Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
<< 1, 2, 3 >> 1 besök senaste veckan (6481 totalt) |
Har GT3 RS inifrån kupén ställbara krängare tro?..har iaf. sett att det finns sådana att köpa till 11:orna.
Men dom kostar iaf gott o väl 10x mera än en "vanlig" M030-krängare till min ![]() _________________ Anders Larsson Porsche 997 GT3 Club Sport ![]() |
||||
Vikten, folk, vikten! Är det något som jag går igång på så är det lättade produktionsbilar, som till exempel RS. En tillverkare som jobbar med att lätta sina produkter går mot trenden men medkörglädjen.
Även om den första tillverkningsbegränsade serien av GT3 säkert med små marginaler kommer till korta mot den senare generationen är båda ändå stora vilja-ha-vagnar. II:an har en vildare maskin i höga register och en vassare fabriksinställd geometri. Därmed inte sagt att den passar alla förare. Vi gjorde för övrigt en cornerweightkoll under vår provkörningstid på Porsche Sveriges GT3 RS (nu såld) och fick perfekta värden med två personer eller tom. Men inte med endast förare. Köper man en GT3 är det avgjort värt att göra en korrekt setup efter egen förarförmåga och kunskap. Och när den bättras låter man bara sin ögonsten följa efter. När jag tog GT2:an till Ringen, sändes hösten-01, var naturligtvis ett annat kapitel, en annan dimension. Ett tips till de som har råd är att så småningom leta efter en dylik. Porsche tillverkade alltför många för att kunderna skulle tycka det var exklusivt och priserna kommer nog, om de inte redan är på väg, att följa efter. Men så mycket bättre då för alla gasglada entusiaster. När jag nu ändå är inne på forumet kommer här lite tips i ämnet. Senare i höst i Motorjournalen kör jag bland annat Bosse Emmas BMW 320 -76, Thomas Johanssons Superkart, Kenneth Hansens RC-Cittra, Carrera GT och förhoppningsvis en Enzo. En liten teaser för vårt program rätt in i målgruppen förhoppningsvis. Peter Sundfeldt/Motorjournalen _________________ Peter Sundfeldt |
||||
Häftigt att du hittat hit Peter ![]() _________________ / Martin Spetz Racern: |
||||
Ja Peter en utförlig beskrivning på känslan mellan GT3 och GT2 vore väldigt intressant, !
|
||||
Som Patrik RS skrev så föredrog 911 & Porsche World, GT-Purely Porsche samt EVo GT3 mkI. Kommer inte exakt ihåg hur de förklarade beslutet men en av kommentarerna var att mkI var råare än mkII. Själv så har jag bara kört mkI samt åkt med i GT3 RS, svårt att jämföra.
Beträffande GT3 samt GT2 så vore det intressant om Peter kunde skriva vad han tyker är den initiala skillnaden. Har pratat med flera som funderat på just GT2:or, men bestämt sig för GT3 istället, mkt pga av att den ska vara klart med banorienterad. Kul att höra av dig, Peter ![]() _________________ mvh Philip Lundh |
||||
Något jag reflekterade över i EVo:s test av bästa ecoty bil, var att de tyckte Mk1 styrde in bättre än Mk2, utan att över huvudtaget reflektera över att det kunde bero på att bilarna var inställda med olika geometri..... ![]() Något som seriösa tester på bana av vassa sportbilar borde göra är att testa olika inställningar och redovisa resultaten av dessa. Tidsödande kanske men med rätt hjälp inte särskilt jobbigt. Istället tjafsas det om Nm och startknappar. Redovisa hårda fakta som däck, geometri, vikt, effekt, prestanda rakt fram och bantider samt känslorna och vilket intryck bilen gör som helhet på bana och gata. _________________ Daniel Nihlén Porsche 964 C2 ![]() PCS 8040 "Porsche motoring is and always will be driving in its purest form." Ferry Porsche |
||||
En icke försumbar andel av Porscheägare utanför rejsa.nu ser mer till varumärket och det som följer med det än till banegenskaperna. Jag är övertygad om att sådana kan hittas även bland ägare till GTx-modellerna ![]() _________________ Pär Hylander |
||||
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Fanns det inte en film/ljudfil på den här nånstans? ![]() _________________ /Mvh M|cke F@.gner |
||||
|
||||
Lika sorgligt är det när man ser en fräsch Porsche 993 med vinterdäck (friktionsdäck) i augusti! Jag gjorde den tråkiga upptäckten på besöksparkeringen utanför jobbet idag. Tragiskt. _________________ Henrik Andersson ![]() |
||||
En GT2 är lika banorienterad som en GT3 och när priserna på GT2 sjunker torde den ge mest performance för pengarna. Båda bilarna har lämnat stora avtryck på en sådan som jag och hade jag slantarna och det delikata dilemmat att tvingas välja blevo min tillvaro genast svår.
Men få bilar har gett det där accelerationsförtroendet som bara en 1000-kubiks sporthoj av färskt datum kan ge. GT2 gjorde närmare det. Om ni förstår vad jag menar. Samtidigt kan ju en GT2 upplevas som nästan vulgär och oborstad medan en GT3 RS framstår som rashästen själv med en svårslagen stamtavla. Inslaget med en svårt entusiastisk Sundfeldt körandes Emmas BMW sänds 27/9, men utmärkt om du kan köra en regelbunden påminnelse om MJ:s innehåll, Maciej! Trist med vinterdäck i augusti på 993 men desto mer respekt om du träffar honom i januari, eller hur? Alla har ju rätt åka vad de vill även om det är trist när järnen inte används som de förtjänar. Men... vi får väl lov att glädjas åt dessa lyckliga individer för att de trots allt har råd att uppfylla drömmen. I morgon kör och spelar vi in en EM-vinnande rallycross-Cittra från Götene... men just nu sliter jag med manuset till Supersporthojarna i 1000-kubiksklassen. "Another day at the office" hälsar Peter Sundfeldt som visst inser sitt privilegium men som dessvärre också innebär sena kvällar kämpandes med kreativ torka och skrivkramp! _________________ Peter Sundfeldt |
||||
27/9 kl 20.00 är bokad ![]() Skönt att ta en paus då och kika in här när det känns motigt ![]() _________________ /Mvh M|cke F@.gner |
||||
Ack... vad är väll en bal på slottet. Säkert oljig o skitig, massor med skriv jobb o säkert jätte tråkig! Eller så är den allderles uuunnderbaaaarrrr.... ![]() ![]() _________________ Fredrik Cednert PCS 7484 NS: 9 varv NS BTG: 9.10.21 ![]() |
||||
Jo, jag vill minnas att en del av dina (glatt upphetsade) kommentarer i GT2:an på Ringen säkert kunde uppfattas så. ![]() Vill-ha-känslan infann sig omedelbums ![]() Begpriserna verkar starta på 90000 Euro, så om några år så... ![]() _________________ Jörgen Eriksson |
||||
Som jag minns det så kallades GT2:an för "sinnessjuk"..??? _________________ /Fredrik Stjernlöf (Svensson) |
||||
![]() _________________ ![]() |
||||
Ja det kan inte vara lätt med begränsad tid o resurser att få det 100% genomseriöst liksom ![]() Men en reflektion om att EVo tyckte Mk1 styrde in bättre än Mk2 med tanke på att så många sagt att Mk1 understyr lite för mycket och att Mk2 ska vara inställd "bättre" på den punkten (bättre är ju relativt beroende på vem som kör liksom ![]() --------- om någon undrar varför jag är nyfiken på dessa frågor så är det för att jag fick köra en Mk2 på Mantorp ett ganska långt pass och då vet jag ju hur den beter sig, dvs jag har en referenspunkt när andra jämför lite mot andra bilar. _________________ ![]() |
||||
I receive each month the French Flat6 magazine. They are serious people even if they are seriously Porsche biased. They also thought the MK2 stirring was not precise and were dissappointed when they tested it. Then one of the top guys in the French Porsche club contacted them and felt the same about his GT3MK2 even reflecting his car was dangerous at the limit. Afterwards they have had quite a lot of comments on that point from readers, so they built up the whole thing and followed a GT3 owner and apparently experienced track driver that tried to get Porsche fix the car. It ended up with the car being sent back to Porsche and coming back with very sharp stirring just the way the buyer wanted it. They tried everyway they could but the journalist never got to know what Porsche did with that specific car apart from changing the geometry of the front end. The car stayed 3 weeks in Germany. In the last nummer they concluded that now they had tested several GT3 MK2 most have excellent behaviour but there are some cases were the stiring is vague, their theory is that some cars were not delivered with the specified geometry and this had to be rectified. A Porsche center would do it. Still there is some question marks about what was wrong with the GT3 the Porsche center could not fix and was sent back to the factory and stayed there 3 weeks ! So Daniel is entirely spot on about journalists but some of them do the work, you just have to follow the French press ![]() _________________ Vincent Mannent Porsche 964 3,3T |
||||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
<< 1, 2, 3 >> 1 besök senaste veckan (6481 totalt) |