Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar VW Polo07kRS Bilsport nr 9 -10 | << 1, 2, 3 ... , 44, 45, 46 >> 13 besök senaste veckan (407386 totalt) |
Du lär bli varse, man vänjer sig så sjukt fort med effekt _________________ Erik Wedlund Nurburgring 7.14.8 BTG Z06 Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo Mantorp 1.23.7 Carrera S Gelleråsen 1.18.40 M3e36 Gelleråsen 1.11.5 996 turbo |
||
Labbade ni något med kaminställningar?
Ser som att kurvan inte riktigt håller ihop på varv. Är det en 62 mm snurra du har? Lär bli bra fart i den lila Polon _________________ Karl Sandler Att ha den snabbaste alfan är som att vara bäst i särslolan |
||
Nä går inte att justera kammarna. Måste tyvärr ta ur motorn för det. Ska göra lite justeringar så får vi se sen hur det kommer funka. _________________ Bygger: Ferrari F40 LM Pausad: Lotus ExigeM42R Byggde: VW polo WRC replica -10 Eric Johansson Eskilstuna |
||
Såå hej!
Då har jag landat lite. Det var en riktigt resa i lördags som började med uppgång vid 03.00. Resan avgick från Eskilstuna vid 04.00 för att vi i god tid skulle kunna vara framme i Borlänge innan sju så vi han lasta av osv. Färden upp gick bra förutom att jag var så jävla nervös för att bilen skulle gå sönder i bänken (många känner nog igen sig när 2.5 års slit ska tuktas). Väl uppe släppte nervösiteten när det skulle lastas av, monteras i bänk o börja varmköras. So far so good. Efter lite låglast körning och omstiftning av en utgång för att få kamfasningen att fungera bra så var det dags att börja ladda på lite. Hade med mig 2st wg klockor, en mjuk o en hård. Den mjuka var för mjuk så den byttes omgående. Vi märkte att kamfasningen knappt gjorde någon skillnad överhuvudtaget, tyvärr, vilket fick mig att känna att nått inte stod helt rätt till. Sedan började vi ladda på hårdare och körde svep så såg vi att det svarade väldigt sent. Hmm tillbaka till kammarna. Tills slut så landade vi på 2.2bar i laddtryck då var det slut på pys i taktventilen som snurra på 100% så vi kunde inte ladda mer, då gav den 594whp och 735nm. Vi var uppe med två bilar som skulle bänkas o då var det lunchtid så jag kände att vi kommer inte så mycket längre så bilen plockades ut. Nu har jag försökt samla mig lite o analysera vad som hänt. En grej jag hittat är att min avgaskam inte står speciellt bra. Jag har ställt den i "oem" läget för ttrs motorn, det jag inte tänkte på är att den kammen fasas mot insugskammen vilket ger bra me overlap, Min motor har endast fasning av kam på insugssidan. Jag har fått lite mätvärden från en bekant i USA som kör en liknande setup och i dagsläget ser det ut som följer: Avgaskammen öppnar ca 90 grader efter tdc för tändning, vilket känns väldigt tidigt. Vad jag förstått så vill man att kammen ska öppna strax före BDC. Detta medförde att även om insugskammen var fullt fasad mot avgas så fick jag knappt någon overlap alls. Det ger dåligt med moment i botten, därför svarar det så dåligt. Samt att vi såg ju ingen skillnad på moment när vi vred insugskammen. Om jag istället skulle ställa kammen som följer så skulle den börja öppna vid ca 120-130 grader samt att jag får ordentligt med overlap mot en fasad insugskam. Eller borde man vrida mer? Känns som det finns en del att hämta pga detta faktiskt. Nu är planen att riva ur motorn dem närmaste veckorna och mäta upp avgaskammens lyft i tdc ordentligt o ställa den ca 1-2 mm öppning i ÖD. Jag har även beställt en ny wastegate aktuator med dubbla ingångar så jag kan reglera upp mer laddtryck (vill iallafall kunna prova högre o se vad som händer), genom att koppla laddtryck på båda sidor om membranet så det blir lättare att hålla emot. Om det ger så mycket mer effekt kan jag inte svara på men det måste öppna upp för ett bättre register längre ned. Detta är vad jag kommit fram till ni får gärna vara med o spåna och fundera. mvh Eric Johansson _________________ Bygger: Ferrari F40 LM Pausad: Lotus ExigeM42R Byggde: VW polo WRC replica -10 Eric Johansson Eskilstuna |
||
Hej hej igen
Såg att mina lyft höjder diffa lite. Skyller på Excel. Nu har jag iallafall plottat upp hur TTRS kammarna står i sina olika lägen. Såhär ser det ut: Så min står idag som den gröna avgaskammen och sedan både grön och blå insug (kamfasningens ändlägen) dvs jag har ingen overlap alls. mvh Eric _________________ Bygger: Ferrari F40 LM Pausad: Lotus ExigeM42R Byggde: VW polo WRC replica -10 Eric Johansson Eskilstuna |
||
Hej hopp!
Fick hem min nya wastegate klocka. Kinugawa verkar vara rätt OK kvalitet. Ser gedigen ut i membran osv. Förutom mina kamproblem så har jag även sett nu att min vevhusburk inte funkar någe bra. När jag kört hårt så har jag sett att den spyr ur sig en massa olja. Därför slog jag slag i saken o bygga en ny. Då jag behöver träna på att arbeta med alu så fick det bli det valda materialet. Så jag caddade upp den princip jag var ute efter. Igår ställde jag mig o börja pressa plåtar och tillverka dem ingående detaljerna. Så idag ska jag förhoppningsvis kunna sätta mig o svetsa ihop allt. =) _________________ Bygger: Ferrari F40 LM Pausad: Lotus ExigeM42R Byggde: VW polo WRC replica -10 Eric Johansson Eskilstuna |
||
Såå gjorde ett ryck igår så nu är den klar!
Den blev större än i cadden. Kunde göra den högre så tänkte att det är nog ingen nackdel. Mvh eric _________________ Bygger: Ferrari F40 LM Pausad: Lotus ExigeM42R Byggde: VW polo WRC replica -10 Eric Johansson Eskilstuna |
||
_________________ Jesper Andersson Volvo 240 v10 http://www.speedhunters.com/2014/08/volvo-242-bmw-m5-v10-gatebil/ https://www.speeding.nu/ |
||
Tja
Tack! Berömde precis dig i din tråd haha Både ja o nej. Jag är en byggare med ideer o när bilen typ är klar så tröttnar jag. Att köra tycker jag inte är så kul faktiskt. Om nån är sugen på o lägga bud så hör av er på pm. Men men, i fredas var Patrik Karlsson på besök o fota bilen för bilsport. Jag knäppte några själv. _________________ Bygger: Ferrari F40 LM Pausad: Lotus ExigeM42R Byggde: VW polo WRC replica -10 Eric Johansson Eskilstuna |
||
Du skulle plåtat på lördag eller söndag när vi körde SM i Supermoto på Gröndal. Hade kunnat bli några coola bilder med sladdande hojar och din bil
För övrigt ser bilen sjukt bra ut. Älskar approachen att om något inte fungerar riktigt som det ska så bara bygger du något nytt. Som dessutom blir ruggigt snyggt med fokus på funktion. _________________ Joakim Danielsson Opel Speedster - med hemmabyggd kompressor |
||
|
||
Ingen aning.
Tycker det är väldigt svårt o värdera den. Har försökt få lite hjälp med det men det är ju väldigt svårt. Det är inget jag kommer ge bort o det är ju inte så lätt o hitta en likadan. _________________ Bygger: Ferrari F40 LM Pausad: Lotus ExigeM42R Byggde: VW polo WRC replica -10 Eric Johansson Eskilstuna |
||
Alla speciella byggen är sjukt svårt att värdera. Och denna är ju t.o.m unik! Samtidigt har den fått en hel del plats i olika medier vilket hjälper prisbilden.
Jag har ingen aning om vad det kostat att bygga den, däremot gissar jag att antalet som är beredda att betala 2-250k+ är relativt begränsat.. Även om det nog är där den bör vara prismässigt. Rätt köpare skulle säkert kunna betala dubbla de med. De är ju de som är så himla svårt Hade jag varit du hade jag kört så mycket som möjligt i sommar medan andra planer smids och sett till att synas på dom stora eventen som Gatebil m.fl. och inte göra någon hemlighet av att den är till salu. Då får du bra press och det i sin tur kommer ge dig en summa närmare vad bilen är värd och vad den kostat att bygga Hade jag varit du hade jag dock aldrig klarat av att sälja nått som jag lagt så enormt mycke tid och energi på.. men nu är ju inte jag du och du är inte jag så _________________ I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet. Audi V8 -91 med RS4 drivlina. https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/ Regards, Johan Eriksson. |
||
Tjena
Ja visst är det så. Jag gillar o bygga, inte köra. Har insett det och tröttnar snabbt när jag börjar bli klar. Nya projekt finns det massor av i huvet. 250k tycker jag för för lite. Mer vill jag ha. Hur mycket vet jag inte. Att åka runt på diverse event o sånt vill jag inte göra. Det får den som köper den för Jag har helt enkelt inte lust och tycker det är för meckigt. _________________ Bygger: Ferrari F40 LM Pausad: Lotus ExigeM42R Byggde: VW polo WRC replica -10 Eric Johansson Eskilstuna |
||
_________________ Jesper Andersson Volvo 240 v10 http://www.speedhunters.com/2014/08/volvo-242-bmw-m5-v10-gatebil/ https://www.speeding.nu/ |
||
Lite film. =)
Om nån vill se. Bygger pool o trall hemma så bilen har stått på is men allt verkar funka. _________________ Bygger: Ferrari F40 LM Pausad: Lotus ExigeM42R Byggde: VW polo WRC replica -10 Eric Johansson Eskilstuna |
||
Tjao tjao.
Tack tack. Låter ljuvligt. Jag utväxlingen är inte det roligaste tyvärr. 3.15 och 6vxl diesellåda rimmar ju inte jätte bra ihop tyvärr. Bak finns många möjligheter o byta men fram är det värre. Min förhoppning är att andra framdiffar bara har annat hus, och innehållet är densamma. Eventuellt ska polarn byta till 3.15 i sin m3 som ska få annan låda, så en 3.62 utv från m3 skulle nog passa rätt bra. 4wd verkar funka. Skulle behöva spänna på min fördelningskoppling lite mer i min controller. Den river loss i bak iallafall. Men det är en lite potentiometer på kretskortet o justera. Har dock dragit igång o bygga pool projekt så det tar det mesta av tiden. Den får rulla rwd tillsvidare så jag inte sliter på kopplingen i onödan. mvh Eric _________________ Bygger: Ferrari F40 LM Pausad: Lotus ExigeM42R Byggde: VW polo WRC replica -10 Eric Johansson Eskilstuna |
||
Våra race- och banåkarbilar VW Polo07kRS Bilsport nr 9 -10 | << 1, 2, 3 ... , 44, 45, 46 >> 13 besök senaste veckan (407386 totalt) |