Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Skruva banåkabil
![]() |
1, 2 >> 1 besök senaste veckan (5784 totalt) |
Var hitta torx
om det inte är alldeles för dyrt och krångligt att få tag på så skulle jag vilja ha Torx på så mycket skruv som möjligt på projektbilen. Nån som vet var man kan få tag på sådana skruvar i olika dimensioner? _________________ William Ekström |
||||||
Det jag gör på jobbet är till mycket stor del fästelement med torx-grepp.
Kan du speca på ett ungefär vilka dimensioner och kvantiter du skulle behöva? Jag kan med lite flyt fixa fram det mesta, finns det inte i sverige finns det i Tyskland, Polen eller Kina. Du borde kunna hitta det hos vissa grossister som säljer mot fordonsindustrin. I vissa fall finns detaljerna med vanlig sexkant och torx för att underlätta eventuell demontering osv. Jag vet inte vilket ändamål det hela är avsett för men jag har tillgång till samtliga detaljer med tribolär gänga också, Taptite, Taptite2, Duo Taptie, Taptie 2000 osv osv. _________________ /Anton Lillsund |
||||||
Överlägset grepp vid montering om man ser till smidighet på verktyg och kostnad plus att vikten hålls ned i biltillverkares ögon. Att tillverka skruv med Torx-grepp kräver dock en licens. Verktygen som man kallformar med är dyra. _________________ /Anton Lillsund |
||||||
För att torx är fruktansvärt underskattat! hade själv gärna haft torx, men det är kanske liiiiiiite svårt att hitta tumgängade torx i sverige ![]() William - har inte koll på ställen i dina trakter... men Hallmers här nere har allt i skruvväg! Har inte de torx, kan det bli svårt att hitta ![]() http://www.gulasidorna.se/query?what finns nåt ställe som heter q-parts i gbg också har jag för mig.. de säljer mycke ovanliga skruvar o clips.. EDIT: värst vad jag var slö med att svara här då.. ![]() Anton - har ni tumgänga också??? ![]() ![]() |
||||||
Eftersom vi tillverkar vad kunden vill ha så är det inga problem. Det finns artiklar med tumgänga också... Minsta order är 10 000 styck oavsett dimension eller annat. Beroende på dimension och utformning så varier priset på verktygen kraftigt. Men de flesta "civila personer" blir mörkrädda när priset visas så att säga. Vad är det för dimensioner du behöver? ![]() _________________ /Anton Lillsund |
||||||
Kan återkomma med det, men det vanligaste har jag för mig är 7/16 och 3/8 UNC (i princip hela bilen är uppbyggd av detta)... dock är väl kanske 10 000 lite i mesta laget ![]() Skickar ett PM i början av nästa vecka ![]() EDIT: menade alltså diametern på gängan är 7/16 och 3/8.. |
||||||
Jag tror nog att vi kan ordna en mindre order om det du behöver finns på hyllan.. ![]() _________________ /Anton Lillsund |
||||||
Wille// Jag som lagt undan några lådor titanskruv med sexkantsskalle till dig
![]() Får väl slänga dom då ![]() ![]() Edit: Det heter skruv, inte bult... _________________ /Kristian Elisson |
||||||
![]() inge tumgängat va? ![]() ![]() |
||||||
Tack för svaren, då vet jag att åtminstone vanliga mått kan gå att få tag på.
Sen är jag ute efter en lite udda också. Skulle vilja ha invändig torx eller sexkant till avgas/insug på min gammel-Opel. Nu minns jag inte vad för gänga det är, men har för mig att det antingen är M7 med samma stigning som M6, eller M9 med samma stigning som M8 (det senare är troligast). Helst också i 10.9-kvalitet. Men jag vet inte, kanske det är svårt att få tag på..
Dom duger dom med! ![]() _________________ William Ekström |
||||||
Lustigt nog har de flesta av titanskruven mm-gänga. Annars är tumgänga standard i min värld. Men där har jag "bara" stål- och aluskruv i fin kvalitét. _________________ /Kristian Elisson |
||||||
Roffes motor i Stockholm ser ut att ha lite:
http://www.roffesmotor.se/smartupdate/archive/gruppkatalog_106.pdf _________________ Jörgen Eriksson |
||||||
Det jag har mest tillgång till är invändig Torx. Missade att skriva det.
I princip all Torx håller 10.9 eller högre kvalitet av det som finns på hyllan. När det kommer till M9 så går jag troligen bet på dom. ![]() _________________ /Anton Lillsund |
||||||
![]() M7 är jag med på. Icke försänkt Torx = Utvändigt grepp? omvänd Torx = Samma som ovan? Tyvärr är det mesta i M7 med tribolär gänga, det är vad biltillverkare idag i stort sett uteslutande använder sig av. Mest ekonomiskt så. Vilka längder är det som är aktuella? _________________ /Anton Lillsund |
||||||
En försänkt skruv ligger ju flush med underlaget men en icke försänkt gör det inte. Som en normal insex ungefär fast Torx då.
![]() Tribolär gänga? vad är det? ![]() Längder, vet inte faktiskt, får mäta lite i garaget... Har ni muttrar och pinnskruv med? _________________ /Mats Strandberg onemanracing.com BMW 330i -05 |
||||||
Både försänkt och "vanlig" skruv finnes.
Tribolär gänga är en "trekantig" gänga. När skruven monteras så gör man detta i ett hål som enbart är borrat, inte gängat. Gängan formas av skruven själv. Smidigt när man monterar saker på löpande band och bara behöver tre moment för att montera något. Borra, rensa hål och dra i skruven. Denna typ av gänga finns alltså i flera olika utföranden, samtliga av dessa kan ses på länken jag lade in lite längre ned i inlägget. Tapttie och dess varianter tillverkas också de på licens. Det går att montera en Taptitegängad skruv i ett vanligt gängat hål men gängan kommer att deformeras och jag vet inte vad som händer i hållfastighetssynpunkt. Ibland kan man istället för att använda insatsgänga typ helicoil använda en Taptite för att få skruven att sitta kvar, lite broende på hur deformerad gängan är sedan tidigare. (detta har jag använt själv men jag vågar inte lova hur pass bra det verkligen fungerar) För att läsa mer kan man titta in på http://www.taptite.net där det hela förklaras på ett kanske bättre sätt än vad jag åstakommit. För att visa på bredden av denna typ av fästelement så kan jag säga att 90% av allt vi kör på mitt jobb (drygt 10 000 ton skruv i månaden) är med tribolär gänga. Men då levererar vi i prinicp uteslutande mot fordonsindustrin. _________________ /Anton Lillsund |
||||||
ok, verkar typiskt dåligt att sätta fast ventilkåpor och dylikt med mao..
![]() Jag har faktiskt använt såna skruv för att sätta fast remskivan på vattenpumpen, go mekanisk låsning blev det. ![]() _________________ /Mats Strandberg onemanracing.com BMW 330i -05 |
||||||
![]() |
Skruva banåkabil
![]() |
1, 2 >> 1 besök senaste veckan (5784 totalt) |