Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Garage ritningar sökes
<<   1, 2, 3, 4   >>
2 besök senaste veckan (45320 totalt)
Mattias Hahlin
Rättvik
Här sen Feb 2003

Per Wakt, Vad är Aerotemper för någe?

För ungefär en vecka sedan åkte jag och köpte mig en Golf och på vägen svängde vi (jag och Arbetsgivaren) in och titttade på en Loge som jag är lite sugen på att köpa och ha som garage.

Vad tror ni om detta?
Innermått 10*11m, vi tänkte plocka ner den, köra upp den och sätt på min och frugans tomt här uppe i Umeå Men jag vet inte om jag har tid och pengar med ett sånt stort projekt just nu....

Det är Chefens bil på bilden.
Jag har fler bilder på min hemsida:
http://www20.brinkster.com/hahlin/timmer.htm

Citera
Karl B.
Täby
Här sen Dec 2002

Mattias Hahlin skrev:

En aerotemper är en byggfläkt...

Eller rättare sagt en luftvärmare med en fläkt, själva värmandet kan göras med el eller vatten.

Vaggeryd
Här sen Dec 2002

PCR skrev:
Mattias Hahlin skrev:

En aerotemper är en byggfläkt...

Eller rättare sagt en luftvärmare med en fläkt, själva värmandet kan göras med el eller vatten.

Precis... mina är av den vattenburna varianten som ska matas med en pellets/flispanna. Den oljeeldade varmluftspannan jag har idag är lite för dyr i drift. Drar 15-20 liter i timmen. Men då blir det varmt på ca en kvart när man startar den. Verkstaden är 200 m2 med 8 m takhöjd.

ice
Tokholm
Här sen Jan 2003

Lär er av andras (mitt) misstag. Man skall ha golvvärme i garaget!

Jag hoppade över det för att jag trodde det skulle bli lättare att åka Jo-Jo med temperaturen då, men se det gick inte (40 kvm betong kyler bättre än 1.5 kvm element).

Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt.
Citera
Pär Hylander
Laholm
Här sen Nov 2002

ice skrev:

Jag hoppade över det för att jag trodde det skulle bli lättare att åka Jo-Jo med temperaturen då, men se det gick inte (40 kvm betong kyler bättre än 1.5 kvm element).

Ja, det är svårt att få någon effekt som liknar något med så lite element, men placerar du ett par kalluftfläktar som cirkulerar luft över elementet så kan du nog mångdubbla avgiven effekt.

Tokholm
Här sen Jan 2003

Pär Hylander skrev:
ice skrev:

Ja, det är svårt att få någon effekt som liknar något med så lite element, men placerar du ett par kalluftfläktar som cirkulerar luft över elementet så kan du nog mångdubbla avgiven effekt.

Tack för tipset, men jag kör numera med konstant temperatur i garaget, så den avgivna effekten är inte problemet, utan att det är kallt på golvet då lufttemperaturen är behaglig.

Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt.
Citera
therealpinto
Skellefteå
Här sen Dec 2002

Hej

Jag har golvvärme (direktverkande el) i garaget och det är väldigt trevligt. Även om det inte är så varmt i luften kyls man inte av så fort man lägger sig ned (vilket man gör ibland).

Det känns också som det går hyfsat fort att reglera temperaturen - när jag vet att jag inte ska vara i garaget håller jag runt 10 grader och det är bara några timmars jobb att ta upp det till runt 15 grader som är helt okej om man bara håller igång lite. Då kör jag ändå bara 2 av 3 slingor i golvet.

Driftskostnaden har jag dålig koll på men det är inget alarmerande - eller var inte förra vintern i alla fall. Det sitter förresten en enkel cirkulationsfläkt på en vägg som snurrar runt luften lite också.

/Gustaf

Citera
magnusrx7
Gränna, Jönköping
Här sen Jan 2003

Tar upp en gammal tråd....

Går även jag i byggtankar på nytt garage.
Håller på att göra färdigt isoleringen i mitt nuvarande enbilsgarage (förre husägaren orkade tydligen inte..)

Dock är tanken på ett större givetvis där.

Nån som har nån uppfattning om om det är enklare att bygga en isolerad maskinhall jämfört med ett trägarage?

Hur står dom sig prismässigt?

// magnus

Fredrik C
Malmköping
Här sen Nov 2002

Skulle vilja se lite bilder från era garage. Smarta lösningar mm.
Jag går kanske oxå i byggtankar .

NS BTG: 9.10.21

Citera
Matso

Här sen Dec 2002

På rejsa.nu finns ändlösa mängder klokskap kring hjulvinklar, bromspunkter, olja, chassiedynamik osv osv.

www.byggahus.se/forum finns samma klokskap kring byggnation, värmesystem och annat som en garagebyggare behöver....

Fredrik C
Malmköping
Här sen Nov 2002

Matso skrev:
På rejsa.nu finns ändlösa mängder klokskap kring hjulvinklar, bromspunkter, olja, chassiedynamik osv osv.

www.byggahus.se/forum finns samma klokskap kring byggnation, värmesystem och annat som en garagebyggare behöver....

Kanon!
Men ni som tillbringar helger, nätter o sjukdagar i garaget kan väll fylla på med vad man bör ha o vad man kan vara utan.
Bilder belönas med en thumbs up !

Citera
Fredrik C
Malmköping
Här sen Nov 2002

Matso skrev:

Många forum var det, men ingen som hette Garage ....

Citera
Björn Larsson
Linköping (mellan soptippen & fängelset)
Här sen Maj 2004

om engelska bilar skall huseras:

http://www.garageplans.co.uk/

Lotus Elite -60
BMW E30 Baur TC2 -85
Sportscar F1000
van Diemen RF75
MG Midget -61
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002

Björn Larsson skrev:
om engelska bilar skall huseras:

http://www.garageplans.co.uk/

Eller inte... Citat från siten: "our garage plans are designed to meet the UK building specifications and regulations"

Alla som nån gång varit i England vet vad jag menar.

BMW 330i -05
Citera
Ragnar
Halland
Här sen Maj 2003

MaZ> thumbs up

Linköping (mellan soptippen & fängelset)
Här sen Maj 2004

Citat:
Eller inte... Citat från siten: "our garage plans are designed to meet the UK building specifications and regulations"

Då får bilen ingen chock utan allt är som vanligt med läckande tak osv...

Lotus Elite -60
BMW E30 Baur TC2 -85
Sportscar F1000
van Diemen RF75
MG Midget -61
Citera
AndersY
Täby
Här sen Feb 2003

Angående golvvärme så tror jag att golvvärmen i mitt garage (50 kvm) gick på 5-6 000:- totalt för 200 m slang i tre slingor, kopplingar och elvärmare. Slang går väl på någonstans kring 10-20 kr/m och kopplingsprylarna för tre slingor kanske 1500:-. Värmaren som är på max 2 kW kostade ca 2000:- (är egentligen avsedd för husvagn och innehållerbåde värmare och pump samt termostat).
Himla skönt med ett golv som inte är iskallt, plus att snö, vatten och is torkar snabbare än om man har ett iskallt betonggolv. Jag har det konstant inställt på lite drygt 10 grader och vill jag ha varmare vid en tillfällig mekning så slår jag på en aerotemp.
Plattan exkl. golvvärme ville billigaste firman ha 60 000:- för, inklusive underarbete, isolering, etc., så den gjorde jag själv för ca 20000:-, men det var en hel del jobb. Resten har kostat drygt 60 000:- och då är det tre "rum", garage, verkstadsdel och förråd med målade väggar, golv och tak. Allt byggt med lösvirke och hemmaritat, med en fjärrstyrd Crawford-port och en ytterdörr, samt två innerdörrar och två fönster. Jag lyckades på kuppen få en inflamerad handled som det tog drygt 8 månader att bli av med, så takstolar är det kanske lika bra att köpa färdiga - många spikar blir det...
Så ca 90 000:- totalt.

#24, #64, #88
Citera
LuddeR
Täby/Sthlm
Här sen Feb 2003

spika gör man armen inte med handleden..

verkar annars vara ett trevligt garage, thumbs up du har inte mekplats till uthyrning. ?

Hellre Nürburgring än vigselring
Citera
Lars Falk
Bromma
Här sen Nov 2002

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

AndersY skrev:
... Värmaren som är på max 2kW ... Jag har det konstant inställt på lite drygt 10 grader...

Golvvärme i garaget låter intressant... Kanske ett framtida projekt.
Har du någon uppfattning om hur hårt "husvagnspatronen" får jobba för 10°C i huvudhöjd. Hur varmt är golvet då? kWh?

Rice and shine
Citera
Johan_W
MellanSverige
Här sen Jun 2003

Vi byggde till lite på vårt garage på landet, någon komplett ritning hade vi inte.

http://razer.mine.nu/garagebygget/

Garaget framifrån : http://hem.passagen.se/johan80/vw/Garage.jpg

Här sen Feb 2003

Lars Falk skrev:
AndersY skrev:
... Värmaren som är på max 2kW ... Jag har det konstant inställt på lite drygt 10 grader...

Golvvärme i garaget låter intressant... Kanske ett framtida projekt.
Har du någon uppfattning om hur hårt "husvagnspatronen" får jobba för 10°C i huvudhöjd. Hur varmt är golvet då? kWh?

Termostaten sitter i huvudhöjd, men jag kommer inte ihåg vad det blir för temp på golvet. Det skiljer inte så många grader, 3-4 kanske. Det går i stort sett att värma till 10 grader hela vintern på enbart 1 kW. Innan jag hade fått elcentralen i garaget inkopplad körde jag med enbart 1 kW för att inte bränna säkringarna och det gick bra. Då har jag ca 15 cm isolering i väggarna, 20 cm i taket och 10 cm under plattan. Borde nog helst ha varit 15 cm under plattan om man skall ha golvvärme, men det verkar funka.
Förbrukningen har jag ingen jättekoll på, då det skiljer ganska mycket mellan olika vintrar i totalförbrukning, men gissningsvis ca 1500 kWh, eller något mindre. För 50 kvm och kanske 12 grader i huvudhöjd i snitt.

#24, #64, #88
Citera
Allmänt banåkaforum
Garage ritningar sökes
<<   1, 2, 3, 4   >>
2 besök senaste veckan (45320 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande