Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Skruva banåkabil
![]() |
1430 besök totalt |
Tips för att öka kompförhållande i M30 3.5l
Bilen en BMW 535-87 Har kört fast, trodde det skulle räcka att decka blocket så man fick upp kolvarna lite, men kolvarna ligger redan org. i noll med blocket så detta räcker inte! org. 10.0:1 och jag behöver upp i runt 11.5:1-12.0:1. Verkar som att enda lösningen är att beställa JE kolvar. Den nya topplockspackningen mätte jag till 1.9mm, men jag har för mig att den ska vara 1.7mm? /Henrik _________________ Henrik Andersson |
Kan inte lägga så mycket material i förbränningsrummen plus att man får en väldigt lustig utformning, plana toppen gör ju lite men inte tillräckligt det heller.
Samt att jag kan inte ta bort för mycket pga av hydralisk kedjesträckning. Fräsa ventilurtag i kolvarna får man göra i vilket fall som helst pga kammen som ska sitta i. Man får nog kolla upp JE kolvar. _________________ Henrik Andersson |
På kolvarna som sitter org. är 2/3 av kolvtoppen en upphöjning som är 2mm hög, resterande yta ligger plant med blockets plan.
Undra om man kan ta bort ett antal milimeter på blocket sen fräsa ner på kolvens icke upphöjda yta? Ex. Har tagit reda på att topppackningen är 1.7mm när den är dragen så tar man 5mm på blocket så borde det räcka att ta 4mm på kolven. Probl. är att jag inte vet hur mycket man kan hyvla av på blocket innan det blir strul med att kamkedjespänningen inte funkar som den ska? /Henrik _________________ Henrik Andersson |
Nog brukar det alltid finnas något som kan fyllas i med svets, upphöjningar för tändstift, upphöjningar mellan tändstift och man brukar kunna lägga i kring squish ytorna så att förbränningsrummer får en fyrklöver liknande utformning. Squish zonerna kan man också göra lutande om man kan fräsa till kolvtopparna.
|
![]() |
Skruva banåkabil
![]() |
1430 besök totalt |