Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Skruva banåkabil
![]() |
1300 besök totalt |
Dumpventil till oljetryck ?
Jag behöver en ventil, som ska sitta på motorns oljetryckskanal. Det vill säga...oljepumpen ger 80 psi.........motorn behöver ca 40-60 psi. Resten av oljan vill jag ha ut via en dumpventil, som ska sitta utanpå motorn. Och den ska vara justerbar. Hjälp mej med detta....även om det låter flummigt......hela min uppfinning hänger på detta.. ![]() EDIT: Frågan är alltså....var hittar jag en sådan.? _________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||||||
Ja...det är ju det som är grejen.......jag behöver oljan på utsidan av motorn. _________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||||||
Jag har byggt en ventilblock som jag kan justera oljetrycket utifrån.
Hela ventilmekanismen kommer från oljepumpens tryckredusering, allså ser presis ut som i pumpen. Med skilanda att fjädertrycket går att justera med en skruv och att returen går tillbaka till tråget istället för som i pumpens pikupprör. Funkat klockren hitils. Kanske skall nämna att reduseringen i pumpen är pluggad. _________________ Johan Sjölinder |
||||||
|
||||||
Tryckreduceringsventil till hydraulssystem borde gå att använda. Prisnivån borde räknas i hundralappar. _________________ Pär Hylander |
||||||
Jag ska in till HydrOScand idag....så jag får kolla vad dom har.
Har du någon bild på det. Jag kan inte se att Chevas pump skulle lämpa sig för detta......Men jag får väll köpa en V4-pump om den är vettig.
Man ska inte vara så frågvis......... ![]() ![]() _________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||||||
Grunna på vilket flöde du kommer att skicka igenom tryckreduceringsventilen, jag misstänker att det inte är oviktigt med tanke på storlek på den. Funderar på om oljans viskositet kan ställa till hyss, hydraulolja är väl normalt sett betydligt mer lågviskös, ivf vid rumstemp. Dessutom inser jag att jag tänkte helt bakvänt, det du behöver är ju en överströmningsventil! (Vilket dom iofs oxo skall ha) Så men andra ord ska du grunna på hur stort flöde du ska "dumpa bort" _________________ Pär Hylander |
||||||
Det har jag inte funderat på......måste jag det. Vi måste sänka oljetrycket i motorn, bla. för att inte spola runt en massa olja i onödan. Det är inte viktigt hur mycket olja som går via ventilen och ut på uysidan av motorn......men det som kommer ut....har jag användning för. Det viktiga är att motorn har ett stadigt tryck......som helst är lätt att justera. _________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||||||
![]() |
Skruva banåkabil
![]() |
1300 besök totalt |