Inlägg: 1675



Kul projekt!

Glöm inte Camber som på en japansk stancebil. Det funkade iaf i STCC.






_________________
Lotus 2-Eleven Honda K20 replika projekt
Porsche 911 Turbo -02
Citera
lurius
Västerås
Här sen Apr 2013
Inlägg: 227



Har haft en C30 I clubsport stuk. Kanske lite inspiration

https://www.garaget.org/?car=383910

_________________
Simon Åkerstedt
Citera
SevenEight
Sävar
Här sen Feb 2012
Inlägg: 1311



Den uppenbara frågan är förstås varför - men det kan man lämna därhän.

Jag har tänkt tanken själv, en halv gång, och då slog det mig att Focus RS framvagnen är bättre och går att hitta på skroten ibland. Den borde passa och den har ju fått beröm. Borde vara bolt-on då bilarna i övrigt är identiska.

_________________
Henrik Eriksson

Att saker rostar är verkligen ett tråkigt faktum i livet!
Citera
overclocked
Gävle
Här sen Jun 2015
Inlägg: 95


Trådstartare
Re:

SevenEight skrev:
Den uppenbara frågan är förstås varför - men det kan man lämna därhän.

Jag har tänkt tanken själv, en halv gång, och då slog det mig att Focus RS framvagnen är bättre och går att hitta på skroten ibland. Den borde passa och den har ju fått beröm. Borde vara bolt-on då bilarna i övrigt är identiska.


Nice ja det var ju ingen dum idé, OM den går att hitta. Skälet är att den är billig i inköp och att resterande åtgärder kan delas upp. Antar att den kan bli snabb som banbil för relativt begränsade pengar. Men om någon har en idé på en bil som är mycket billigare och lika snabb så lyssnar jag absolut.

_________________
Magnus Wedmark
Citera
Cassius
Göteborg
Här sen Jan 2005
Inlägg: 3018



Rent spontant känns det väl som att en S40 av modellen tidigare borde vara ett lika bra utgångsläge om det är nått lite billigare man är ute efter?

Grejen är väl den att det finns hundratals bilar som kan anses vara bättre/roligare för mindre/samma pengar! Tilltalas du av en S40 så för all del, kör på. Många andra hade nog valt en BMW istället, även om jag tror Mercedes inte är så mycket "sämre" än BMW'n heller

Är du inte i behov av att den ska vara gatreggad kan du ju göra "vad du vill" med fram och bakvagn så det finns ju ingen gräns för hur bra den Kan bli. Går ju snickra rör ram med muskel åtta och transaxel med Volvo skal bara om man så vill

_________________
I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet.
Audi V8 -91 med RS4 drivlina.
https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/
Regards, Johan Eriksson.
Citera
overclocked
Gävle
Här sen Jun 2015
Inlägg: 95


Trådstartare
Re:

Jo du har kanske rätt i det. Och då menar du S40-T4 då antar jag?
Ja, original 1375/200 = 6.8kg/hk och chippat&lättat kanske 1200kg/260hk = 4.6kg/hk

Nån här som har nån kunskap/info på T4 vs. T5? Fördelar/nackdelar? Min utgångspunkt var jag hade en V40-T5 som hyrbil för typ 10år+ sen och blev imponerad av den osså såg jag att den blivit så pass billig om man vågar satsa på de billigare..

Mina specifika krav är väl följande:
Jag kör Clio och tycker det fungerar, men vill ha bättre vikteffekt och gärna ännu bättre handling.
Jag har väl kommit fram till att en lätt ombyggd Miata inte är värt att uppgradera till. Vikteffekten är för låg..

- Vikteffekt är VIKTigt... :-) Jag kör idag 1050kg/170hk = 6.17kg/hk
- "Billigt" är bra
- Behöver inte vara bakhjulsdrivet.

Det mest ekonomiska är väl att hitta rätt bil färdigbyggd och anpassad/avstämd.

Cassius skrev:
Rent spontant känns det väl som att en S40 av modellen tidigare borde vara ett lika bra utgångsläge om det är nått lite billigare man är ute efter?

Grejen är väl den att det finns hundratals bilar som kan anses vara bättre/roligare för mindre/samma pengar! Tilltalas du av en S40 så för all del, kör på. Många andra hade nog valt en BMW istället, även om jag tror Mercedes inte är så mycket "sämre" än BMW'n heller

Är du inte i behov av att den ska vara gatreggad kan du ju göra "vad du vill" med fram och bakvagn så det finns ju ingen gräns för hur bra den Kan bli. Går ju snickra rör ram med muskel åtta och transaxel med Volvo skal bara om man så vill

_________________
Magnus Wedmark
Citera
Cassius
Göteborg
Här sen Jan 2005
Inlägg: 3018



Hur viktigt är det att sitta på rätt sida i bilen och köra?

_________________
I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet.
Audi V8 -91 med RS4 drivlina.
https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/
Regards, Johan Eriksson.
Citera
overclocked
Gävle
Här sen Jun 2015
Inlägg: 95


Trådstartare
Re:

Cassius skrev:
Hur viktigt är det att sitta på rätt sida i bilen och köra?


Bra fråga... helst men stämmer allt annat så... 😀

_________________
Magnus Wedmark
Citera
Cassius
Göteborg
Här sen Jan 2005
Inlägg: 3018



Tänkte annars att en tidig Evo borde fylla alla dina önskemål. Dom har ofta coilovers redan monterade också.

Är det "endast" mer effekt du är ute efter så finns det ju relativt gott om sportiga bilar.

VAG: A3, Octavia, Seat Leon Cupra, Golf - Alla med 2.0 TFSi motorn (den med kamrem före 09 ska tydligen hålla bättre). En del finns med haldex, andra inte. Alla går chippa till 260-270hk. Lite tyngre många av dom, tror dom flesta ligger på 14-1500kg.

Mazda 3 MPS, RX-8

Subaru WRX

Civic Type R, ingen turbo men en erkänt kul bil på bana.

Alla dessa har 200+hk och går hitta för under 70 000 på blocket. Fanns t.o.m en Skyline ute

Eller om du har garage och lite tid: https://www.blocket.se/alvsborg/Golf_1_300_350hk_ev_byte_77563395.htm? . . . .

En Golf MK1 finns det ju tonvis av know-how för och färdiga bolt on grejer, dock kan ett halvfärdigt projekt också ta mer tid att få ihop än man först tror..

Ska dock tilläggas att ingen av dessa (förutom möjligen de fyrhjulsdrivna) har bättre "potential" än en Volvo C30 T5 t ex. Utgångsläget är bättre/sämre beroende på modell men bygger man om så minskar skillnaderna ganska fort. Största skillnaden brukar väl ligga i chassiesättning (bussningar, dämpare, fjädrar, krängare) då det är vardagsbilar med olika målgrupper. Byter man alla dom sakerna är det geometri, vikt, effekt som börjar göra skillnad istället för vilken potential bilen har. Vikt/effekt går alltid justera. Geometri är svårare men på en bil som inte behöver vara gatreggad har man ju fria händer att prova sig fram utan att behöva tänka på reggning varje gång man gjort en större förändring

_________________
I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet.
Audi V8 -91 med RS4 drivlina.
https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/
Regards, Johan Eriksson.
Citera
Cédric
Uttran/Sthlm
Här sen Mar 2004
Inlägg: 3296



Jag har snokat runt en del i det segmentet, skulle nog lägga mina pengar på en megane 2 rs. Finns ju många beprövade delar för att åka fort med en sådan. Helst en med diffbroms, men dom är betydligt dyrare och svårare att få tag på.

_________________
Cédric Nyberg
Porsche 924 Turbo
Toyota GT86
Formel Vee Veemax MKIVB 1970
www.instagram.com/garagecedric/
Citera
Claes Haglund
Brämhult
Här sen Jan 2003
Inlägg: 4467



Vikt/effekt är kanske viktigt, men satsa hellre på låg vikt än hög effekt hade jag sagt. När du väl kommer ut på banan kommer inte 50 hästkrafter för lite sänka dig, men tråkig väghållning, undermåliga bromsar och dåligt utgångsmaterial (alltså svårt/dyrt att fixa som du vill) kommer knäcka dig direkt. Och med mer effekt så behöver du mer av det andra också och plötsligt blir det dyrt på riktigt.

S40/C30 kanske är ett fungerande utgångsobjekt, men det finns nog inte så många som provat ut dem på samma sätt som exempelvis en BMW 3-serie eller Megane RS. Möjligtvis gamla S40-plattformen då den gått en hel del i JTCC och sedemera också långloppscupper och andra liknanade saker. Nyare kanske är tillräckligt lik Ford Focus för att man ska kunna använda kunskap därifrån?
Att modifiera i blindo är dyrt och ineffektivt om än kanske roligt när man inte har samma bil som alla andra i depån.

_________________
Claes Haglund

Högspänning till vardags och högoktanigt till helgen
Citera
overclocked
Gävle
Här sen Jun 2015
Inlägg: 95


Trådstartare
Re:

Hej Cleas,

Jag håller helt med dig. Min Clio som jag kör idag har nog allt det där du nämner, låg vikt (kring 1050kg ink havltank och mig), standardbromsar med bra belägg som inte mattas på mina vanliga stintar, bra väghållning med ställbara topplagringar, Bilstein PSS-coilovers, Powerflex Blackseries bussningar, relativt standard motor 169hk+. Så det jag söker nu är något som är snabbare på bana.

Claes Haglund skrev:
Vikt/effekt är kanske viktigt, men satsa hellre på låg vikt än hög effekt hade jag sagt. När du väl kommer ut på banan kommer inte 50 hästkrafter för lite sänka dig, men tråkig väghållning, undermåliga bromsar och dåligt utgångsmaterial (alltså svårt/dyrt att fixa som du vill) kommer knäcka dig direkt. Och med mer effekt så behöver du mer av det andra också och plötsligt blir det dyrt på riktigt.

S40/C30 kanske är ett fungerande utgångsobjekt, men det finns nog inte så många som provat ut dem på samma sätt som exempelvis en BMW 3-serie eller Megane RS. Möjligtvis gamla S40-plattformen då den gått en hel del i JTCC och sedemera också långloppscupper och andra liknanade saker. Nyare kanske är tillräckligt lik Ford Focus för att man ska kunna använda kunskap därifrån?
Att modifiera i blindo är dyrt och ineffektivt om än kanske roligt när man inte har samma bil som alla andra i depån.

_________________
Magnus Wedmark
Citera
overclocked
Gävle
Här sen Jun 2015
Inlägg: 95


Trådstartare
Re:

Tack för tipset Cédric! Jag har kollat in den där ankstjärten tidigare. Samma grundmotor som i min Clio men med Turbo, så det är bra eftersom man har lite kunskap om den iallafall. Jag ska kolla vidare på en sådan.

Cédric skrev:
Jag har snokat runt en del i det segmentet, skulle nog lägga mina pengar på en megane 2 rs. Finns ju många beprövade delar för att åka fort med en sådan. Helst en med diffbroms, men dom är betydligt dyrare och svårare att få tag på.

_________________
Magnus Wedmark
Citera
Figgz
Göteborg
Här sen Dec 2002
Inlägg: 6719



Re:

Claes Haglund skrev:
Vikt/effekt är kanske viktigt, men satsa hellre på låg vikt än hög effekt hade jag sagt. När du väl kommer ut på banan kommer inte 50 hästkrafter för lite sänka dig, men tråkig väghållning, undermåliga bromsar och dåligt utgångsmaterial (alltså svårt/dyrt att fixa som du vill) kommer knäcka dig direkt. Och med mer effekt så behöver du mer av det andra också och plötsligt blir det dyrt på riktigt.


thumbs up +1

Det finns många kompetenta hot hatches annars med i rimlig prisklass. Naturligtvis en Megane RS Cup, eller t.ex. Corsa OPC Nürburgring med 211hk, diffbroms, Brembo 4-kolvsok, Bilsteinchassie och massa annat bra - helt original från fabrik! Såg en ute för 97k nu på Blocket i veckan.
Snabbast? Nej, men väldigt underhållande och framförallt så funkar allt out-of-the-box

_________________
Fredrik Boivie


Kör nu Lotus Exige S2, tidigare Westfield & andra Lotus
Citera
JonasR1
N o r r k ö p i n g
Här sen Feb 2008
Inlägg: 512



Spännande idéer!

Jag har själv kört långlopp i många år med S60 challenge. Bänkad till 291 hjulhästar (större turbo och annat styrsystem mm), diffad och annan sedvanlig challenge utrustning (Öhlins stötdämpare etc).

Har nu sålt den och åker super seven (mk Indy) med knappt 130 hjulhäst. Tycker nog att det är minst lika kul om inte roligare på grund av väghållning att åka sjua. Självklart gör nyhetens behag att sjuan kanske känns roligare, men oavsett, riktigt kul. Vägreggad också.

Tilläggas bör att en vettig super seven kostar ungefär vad tractive lådan kostade till Volvon. .

Tror definitivt att en vässad C30 T5 kan vara riktigt kul, men tror oclså att det kostar en slant att ta sig dit.

_________________
J o n a s J o n s s o n

Radical SR3 RS
RS2 i SPVM
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 42376

Forumägare
Forumägare

Bohlins verksamhet på Gelleråsen har ju varit baserad på en bunt med C30 som är rensade, bur, sittastillstol osv. Gissar att det var relativt lite gjort på dem för övrigt iof men jag kan ha fel. Tänkte att de sålt iväg dem och bytt till annan bilmodell nu men där hade jag fel, kollade precis på deras hemsida, de kör med de här fortfarande.

https://bohlinracing.se/aktiviteter/

_________________
Magnus Thomé
Citera
overclocked
Gävle
Här sen Jun 2015
Inlägg: 95


Trådstartare
Re:

Ja se där! Det hade jag missat. Jag visste inte att de körde t5 också!
Kanske kan snegla lite på deras bilar då. Eller kanske provköra innan man bygger.

Magnus Thomé skrev:
Bohlins verksamhet på Gelleråsen har ju varit baserad på en bunt med C30 som är rensade, bur, sittastillstol osv. Gissar att det var relativt lite gjort på dem för övrigt iof men jag kan ha fel. Tänkte att de sålt iväg dem och bytt till annan bilmodell nu men där hade jag fel, kollade precis på deras hemsida, de kör med de här fortfarande.

https://bohlinracing.se/aktiviteter/

_________________
Magnus Wedmark
Citera
Cassius
Göteborg
Här sen Jan 2005
Inlägg: 3018



Dom har bara en T5a. Dom andra är sugisar med ca 170hk. Lådorna är spärrade till 4 växlar, öhlinare, bur, uppgraderade bromsar, sportiga gatdäck typ.

Jag var där för drygt ett år sedan och visst var de kul! Men jag häpnade inte över väghållningen kanske, dock kan de väl vara ovana bakom ratten med...

_________________
I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet.
Audi V8 -91 med RS4 drivlina.
https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/
Regards, Johan Eriksson.
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 42376

Forumägare
Forumägare

Jag saknade diffbroms. Hatar innerhjulsspinn och är dålig på att moderera gasen

_________________
Magnus Thomé
Citera
overclocked
Gävle
Här sen Jun 2015
Inlägg: 95


Trådstartare
Ja låter som ett trevligt upplägg. Nån som har lite tider på Gelleråsen för bilarna?

_________________
Magnus Wedmark
Citera
Skruva banåkabil
Volvo C30/V40/V50 T5 2012- som trackdaybil
1, 2   >>
2 besök senaste veckan (4888 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande