| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Pedalställ, slaglängd utväxling mm??
|
951 besök totalt |
|
Pedalställ, slaglängd utväxling mm??
Ställer frågan här med för alla kollar nog inte på trådar om gamla Oplar. Utgångspunkt är att modifiera original pedalställ gör hydralisk koppling och vajergas istället för gasstag. Idag har jag byggt ett fäste för hydrauliska koppling och förlängt pedalen ovanför leden för att få nåt att borra hål i. Det jag blev fundersam över nu är ifall man kan ha längre slag på pedalen än cylindern eller har man sönder cylindern ifall man bottnar den vid hårda kopplingssparkar? Eller ska man bygga ett justerbart stopp för pedalen innan den bottnar i cylindern? Samma sak med gaspedalen. Är det bara att räkna ut sträckan som gasrullen rör sig från ändläge till ändläge och sen anpassa pedalen ovanför leden ( som drar vajern) ska bygga om original pedal för dragande vajer istället för gasstag. Sen kan man ju ha ett justerbart stopp på den med för att justera bottenläget som man inte sparkar av vajern? Det är ju riktigt kul att hålla på med de här små grejorna fast vilken tid det tar! |
|
Du "måste" ha justerbara ändlägen för pedalerna.
Eller ja du måste ha stopp. Men inte nödvändigtvis justerbara. Men det underlättar såklart enormt att få till det rätt i verkligheten. Det kommer gå ett tag att justera senare efter allt är "inkört" och du hittar vart du vill ha ändlägen. Det är viktigt för känslan i bilen _________________ Karossbilar är inte det lite larvigt?? niklas laine |
|
Ja stopp mot någon fast gummikudde får det nog bli, men skadar man cylindern om den bottnar?
Läste någonstans om att luta den lite neråt i framkant för att luften skulle gå ur lättare. |
|
Ja den tål det nog inte i längden så det behövs nog defenetivt.
Gummi behövs dock inte till stoppen. Vanlig m8 bultskalle som tar mot pedalen och låsmutter så är det klart. Jag har aldrig lutat det och har aldrig haft problem med att lufta, men det är klart. Behöver man luta den så är det ju antagligen smartast att luta åt rätt håll. Snarare än åt fel _________________ Karossbilar är inte det lite larvigt?? niklas laine |
![]() |
Skruva banåkabil
Pedalställ, slaglängd utväxling mm??
|
951 besök totalt |

