Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
![]() |
<< 1, 2, 3, 4 >> 3 besök senaste veckan (26258 totalt) |
King of Mantorp.... som test för formen som one-off är ett bra sätt att lära sig lite om allt runt omkring och hur man själv fungerar under press.... ![]() även utan alla bra att ha uppdateringar ![]() |
||||
Jag får väl ta mig en rejäl funderare på det då ![]() ![]() _________________ Linus Pålsson GR Yaris -21såld Lexus RC-F Track Edition - 20 såld Focus RS MkII -10 såld Honda MB6 -97 såld M535i -86 såld |
||||
Efter de två bankörningarna som är genomförda så har jag dessa funderingar:
Bilen känns på tok för mjuk i fram... och kanske lite svajjig bak. Jag behöver lite seriösa tips och råd på hur jag ska råda bot på detta. Själv går tankarna så här... Sitter ju Bilstein B16 PSS10 monterat som inte är känt för att vara speciellt hårt för svenska knixiga banor. Det har jag nu själv fått erfara, och verkar stämma bra. Är det värt att beställa hårdare fjädrar fram, eller ska jag gå loss på busningar och ny krängare? Bak sitter ju redan krallig ställbar från elevate, så där ska det nog gå att ordna till. Men huvudfrågan är mer vad som gäller med busningar? Polyuretan som säljs i mängder av varianter, är jag lite skeptisk till... läst lite för många trådar om spruckna och veka poly-busningar av olika fabrikat som inte har hållt måttet. Är elastomer-busningar något att ha? Whiteline har ju detta som sin usp, och det sitter ju redan längkarmsinfästningar från dom på bilen. Är väldigt sugen på ett komplett kit från PEAN där jag även uppgraderar krängaren. Kommer detta att bli stor skillnad eller tänker jag galet? Vet ju att de här på rejsa som är lite bättre på matematik än genomsnittssvensken ofta förespråkar bra krängare före hårdare fjädrar. Självklart skulle ett nytt coilover-kit kunna lösa problemet delvis, men jag tror jag kan köpa mycket andra chassikomponenter för 25-30 tusen som gör minst lika stor skillnad.. Så om någon har några bra tips, bring it on ![]() _________________ Linus Pålsson GR Yaris -21såld Lexus RC-F Track Edition - 20 såld Focus RS MkII -10 såld Honda MB6 -97 såld M535i -86 såld |
||||
Ja du Magnus... självklart en god idé ![]() ![]() ![]() ![]() _________________ Linus Pålsson GR Yaris -21såld Lexus RC-F Track Edition - 20 såld Focus RS MkII -10 såld Honda MB6 -97 såld M535i -86 såld |
||||
Efter lite research på en del brittiska Ford-sajter så bestämde jag mig förra veckan för att beställa ett Mountune insugsplenum från JWR
![]() ![]() ![]() Det blir fint att få på innan den ska mappas ![]() Sedan hade jag ju lite annat liggandes som ska på samtidigt... ![]() _________________ Linus Pålsson GR Yaris -21såld Lexus RC-F Track Edition - 20 såld Focus RS MkII -10 såld Honda MB6 -97 såld M535i -86 såld |
||||
![]() Sista bankörningen för denna säsong avnjöts idag på Sviestad. Började med strålande höstväder, som ganska snabbt övergick till 6 grader och regn ![]() ![]() ![]() ![]() Kul att köra var det i alla fall ![]() Nu blir det vinterdvala för Fårrden... _________________ Linus Pålsson GR Yaris -21såld Lexus RC-F Track Edition - 20 såld Focus RS MkII -10 såld Honda MB6 -97 såld M535i -86 såld |
||||
Efter en lång och segdragen vinter så har bilen äntligen kommit ut ur dvalan... Inget speciellt har gjorts till denna säsong, men jag kunde konstatera att de nya 650cc Boschspridarna blev lite too much för en original databox tillsammans med de andra moddsen. Bilen gick ju perfekt innan den föll i vintersömn, men på vägen hem till mitt "riktiga" garage här hemma för ett par veckor sedan så gick den ner i något slags semi-limphome... 0,5 laddtryck och helt kraftlös. Jag hade ju redan i höstas planerat att få den mappad i slutet av april, men det blev inte riktigt så... Lite problem med det stället som jag hade blivit lovad en mappning hos, gjorde att jag började ringa runt till alla jag kunde tänka mig som eventuellt kunde hjälpa mig. Efter många samtal och mail fick jag inget napp, och paniken började komma. Då slog det mig att jag inte hade kontaktat världens bästa rallycross-trimmare i Trollhättan... dvs Trollspeed
![]() ![]() ![]() Så jag ringde dit och dom ville gärna hjälpa till ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Nästa vecka ska den vara klar, så vi får se hur det går ![]() ![]() Sedan har det inhandlats lite prylar från PEAN också... nya XP12 frambelägg och XP10 bakbelägg ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() _________________ Linus Pålsson GR Yaris -21såld Lexus RC-F Track Edition - 20 såld Focus RS MkII -10 såld Honda MB6 -97 såld M535i -86 såld |
||||
_________________ Simon Jannerberg ![]() https://instagram.com/simonjanne ![]() ![]() https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=111653 |
||||
Tack för det ![]() Din bil ligger högst på min önskelista just nu ![]() _________________ Linus Pålsson GR Yaris -21såld Lexus RC-F Track Edition - 20 såld Focus RS MkII -10 såld Honda MB6 -97 såld M535i -86 såld |
||||
Jag håller med ![]() _________________ Linus Pålsson GR Yaris -21såld Lexus RC-F Track Edition - 20 såld Focus RS MkII -10 såld Honda MB6 -97 såld M535i -86 såld |
||||
Magnus du vet ju vem som säljer KUMHO V70 till bra pris här på rejsa... Martin på Wheelbase ![]() _________________ Linus Pålsson GR Yaris -21såld Lexus RC-F Track Edition - 20 såld Focus RS MkII -10 såld Honda MB6 -97 såld M535i -86 såld |
||||
Precis som Simon skriver så sitter det en K16 från BorgWarner. Vettig snurra som det går att kräma på ganska bra med. Peakar vid ca 430 Hk enligt britterna... Vi får se vad Trollspeed kan locka fram ur min maskin ![]() _________________ Linus Pålsson GR Yaris -21såld Lexus RC-F Track Edition - 20 såld Focus RS MkII -10 såld Honda MB6 -97 såld M535i -86 såld |
||||
Hehe, jo, så är det ju. Tyvärr har han ju periodvis inte alla storlekar hemma. Vet inte vad jag fick för mig ärligt talat ![]() ![]() _________________ ![]() |
||||
Haha, ja den är trevlig den med ![]() ![]() _________________ Simon Jannerberg ![]() https://instagram.com/simonjanne ![]() ![]() https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=111653 |
||||
Här är bromspapper på min gamla Focus RS.
Hade ATM 420 kit, fast 2 hekto mer ladd än det dom sålde till kund. För max effekt gick den med 10-15 L E85 i tanken. https://www.garaget.org/?car=331192& 435hk 675nm i motorn. 388hk 603nm på hjulen. Är väl ungefär max som gick att få ut med standard turbo. _________________ Göran Svensson |
||||
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
![]() |
<< 1, 2, 3, 4 >> 3 besök senaste veckan (26258 totalt) |