Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
GT3 vs GT3 RS?
1, 2, 3   >>
1 besök senaste veckan (6481 totalt)
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 42371

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
GT3 vs GT3 RS?

Vore väldigt skoj o höra om någon kört både GT3 o GT3 RS. Är väldigt nyfiken på hur GT3 RS skiljer sig på bana mot GT3, mest eftersom jag hade den otroliga turen att få provköra en ny GT3 på Mantorp för ett tag sen.

_________________
Magnus Thomé
Citera
Andreas Persson

Här sen Jun 2003
Inlägg: 516



Tider från Top gears test bana...

Porsche Carerra GT - 1:19.8

Mercedes McLaren SLR - 1.20.9

Ford GT - 1.21.9

Ferrari 360 CS - 1.22.3

Porsche GT3 RS - 1.22.3

Murcielago - 1.23.7

Zonda - 1.23.8

Koenigsegg - 1.23.9

Noble - 1.25.0

Gallardo - 1.25.8

Lotus Exige - 1.26.4

Chevrolet Corvette - 1.26.8

Porsche 911 GT3 - 1.27.2

TVR 350c - 1.27.5

BMW M3 CSL - 1.28.0
Citera
Ragnar
Halland
Här sen Maj 2003
Inlägg: 4323



Deras testbana kan väl ändå inte ses som speciellt vetenskaplig? Vädret varierar ju rätt kraftigt t.ex.

_________________
Ragnar Burenius
Citera
Karlsson
Vaggeryd
Här sen Jan 2003
Inlägg: 1848



Ragnar skrev:
Deras testbana kan väl ändå inte ses som speciellt vetenskaplig? Vädret varierar ju rätt kraftigt t.ex.


regnar det inte alltid i england

Hur funkar deras tidtagning? Kör de ex antal varv och tar genomsnitt/snabbaste varv eller kör de bara ett varv? De som de kör på teve brukar ju ofta vara ganska aggresivt med mycket sladdande = långsamare tid.

_________________
/Andreas Karlsson
Camaro V8TC
Citera
MatroxMGA
Skåne
Här sen Okt 2003
Inlägg: 778



När GT3:an testades av "The Stig" så var det mkt blött på banan. De testade nyligen en NSX R, och då var det också mkt blött på banan, men den var flera sekunder långsammare än GT3:an. Detta var Topgear killarna mkt imponerade av (GT3:ans tid).

_________________
mvh

Philip Lundh
Citera
Daniel Nihlén
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1347



MatroxMGA skrev:
När GT3:an testades av "The Stig" så var det mkt blött på banan. De testade nyligen en NSX R, och då var det också mkt blött på banan, men den var flera sekunder långsammare än GT3:an. Detta var Topgear killarna mkt imponerade av (GT3:ans tid).


Jag tror som du antyder att GT3:an har den överlägset snabbaste regntiden av de bilar som körts i top gear. När GT3RS kördes samtidigt som 360CS var det torrt vill jag minnas.

_________________
Daniel Nihlén
Porsche 964 C2 såld...
PCS 8040
"Porsche motoring is and always will be driving in its purest form." Ferry Porsche
Citera
RS Patrik
Skåne
Här sen Mar 2004
Inlägg: 793



Eftersom en RS är cirka 50 kg lättare än en "vanlig" GT3 Clubsport blir det lite mer pulver.
Nu när PCS körde på Anderstorp och min bror som har en -00'a GT3 Clubsport och lå bakom mig väldigt tätt, hade cirka 50m mellanrum vid inbromsningen vid 200m skylten. Vet inte jmf. är riktigt OK, för '-04 orna har 381 hk, med den förra generationen hade 360 hk, men denna var lättare än dagens GT3, så den blir kanske inte så tokig trots allt.

Varken brorsans GT3 Clubsport eller min RS är trimmade. Hans bil har Dunlop Super Sport Race och jag har PZero Corsa som sitter orginal på. Dessa har dock ett ngt kraftigare mönster än den vanliga.

oavsett bil är ingen av de tråkiga att köra och att trimma eller byta avgas system låter bara korkat i mina öron, lägg pengarna på Ringen resor eller däck istället. Heter du Walter Rörhl, då kanske man kan börja göra justeringarna...

_________________
Patrik Ljunggren
Citera
Peter Sundfeldt
Linnéstaden, Göteborg
Här sen Apr 2004
Inlägg: 175



Lycklig är den som får äga en GT3 RS. Bättre än så blir det inte just nu. Förhållandevis överkomlig för mera lättrika entusiaster, användbar i vardagen och bankörbar i alla lägen. I Motorjournalens höstpremiär i Kanal 5 på måndag 6/9 kan ni som vill få veta mer. Då kör jag den i all anspråkslöshet på Ringen.

Peter Sundfeldt

_________________
Peter Sundfeldt
Citera
Cédric
Uttran/Sthlm
Här sen Mar 2004
Inlägg: 3274



Peter Sundfeldt skrev:
Lycklig är den som får äga en GT3 RS. Bättre än så blir det inte just nu. Förhållandevis överkomlig för mera lättrika entusiaster, användbar i vardagen och bankörbar i alla lägen. I Motorjournalens höstpremiär i Kanal 5 på måndag 6/9 kan ni som vill få veta mer. Då kör jag den i all anspråkslöshet på Ringen.

Peter Sundfeldt


Det kommer jag absolut inte missa, har saknat "riktiga" tester av prestandabilar, alltså på inhängnat område eller dyl.
Fast jag kan förstå varför då de inte är gratis att hyra bana o.s.v, också mycket tidskrävande, men konbana på ett gflygfält e ju inte dyrt , iaf dom gånger då ni testar nån riktigt häftig kärra.

_________________
Cédric Nyberg
Porsche 924 Turbo
Toyota GT86
Formel Vee Veemax MKIVB 1970
www.instagram.com/garagecedric/
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 42371

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Peter o Patrik (som verkar vara de som kört båda ) skiljer bilarna sig i karaktären? Som exempel så var GT3 mk1 såvitt jag förstått lite mer understyrd än GT3 mk2. Finns det sådana eller andra skillnader i beteende mellan GT3 RS o icke-RS? Balans, känsla, broms osv (vid svänga-banåka alltså...)

_________________
Magnus Thomé
Citera
7-11
Stockholm
Här sen Jun 2004
Inlägg: 741



Magnus Thomé skrev:
Peter o Patrik (som verkar vara de som kört båda ) skiljer bilarna sig i karaktären? Som exempel så var GT3 mk1 såvitt jag förstått lite mer understyrd än GT3 mk2. Finns det sådana eller andra skillnader i beteende mellan GT3 RS o icke-RS? Balans, känsla, broms osv (vid svänga-banåka alltså...)


Går du i bilbytartankar Magnus? Det verkar inte bättre...

_________________
Fredrik Bolander --VVR--
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 42371

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
I wish....

Ska bara fixa rånarluva först

_________________
Magnus Thomé
Citera
7-11
Stockholm
Här sen Jun 2004
Inlägg: 741



Magnus Thomé skrev:
I wish....

Ska bara fixa rånarluva först


Du var inte i Norge förra veckan...? Snygg tavla bytes mot GT3RS

_________________
Fredrik Bolander --VVR--
Citera
RS Patrik
Skåne
Här sen Mar 2004
Inlägg: 793



Magnus Thomé skrev:
Peter o Patrik (som verkar vara de som kört båda ) skiljer bilarna sig i karaktären? Som exempel så var GT3 mk1 såvitt jag förstått lite mer understyrd än GT3 mk2. Finns det sådana eller andra skillnader i beteende mellan GT3 RS o icke-RS? Balans, känsla, broms osv (vid svänga-banåka alltså...)



Jo, jag har kört båda. Dock har jag inte kört Mk1 på banan. Engelska Porsche tidningar( 911 & Porsche World samt GT-Purely Porsche) tycker att Mk1 är råare. Dock hävdar de att RS'en är bättre än de båda "vanliga" GT3:orna. En person jag pratat mycket med, som har stor erfarenhet av båda bilarna, hävdar att RS'n styr in MYCKET bättre samt mellanregistret är även detta mycket bättre.

Att köpa en Mk1 version kan man ju numera göra till "vettiga" pengar, skulle nog påstå att MkII inte är så mycket bättre som den kostar mer...

För min del skulle jag bara ha en GT3 RS, annars hade jag inte sålt min RS-92. Den bilen är nog en av Porsches roligaste/krona!

_________________
Patrik Ljunggren
Citera
RS Patrik
Skåne
Här sen Mar 2004
Inlägg: 793



Snygg tavla bytes mot GT3RS [/quote]


Hehehe...

Men nej tack!

_________________
Patrik Ljunggren
Citera
Fredrik C
Malmköping
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5388



Har hört att tavlan är ett porträtt på en passagerare i en GT3 RS !!!

_________________
Fredrik Cednert
PCS 7484
NS: 9 varv
NS BTG: 9.10.21

Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 42371

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Fredrik C skrev:
Har hört att tavlan är ett porträtt på en passagerare i en GT3 RS !!!


Tavlan ser ut såhär:








_________________
Magnus Thomé
Citera
Daniel Båge
Jkpg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1467



Magnus Thomé skrev:
Fredrik C skrev:
Har hört att tavlan är ett porträtt på en passagerare i en GT3 RS !!!


Tavlan ser ut såhär:










_________________
Wer später bremst, fährt länger schnell...
Citera
Pär Hylander
Laholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5241



Magnus Thomé skrev:
Peter o Patrik (som verkar vara de som kört båda ) skiljer bilarna sig i karaktären? Som exempel så var GT3 mk1 såvitt jag förstått lite mer understyrd än GT3 mk2. Finns det sådana eller andra skillnader i beteende mellan GT3 RS o icke-RS? Balans, känsla, broms osv (vid svänga-banåka alltså...)


Nu har varken kört den ena eller den andra. Men i rimlighetens namn måste det väl finnans några enkla justeringsmöjligheter på dessa bilar så den "allmänt kända" understyrningstendensen i GT3 Mk1 går att skruva bort.... Jag kan förstå att det finns ägare och förare till dessa bilar som inte vill ändra på fabriksinställnignen, men det måste oxo finnas entusiastiska sådana som verkligen vill finjustera chassiet, eller hur?

_________________
Pär Hylander
Citera
Erik Börnstedt
Stockholm
Här sen Jul 2004
Inlägg: 315



Peter Sundfeldt skrev:
Lycklig är den som får äga en GT3 RS. Bättre än så blir det inte just nu. Förhållandevis överkomlig för mera lättrika entusiaster, användbar i vardagen och bankörbar i alla lägen. I Motorjournalens höstpremiär i Kanal 5 på måndag 6/9 kan ni som vill få veta mer. Då kör jag den i all anspråkslöshet på Ringen.

Peter Sundfeldt


Sorry for offtopic Men måste ändå säga sanningen.

Gött med riktiga bilprogram med trevligt och kunnigt folk.
De är just variationen i Motorjournalen som gör det till bästa programmet.
MC, svensson bilar, GT//sport bilar, veteran bilar, udde bilar (joppe)
Underbart att ni är tillbaka Peter. thumbs up
Har ju varit mycket "skräp" de senaste åren på andra kanaler *host host oktan med Gunde Svan*

_________________
Erik Börnstedt
Citera
Anders T
Skåne
Här sen Jan 2003
Inlägg: 157

Namndispens
Namndispens

Pär Hylander skrev:
Nu har varken kört den ena eller den andra. Men i rimlighetens namn måste det väl finnans några enkla justeringsmöjligheter på dessa bilar så den "allmänt kända" understyrningstendensen i GT3 Mk1 går att skruva bort.... Jag kan förstå att det finns ägare och förare till dessa bilar som inte vill ändra på fabriksinställnignen, men det måste oxo finnas entusiastiska sådana som verkligen vill finjustera chassiet, eller hur?


Exakt! En av poängerna med bilarna är att de just är väldigt justerbara, och det går alldeles utmärkt att få en neutral/överstyrd bil som styr in hur bra som helst istället...

Själv förstår jag inte riktigt varför man skulle vilja behålla fabriksinställningen (som är rätt trist, åtminstone för oss bannördar iallafall) möjligen om man bara åker gata, men vem gör det med en GT3 .

_________________
Anders T
Citera
Allmänt banåkaforum
GT3 vs GT3 RS?
1, 2, 3   >>
1 besök senaste veckan (6481 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande