| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Ferodo ds3000, likvärdiga belägg?
|
1, 2 >> 3313 besök totalt |
|
Re: Ferodo ds3000, likvärdiga belägg?
svår fråga, vad är applikationen? Både vikt, effekt och vilken typ av hållbarhet du är ute efter spelar ju in... korta stints med tung gatbil eller långlopp. Det är ju som farbro barbro lärde oss på 90-talet, det finns inga genvägar till det perfekta ljudet... _________________ Tord Ringenha11 |
||||
|
Re: Ferodo ds3000, likvärdiga belägg?
Fwd +500hk. På bana körs det med mindre effekt beroende på bana mm. Väger in strax under 1000kg. Normalt sett max 30min pass för då måste jag in och tanka samt vrida ur all svett ur tröjan
_________________ Henrik Dahl |
||||
|
_________________ /Peter Wärhner Nu: Legends car Ford 37 sedan Tidigare: 968CS, 997.2 T, 997GT3CS, 996GT3CS, E46M3, Skyline R32GTR, Corsa A 2.0 16V "Jäger", MGB GT -69 |
||||
|
Snackat runt lte nu och det lutar väl mer åt att jag behöver bygga kylning till bromsarna. Så fokus får läggas på det och välja nåt av ovanstående belägg eller köra med ds3000 igen. Aldrig fejdat men värmen verkar käka upp beläggen.
_________________ Henrik Dahl |
||||
|
Re:
är nog ingen dum ide om du inte har det. Vad kör du för bromsar? _________________ Sebastian Steiner Vw golf Mk5 cup Vombsmotorsport |
||||
|
Re:
Får bara plats med 280mm skivor under 15tummarna. Golf vr6 ok. Slitsade ebc skivor. Lätt bil så dom duger. Jo d får bli att kika på bromskylning direkt. 2.5" slangar som dras till centrum av skivorna ska jag nog få plats med. _________________ Henrik Dahl |
||||
|
DS3000 är ganska aggressiva långloppbelägg som mår bäst vid högre temp. Ifall de "slits rejält" lär det gå duktigt varmt. Det vanliga med DS3000 är att de äter upp skivorna i undefär samma takt som beläggen. Jag tycker också att bromskylning lär förlänga livslängden avsevärt.
_________________ G o r a n A m c o f f |
||||
|
Hur pekar slangen mot skivan? Jag ser att skivan tar kalluft på utsidan. Jag har samma typ av skivor på en av mina bilar och undrar vad som är mest effektivt. Jag har inbillat mig att blåsa in i fälgen längs fälgbanan utanför skivan borde vara effektivt.
Guson _________________ Tomas Gunnarsson |
||||
|
Re:
Jag läste precis häromdagen en forskningsrapport om det, allra bäst är att få in luften i skivcentrum, ja inte mitt i centrum utan till luftkanalerna inne i skivan alltså. _________________ Magnus Thomé
|
||||
|
https://www.mentor.com/products/mech
Luften går genom kylkanalerna på skivan inifrån centrum och ut, är lite som en fläkt driven av centrifugalkraft typ. Funkar både med raka och bakåtsvepande luftkanaler.
_________________ Magnus Thomé
|
||||
|
Intressant! Har faktiskt inte sett såna skivor men jag har inte kikat på många heller.
De flesta skivor verkar ändå ta det från sidan som vetter inåt bilen och flytande skivor har ju öppet där så de tar ju från både inner och ytter. Googlade lite https://www.google.se/search?q=air+i _________________ Magnus Thomé
|
||||
![]() |
Skruva banåkabil
Ferodo ds3000, likvärdiga belägg?
|
1, 2 >> 3313 besök totalt |