| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Ha kvar/ta bort vevhusvent BMW M52B28 på bana?
|
886 besök totalt |
|
Ha kvar/ta bort vevhusvent BMW M52B28 på bana?
Hej! Enkel fråga. hur anser ni jag ska göra med vevhusventen på min M52B28 som ska köras på bana. Ska jag ta bort den helt och ersätta med en slang? ha kvar original? ersätta tryckregulatorn med catchtank? (nr2 på bildlänken nedan) http://www.realoem.com/bmw/enUS/show mvh//Chrille _________________ Christian Johansson - E46 318i -99 - E30 320i Touring -89 (SÅLD!) - E21 318i -83 (SÅLD!) - E28 528 -87 (SKROTAD!) - E30 325 -88 (SÅLD!) |
||
|
Re: Ha kvar/ta bort vevhusvent BMW M52B28 på bana?
Om motorn är frisk så kommer det ytterst lite olja i vevhusventilationen, så ha kvar den är egentligen ingen problem. På enstaka bilmodeller kan det behöva modifieras en gnutta med tex en ytterligare oljefälla och en tank för 'överskottslasket'. Kommer det mycket olja i vevhusventilationen brukar motorn behöva renoveras, gör det istället då. _________________ Roland Johansson |
||
|
På äldre BMW-motorer (exempelvis M20 och M30 som satt i 3-Serie och 5-Serie på 80-talet och en bit in på 90-talet) så ledde man vevhusventilationen rakt tillbaka in i insuget (M20 eller precis före gasspjället (M30) och det var en stabil och pålitlig lösning.
Jag planerar att göra så med min M54B30-motor (samma lösning som Chrille's M52-motor fast tre gånger värre). _________________ Henrik Johannisson BMW 323i E30 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
||
![]() |
Skruva banåkabil
Ha kvar/ta bort vevhusvent BMW M52B28 på bana?
|
886 besök totalt |

