Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
XNZ skruv till drivaxel?
1, 2   >>
3286 besök totalt
ThomasT
Nacka - Saltängen
Här sen Dec 2002
Inlägg: 4775


Trådstartare
XNZ skruv till drivaxel?

Var kan man köpa XNZ M10x50 till drivaxlarna?

Jag har frågat Sifvert's och de hade inte. Biltillbehörsfirma?

.

_________________
driver - Thomas Thuresson
Porsche 964 C2 -90
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 19120



Re: XNZ skruv till drivaxel?

ThomasT skrev:
Var kan man köpa XNZ M10x50 till drivaxlarna?

Jag har frågat Sifvert's och de hade inte. Biltillbehörsfirma?

.


Orginalskruv finns inte?
Varför måste det vara XNZ?

_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Citera
ThomasT
Nacka - Saltängen
Här sen Dec 2002
Inlägg: 4775


Trådstartare
Re: XNZ skruv till drivaxel?

MaZ skrev:
ThomasT skrev:
Var kan man köpa XNZ M10x50 till drivaxlarna?

Jag har frågat Sifvert's och de hade inte. Biltillbehörsfirma?

.


Orginalskruv finns inte?
Varför måste det vara XNZ?


Original är insexskruv och ska dras med 80Nm så jag tycker att drar man minsta snett så skadas skallen.

.

_________________
driver - Thomas Thuresson
Porsche 964 C2 -90
Citera
Mange K
stockholm/järfälla
Här sen Apr 2005
Inlägg: 3362




_________________
M @ g n u s k @ l i n

Golf sportscombi
Vw Arteon sb
RS4 4.2 raggarbil...såld
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 19120



Eller Torx, som på BMW?

_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Citera
Gustav_H78
Lerum
Här sen Feb 2009
Inlägg: 1790



80 Nm är ca 8 kg på ett 1 m skaft. Ingen jättebelastning.

_________________
Gustav Holmdahl, en tom själ utan räserbil
Alfa Romeo 75 3,0 V6 CAR Challenge *Såld*
BMW E30 328 långlopps bil *Såld*
VW Lupo 3L Antiräsern, work in progress
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6138



Nya skruv kostar typ några tior. Och en bra nyckel lika mycket. Sen locetite.

Köp nya skruv och en bra bits sen limma lite. Och köp hem nya skruv i reserv Så byter man bara om man känner att man råkat slinta lite

_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 19120



Det är en drivaxelskruv, det är inte som att dra åt en skruv på bänken direkt. Man kan nog räkna med viss snedställ ing bara för att damasken är ivägen t ex.


_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Citera
ThomasT
Nacka - Saltängen
Här sen Dec 2002
Inlägg: 4775


Trådstartare
Re:

MaZ skrev:
Det är en drivaxelskruv, det är inte som att dra åt en skruv på bänken direkt. Man kan nog räkna med viss snedställ ing bara för att damasken är ivägen t ex.



Det är lite det som är problemet, svårt att få skaftet/hylsan 100% rakt. Jag hade bort dem förra året och de hade skador och det var svårt att montera dem igen utan skador.

.

_________________
driver - Thomas Thuresson
Porsche 964 C2 -90
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 19120



Hade M8 skruv på Alfan och de skulle man inte dra med i närheten av 80Nm och det var ändå en jävla fest varje gång inget blev runt.

_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Citera
Gustav_H78
Lerum
Här sen Feb 2009
Inlägg: 1790



Re:

MaZ skrev:
Det är en drivaxelskruv, det är inte som att dra åt en skruv på bänken direkt. Man kan nog räkna med viss snedställ ing bara för att damasken är ivägen t ex.



Jo tack, har skruvat drivaxlar på Alfa 75 Rätt insexhylsa och ett bra spärrskaft så är man hemma. Har inte misslyckats med någon under mina 5 116-bilar.

Men visst Torx eller nåt annat ger ju lite mer frihet till vinkelfel utan att dra sönder skallen.

_________________
Gustav Holmdahl, en tom själ utan räserbil
Alfa Romeo 75 3,0 V6 CAR Challenge *Såld*
BMW E30 328 långlopps bil *Såld*
VW Lupo 3L Antiräsern, work in progress
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8367

Hjälpmoderator

80Nm på M10 ger typ 12.9 skruv
se http://nfgab.se/sv/teknik-kvalitet/tekniska-sidor/%C3%A5tdragningsmome . . . .
Om det nu är std stigning på M10.
Om 12.9 och annan skalle än insex blir det knepigt.
Hmm min reflextion utan att vara speciallist.

Nu vet jag inte hur trångt det är men det finns ju leder till stärrskafts.
Även förlängare med lite kulformad 4-kant så de går att vinkla lite.

_________________
Johan Sjölinder
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 19120



Re:

fuling skrev:
80Nm på M10 ger typ 12.9 skruv
se http://nfgab.se/sv/teknik-kvalitet/tekniska-sidor/%C3%A5tdragningsmome . . . .
Om det nu är std stigning på M10.
Om 12.9 och annan skalle än insex blir det knepigt.
Hmm min reflextion utan att vara speciallist.

Nu vet jag inte hur trångt det är men det finns ju leder till stärrskafts.
Även förlängare med lite kulformad 4-kant så de går att vinkla lite.


Fast det påverkar ju momentet...

_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Citera
Anders Karlsson
Jönköping
Här sen Apr 2003
Inlägg: 3599



E-torx är lite mer förlåtande om man håller hylsan lite snett.
Jag kröp runt under en BMW E36 på skroten i höstas (fråga inte varför) och den hade E-torx på drivaxlarna inne vid diffen.
Gamla rostiga äckliga skruvar men de lossnade lätt ändå. Det hade säkert gått att återanvända skruvarna om man velat, men jag var bara ute efter naven.

XZN har en förmåga att gro igen med skit och rost ganska fort enligt min erfarenhet av skruvarna som håller bromsskivorna på gamla Oplar.

_________________
Anders Karlsson
Opel Commodore GS/E -77
Citera
Kadett4wd
Ludvika
Här sen Dec 2005
Inlägg: 1928



XZN drar man ju än lättare runda inuti är min erfarenhet.

_________________
Patrick Wetterskog

Kika lite på min youtubekanal om ni har intresse i tvåtaktare
https://www.youtube.com/channel/UClYLnC ... TGXDqxr0EQ
Citera
ThomasT
Nacka - Saltängen
Här sen Dec 2002
Inlägg: 4775


Trådstartare
Re:

Kadett4wd skrev:
XZN drar man ju än lättare runda inuti är min erfarenhet.


Ok, så om XZN inte är betydligt bättre så kanske man ska bara köra på med de gamla...

.

_________________
driver - Thomas Thuresson
Porsche 964 C2 -90
Citera
Kadett4wd
Ludvika
Här sen Dec 2005
Inlägg: 1928



ja.. insex funkar bra, sen en 'låååång' hylsa så diametern på verktyget är liten där det går förbi damasken.

Bytte ett gäng drivaxlar förut på strippen evenemang på en audi.
superlätt att klanta sig på xzn skruvarna märkte jag.

_________________
Patrick Wetterskog

Kika lite på min youtubekanal om ni har intresse i tvåtaktare
https://www.youtube.com/channel/UClYLnC ... TGXDqxr0EQ
Citera
Cassius
Göteborg
Här sen Jan 2005
Inlägg: 3018



De finns inte flänsskruv som passar då? M10 med 15 eller t.o.m 13 fattning?

_________________
I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet.
Audi V8 -91 med RS4 drivlina.
https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/
Regards, Johan Eriksson.
Citera
Kadett4wd
Ludvika
Här sen Dec 2005
Inlägg: 1928



brukar vara tajt mot plåten som håller damasken.

_________________
Patrick Wetterskog

Kika lite på min youtubekanal om ni har intresse i tvåtaktare
https://www.youtube.com/channel/UClYLnC ... TGXDqxr0EQ
Citera
Anders Karlsson
Jönköping
Här sen Apr 2003
Inlägg: 3599



E-torx som jag nämnde ovan, utvändig Torx alltså. De har en fläns under Torxfattningen men flänsen brukar inte vara så stor.
Fördelen med E-torx är att man kan använda en "ringnyckel" för utvändig Torx, då slipper man tråckla sig förbi damasken.

http://www.biltema.se/sv/Verktyg/Handverktyg/Hyls--och-Dragverktyg/Blo . . . .

_________________
Anders Karlsson
Opel Commodore GS/E -77
Citera
Mange K
stockholm/järfälla
Här sen Apr 2005
Inlägg: 3362



Vilken långbänkt detta blev ang några skruvar, liknar en annan tråd , Jag har plockat drivaxlarna på min audi några gånger å tycker xzn är kanon även när man får lite snedvvinkling på bitset, aldrig dragit sänder nån heller för den delen

_________________
M @ g n u s k @ l i n

Golf sportscombi
Vw Arteon sb
RS4 4.2 raggarbil...såld
Citera
Skruva banåkabil
XNZ skruv till drivaxel?
1, 2   >>
3286 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande