| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Tips: Hur ta upp utrymme för ABS krans i fjäderben?
|
1226 besök totalt |
|
Tips: Hur ta upp utrymme för ABS krans i fjäderben?
Audi V8an som jag håller på att sko ner en RS4 motor och låda ( https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php De var en del turer för att hitta drivaxlar som fungerar, och nu har jag drivaxlar som passar längdmässigt hemma, men ABS kränsen på dom nya mäter 100mm och original 98mm. Jag får just nu inte in knutarna i fjäderbenet och kan därför inte montera drivaxlarna och få bilen körbar. Frågan är hur jag enklast och "snabbast" kan ta upp utrymmet till ~102mm så att allt passar? ABS givaren får jag bara sätta en bricka på. Jag har ingen svarv att rigga upp detta i. Inte heller någon fräs. Jag har en pelarborrmaskin. Jag har en tryckluftsdriven roterande fil. Jag har också en dremel. Jag skulle säkert kunna lyckas fixera benet så pass att jag kan använda pelarborren med en brotsch/hålsåg/frässtål. Men sådana verktyg i dessa dimensioner kan jag bara ana kostar långt mer än vad det smakar? Framförallt när jag förmodligen bara kommer använda dom till detta. Sitta och nöta med en dremel känns... extremt tidsödande. Skaffa en platt brotchs i valfri dimension och vrida runt benet i pelarborren kanske fungerar? Skaffa Bra roterande filar till tryckluftsverktyget kanske kan vara en ide? Men var hittar jag sådana? Det är ju stål som ska bearbetas så jag vill gärna ha nått som håller för det. Gjorde en snabkoll på ebay men där fick jag bara upp kit från kina för 10-20kr och dom har jag svårt att tro ska hålla :/ Någon som har någon annan ide? Tanken är att ta ner fjäderbenen och fixa detta nästa gång jag är hem så jag kan skicka iväg benen på ombyggnation till coilovers. Men jag vill få in knutarna innan jag går vidare med annat
_________________ I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet. Audi V8 -91 med RS4 drivlina. https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/ Regards, Johan Eriksson. |
||||
|
Beroende på hur stark din tryckluftsmskin är. Sådan Gummi rondell med smärgelpapper runt ta bra, klena maskiner orkar oftast bara typ 25-30mm rulle utan att bromsa om man Har grovt papper och försöker mata på lite. En starkare borrmaskin med högt varvtal (gärna några tusen) fungerar ibland bättre. Skulle nog kört en 50-60mm rulle med 30-40 korn. Då borde det där vara avverkat ganska snabbt. Mycket snabbare än med hårdeämetallfil iallafall
_________________ Karossbilar är inte det lite larvigt?? niklas laine |
||||
|
Re: Tips: Hur ta upp utrymme för ABS krans i fjäderben?
Jag skulle utan tvekan lämna in bara knutarna på lite nedsvarvning så de går in... Har gjort så själv i liknande sits. _________________ Roland Johansson |
||||
|
Knotan: Det är en motsvarande denna: https://www.3msverige.se/3M/sv_SE/co
Som kommer från industrin, beggad men av hög kvalite. Den borde kanske duga då? Och det är den typen av rulle som sitter på på bilden du menar antar jag? Rolle: Det är ju ABS ringen som är problemet, tar jag bort den så går knuten in. Men då blir jag utan ABS istället
_________________ I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet. Audi V8 -91 med RS4 drivlina. https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/ Regards, Johan Eriksson. |
||||
|
Slip
Nej inte flapp/lamell. Sådana. Finns från typ 10mm upp till runt 100. Gissar att din maskin klarar en 50 rulle eller kanske en 60 som max. Köp några bra grejor. Enorm skillnad på livslängd på billigaste från jula /biltema eller något lite bättre för industrin. Dvs hur länge hylsorna slipar/avverkar bra, inte bara repar lite på ytan som dem billiga..
Uppladdad med Rejsas Android-app. _________________ Karossbilar är inte det lite larvigt?? niklas laine |
||||
|
Re:
Jag upprepar, lite nedsvarvning och dit med en MINDRE ring typ den ring du redan har.... Eller fräs ring i knuten direkt _________________ Roland Johansson |
||||
|
Om du vill få bort material på ett typ kontroĺlerat sätt så kan detta vara ett alternativ?
Rak vinkelslip och en lämplig fräs. Köpte en sån här; https://www.ebay.com/itm/Electric-Di Hyfsat med ork. _________________ Samuel Hyving Lekbil: Chrysler PT Cruiser GT |
||||
|
Re:
Också helt klart vettiga alternativ. Men det involverar att lämna bort sakerna. Då skulle jag egentligen lika gärna kunna be GAZ fixa det åt mig i så fall (dom borde ha verktygen för det). + att den dag en knut är dålig får det göras om igen, om inte huset klarat sig så pass att man bara kan byta inehållet men de känns långsökt :/ Att ta upp utrymmet i fjäderbenet känns som en bättre lösning faktiskt. Jag ska dock dubbelkolla så inte ringarna i sig har olika diameter, kan ju vara så enkelt som att bara flytta över ringen med. Jag vill gärna tro att man inte ändrar grundkonstruktioner (såsom huset för knuten) om man inte är tvungen
SRyLul: Du tänker dig den med ett fräs stål eller tillräckligt liten slipskiva? Kanske hade funkat de med.. Av någon anledning känns de lite Mad Max dock
Knotan: Okej, då är jag med! Ska se vad jag hittar för nått
_________________ I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet. Audi V8 -91 med RS4 drivlina. https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/ Regards, Johan Eriksson. |
||||
|
Hur ser ytan ut runt hålet du ska ta upp?
Jag har fräst en del med vanlig handöverfräs och pinnfrässtål, när det krisat. Det förutsätter att man har en någorlunda plan yta att stödja fräsen mot och stålen håller inte så länge men det har funkat hjälpligt. En turbinslip som Knotan nämner är nog annars den enklast lösningen och de verktygen har ju nytta av till annat också. Gustaf _________________ ---/In search of Maxwell's demon---/ Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till... SFRo-besiktningsman i Skellefteå |
||||
|
Påminner om detta (som är S2): https://www.akmotorsport.net/wp-cont
Man kan se hålet som ABS givaren ska sitta i om man kikar noga, hela ytan runt där ska alltså tas ner 1mm. Jag lutar också mot knotans lösning, kanske tar en stund men känns som en ganska enkel lösning i alla fall.. Dessa: https://www.sodermalmsmaskin.se/prod _________________ I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet. Audi V8 -91 med RS4 drivlina. https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/ Regards, Johan Eriksson. |
||||
|
Ja det är säkerligen bra. Dem är billiga så bara köpa ett gäng det går alltid åt senare. Bara byta när de slutar riva å spara så har man dem senare till annat finlir.
Det är stor skillnad på hur fort det avverkar och hur länge rullen räcker med större diameter. Men det går oxå åt förvånansvärt mycket starkare maskin. Men köp några olika å testa. Perfekta att ha hemma. Säg att man ska göra ett diameter 100 hål i en plåt så bara skära runt med vinkelslipen typ 80-95 sen tar man en 50mm rulle på slipen så slipar man nästan perfekt runt till bra tolerans _________________ Karossbilar är inte det lite larvigt?? niklas laine |
||||
|
Ja särskilt dyrt var de inte..
Har du nån leverantör du Vet har riktigt bra kvalite? Jag menar kostar dom här 8-10kr styck så gör de inte så stor skillnad i plånboken om dom skulle kosta 30kr styck men hålla 4-5ggr bättre!
(Och jag vet redan ett annat användningsområde, jag kommer behöva göra 2st ringar med 55mm ID men närmsta hålsåg är 51. Så nog kommer dom kommer till användning )
_________________ I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet. Audi V8 -91 med RS4 drivlina. https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/ Regards, Johan Eriksson. |
||||
![]() |
Skruva banåkabil
Tips: Hur ta upp utrymme för ABS krans i fjäderben?
|
1226 besök totalt |

