| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Bromssköld eller inte?
|
<< 1, 2 7 besök senaste veckan (12955 totalt) |
|
Re:
Låter mycket troligt om man bromsar för mycket
En del bilar har ju i original i princip ingen bromsköld, men då brukar de ha små sköldar för att skydda spindel- och styrleder från strålningsvärme från bromskivorna. _________________ Roland Johansson |
||||||
|
En anekdot kring detta.
Opel under deras framgångsrika rallyår med Ascona 400 stötte på ett delikat problem utan bromssköldar. Detta då tillsammans med deras bromsoksplacering bak. Oken satt 'framåt' bak, det tillät skit att byggas upp och ligga uppe på oken, och vid gupp eller slag kunde kakor med skit kilas in mellan ok och skiva, varav skivorna formligen exploderade. De löste problemet med att sätta oket bak, sköldar var inte på fråga
_________________ Patrick Wetterskog Kika lite på min youtubekanal om ni har intresse i tvåtaktare https://www.youtube.com/channel/UClYLnC ... TGXDqxr0EQ |
||||||
|
Re:
Detta bekymmer är ju oavsett sköld eller inte. Jag vet att iaf Audi haft bekymmer med deras ok. Typ. Kund lämnar in bil. -Det låter. Sen får mekanikern peta ur stenar som fastnat mellan ok och skiva. |
||||||
|
Re:
Kan även ske på bil med bromssköldar, iaf bak, har fått in sten som har fastnat mellan belägg och skiva. Brukar dock försvinna efter en stund. Har kört utan sköldar på Renaulten sen 2004. Visst mår gummit på spindelled och styrled lite dåligt av strålningsvärmen men man kan ju sätta en liten sköld bara för dessa. Jag har dock bytt leder ändå innnan det har blivit ett problem. Beror säkert på hur nära det är mellan skivan och leden, strålningsvärmen avtar snabbt med avstånd. _________________ Renault 5 GTE -88 |
||||||
|
Re:
Nu minns jag att det var spindelled och hela bärarmen fick bytas
_________________ Magnus Thomé
|
||||||
|
Re:
Dessa bilar har ju sköldar med så dom gjorde ingen nytta. Var rätt vanligt att dom kom in med
|
||||||
|
Jag kan inte påstå att jag märkt nån skillnad sen jag klippte bort större delen av sköldarna fram, drog luftslang också.
Men det skadar nog inte, färgen på insidan av sköldarna var ganska välbakad...
Efter en del våldsamheter med plåtsax, vinkelslip och svets.
_________________ Anders Karlsson Opel Commodore GS/E -77 |
||||||
|
|
||||||
![]() |
Skruva banåkabil
Bromssköld eller inte?
|
<< 1, 2 7 besök senaste veckan (12955 totalt) |