Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar Opel kadett E gsi cab | 6785 besök totalt |
ett styck 40 årig pöjk vidtalas som peter (har säkert andra namn med)
jag köpte mej en Opel bertone cabriole 2,0 116hk,som var helt otroligt vild vid den tiden (eller inte) -90. tyckte det var jäkligt kul att testa kurvor och spårval, det satt trummor bak från fabrik så denna axeln byttes mot en 16v axel med skivor. det hela gick överstyr å bilen sänktes.. ung och oförstående hivades det på bilstain racing dämpare med fjädrar.. å bilen blev lite bättre i kurvorna. under dom mest urspårade åren var det vanligt med byte av ett ansenligt "gäng" bromsskivor och ännumera klossar, brukade även vrida sönder 2-3 framrutor per sesång, så jag var ju redigt poppis hos glasfirman... det blev familj, kids, hus, vovve. å bilen ställdes in i garaget ca -96 och plockades ner i molekyler, ville bygga om till en 16v motor med 150hk så en sån köptes, tog kontakt med Opel, men blev inte så glad utav det samtalet, inte hjälpte det ringa till sbp heller. bilen glömdes bort länge. hittade hit till rejsa och lyckan var gjord. har ju alltid gillat DTM och där åkte ett par astra couper med V8. någon kanske har sett "Opel astra Xtreme" där har ni mallen för mitt bygge. Bilen då: har tänkt mej en drivlina som består av, c20let motor 204hk. M5 växellåda. 3-skivig tilton koppling. M5 diff med sviktstålaxlar. (inga axlar än) torrsumpssmörjning. dubbla 044 pumpar. turbo precision sc62. bmw E39 540 bakvagn. bmw E34 M5 3,91 diff. målet är 600hk ur motorn. En triangulerad rörram: Hjulupphängning: dubbla A-armar fram och bak. inte bestämt mej angående bultmönster än hade gärna velat haft centrumbult. bakdämparna kommer pga platsbrist ligga ner. justerbara knivkrängare fram + bak. Kaross: breddad ca 13cm vid skärmarna och tröskel ca 23cm har tänkt att dra 3" avgasröret med katt i vänster tröskel. eftersom det inte finns någon plats under bilen då jag kommer ha en helt slät undersida med diffusor bak. kommer antagligen få förlänga bakdelen på karossen några cm så propotionerna stämmer med skärmar o trösklar. Ringen hägrar så även våra svenska banor. bilen byggs för att kunna åka fort på bana men vara gatregistrerad därav 2 motorer, detta gör att motorinstallationen måste vara slimmad och mycket enkel att byta på någon timme. visst är en cab inte optimal på några vis då den är skit i vridsammanhang och det är inte kul att se framrutan vrida sej till höger och resten av innredningen vrider sej till vänster.. har dåligt med bilder då det i dagsläget gäller att samla delar som behövs. men var ute i garaget härom dan och..klippte o klistra.. lite, så ni skulle få se hur mina tankar går. bruna fyrkantbalken är i bilens tänkta markplan. fästen kommer finnas under trösklarna för fastsättning av "gummikjolar" på sidorna och förhoppningsvis minimera att luften tar fel väg. och laddkylaren är tänkt att passa bakom framlamporna, den e lite för stor eller bilen för liten döm själva.. _________________ peter johansson |
||
har inte gjort något med bilen alls..
därimot har jag fått tag i delar, blev en e39 540 bakvagn från en sedan. eftersom det blir bmw mönster fick det letas fälgar. ett par 17" y-rondell i 10" bak blir perfekt eftersom breddningen som skall bli är över 1800mm mot orginal på runt 14 nånting, fick tag i en M5 e34 3,91 diff det roliga är att den passar sjukt bra i bakvagnen från e39an, det mesta e bolt on. framspindlarna börjar ta form, köpte ett par adapters tillverkade i titan, söker efter e36 m3 3,2 spindlar som är bolt on på adaptrarna och har ev hittat ett par 3,0 spindlar. tror även att det kan bli plats för liggande dämpare då jag har en gigantisk hatthylla ivägen. bilen ser fortfarande ut som på bilden ovan dock med ett tjockt lager damm efter grabben som bara skulle slipa lite glasfiber. _________________ peter johansson |
||
Den står fortfarande och väntar men konceptet är det samma men flytt och några oplar har kommit ivägen,
för att mildra cab abstinensen inhandlades den enda gatgodkända kadett e cabben med c20xe motor i sverige men den blev också nedplockad å en lång åtgärdslista på grejer som skall få den lite uppdaterad har inletts. Anledningen till flytten var ju ett större garage så ett sådant är på G dock mycket trassel med grannar som inte tycker likadadant. _________________ peter johansson |
||
Inte sett någon v vare sig denna bilen eller dina projekttrådar. Men första gången för mig idag, fastnade direkt och trodde det var ett nytt projekt.
Detta stuket med kartongmallarna är fortfarande det tilltänkta?? Isåfall är det helt min stil asgrymt med lite flintstonedesign Kan ha att göra med att jag själv väldigt mycket saknar helt känsla för runda former. Mjuka värden och (annat demokratiskt tjafs) Räta vinklar, raka linjer och klara besked är mer min grej. Skulle du vilja bli av med bilen ett tag kanske jag skulle vara intresserad. Eller i vart fall kunde det vara kul att bygga lite på den. Hör av dig isåfall. Lite långt att åka mellan norrköping och gbg bara haha 😂 _________________ Karossbilar är inte det lite larvigt?? niklas laine |
||
Javisst är tanken nån sorts blandning dtm / super saloon men inte så kantigt
som kartongerna lite missvisande visar. Är hyffsad på svets å plåt så det är i dom matrialen jag kan bäst. Tillhör den äldre kategorin med lite känsla för mobiler därav lite foton, bilen har stått sen -96 på pallbockar så den kan få stå å mogna ett tag till.. medans dom andra 11 fordonen får lite pyssel på sig. _________________ peter johansson |
||
Var den Audi Smaragdgrön? Om, isåfall var det polarens en gång i tiden(RIP) Jag var med och byggde den isåfall. _________________ Patrick Wetterskog |
||
Och jag tycker Jag har för många bilar att pyssla med som bara har 2(!!) projekt! Riktigt kul och urspårad ide med en GSi cab i rejält DTM stuk! Personligen har jag aldrig fallit för just den eran av DTM du siktar mot, och med tanke på bilens ursprungsformer tror jag ett stuk mer mot mitten 90-tals DTM hade passat bilens övriga linjer bättre. Då tänker jag på Alfa 155, Mercedes C-klass, Opel Calibra. Det som främst skiljer "stukmässigt" är att breddarna har mjukare former och sparklådorna/sidokjolarna är klart mindre framträdande. Men de är bara min åsikt Här är någon annans idé av Kadett GSi som DTM bil Den är ju minst sagt mild jämfört med dina planer, men kanske kan fungera som någon form av inspiration? Det finns också en snubbe som gör renderingar på alla möjliga bilar, ofta gamla klassiker i moderniserade tappningar med rejäla bodykits i motorsports stuk. Han kanske också kan tjäna som en inspirationskälla? https://khyzylsaleem.artstation.com/ https://www.instagram.com/the_kyza/ Ta den här t ex, 67 Shelby: https://khyzylsaleem.artstation.com/ Eller varför inte en Countach: https://khyzylsaleem.artstation.com/ Inspiration kan man aldrig få nog av, ju mer man får desto mer energi brukar man få för att få gjort det som behövs för att kunna komma igång _________________ I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet. Audi V8 -91 med RS4 drivlina. https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/ Regards, Johan Eriksson. |
||
Patrik: struve som började bygga på denna sen några turer i opel klubben och är en vit -87
cassius: den är alldeles för mild 🙄 men det som styr breddning mm är 540 bakvagnen i hop med 17" y-rondeller i 10" bak, motorplaceringen är redan spikad och där dom flesta har bilstereon / färddatorn i kadett e kommer fördelaren att hamna ungefär, målet är hela motorn bakom framvagnen. _________________ peter johansson |
||
Ska du försöka plocka ur så mycket effekt byter du väl ut motorns styrsystem? Jag har långt mindre effektmål, men satsar ändå på att slippa fördelaren och ha VW tändspolar istället (med Maxxecu). Med motorn där så flyttar du tillbaka stol/ratt/pedalställ, annars lär väl fötterna bli grillade av grenröret? _________________ Mvh /Marcus I garaget: Påffe 944 & Martini Seven |
||
Aha.. Då har det mao funnits, eller finns två godkända med c20xe =) _________________ Patrick Wetterskog |
||
När ajden visade sin geniala dörröppningsmekanism där dörren går lite ut å sen rakt upp precis
som en viss königgsegg, det var först då som helheten med låga dörrar verkligen kunde fungera i praktiken. Varför en cab? ju för att den har så mycket snyggare linjer än en vanlig kadett e (bidragande orsak kan vara att jag ägt den sen -90) Patrik om du kommer ihåg regnummret på den cabben pma e du snäll. Vet om några proj som aldrig blivt godkända, tyvärr. _________________ peter johansson |
||
Knotan: den cabben släpper jag aldrig, har hängt med sen 1990.
som mest var det 4 gsi cabbar ståendes hemma + opcn, astra sport kombin fronteran corsa c, merivan å 6 bilar till. Framvagn blir en helt annan med dubbla a armar och liggande dämpare med puschrods då jag strävar efter så låg tyngdpunkt som möjligt pga cabtaket väger en hel del. Alla bilder som jag ändå tagit försvann när datan kraschade. Ännu ett par år innan den får komma in i värmen å börja byggas på, under tiden samlas delar på hög ( som min fru får ha i köket) men det var ju dealen för flytten men hon ångrar sig säkert då jag har mycket delar, typ😎 _________________ peter johansson |
||
Minns inte regnumret 100%
PHU 657 ekar i skallen, men det är nog fel. Bilen såldes efter Peter hade den till en Andreas, som sen sålde den till nåt par där, ryktesväga bilen försvann. Men eftersom det var ett rykte så litade jag aldrig riktigt på det och tänkte att kanske har bilen dykt upp igen. _________________ Patrick Wetterskog |
||
Är såå dålig på att uppdatera.. sorry.
dock håller jag just nu på med det sista inför bygglov efter otaliga försök med grannen, slutade med att vi fick köpa mark av grannen ist, blir riva befintligt garageruckel å sen bygge på samma plats, meeen lite större. håller även knåpar ihop en hydralisk rörbock, och ännu mera bilar så totalt just nu 14 bilprojekt + 4 bruksbilar, konstigt nog är jag fortfarande gift både med frun å jobbet. _________________ peter johansson |
||
Hur du får ihop de där skulle jag vilja veta... jag har två bilprojekt, fru, 1st 1.5 åring och nyköpt hus med garage samt en befodran med mer ansvar väntandes när jag återgår till jobbet och ser inte hur jag ska få ihop mer än 1-2 timmar i veckan i snitt om 2-3 år när garaget kanske blivit tillfixat! 😅 _________________ I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet. Audi V8 -91 med RS4 drivlina. https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/ Regards, Johan Eriksson. |
||
Våra race- och banåkarbilar Opel kadett E gsi cab | 6785 besök totalt |