Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Racetech
DeDion eller A-armar?
<<   1, 2, 3
4 besök senaste veckan (17524 totalt)
Jonas Jarlmark
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 379



MaZ skrev:
Kontaktytan blir mindre och det blir "kortare" slitbana, dvs mindre kyltid mellan kontakten med vägbanan och mindre massa som tar upp värmen som genereras. Det är ju mina funderingar iof så det kan ju vara fet-fel också. ;)


Stämmer bra. Av samma anledningar som man vill köra bredare däck vill man också ha större radie och lägre däcktryck. Allt för att öka ytans storlek utan att få för stora variationer av yttrycket i olika delar av kontaktytan.

Med stora fälgar är det enklare att göra däcksidorna styva utan att kompromissa andra egenskaper. Tex ett F1-däck (13", men stort som f-n) är ca 3 gånger så styvt vertikalt som ett vanligt bildäck i 18"... De däcken har krävt en hel del ingenjörande för att bli så styva, ett normalt 13" gatdäck är ca 1/3 av motsvarande däck i 18".

Största fördelen är att man får väldigt jämnt tryck i kontaktytan och inte överbelastar delar av den. Här på rejsa är det ibland folk som frågar varför deras däck slits så konstigt, fläckvis eller i band längs däcket. Det beror just på överlast i en liten del av kontaktytan och det är rätt dåligt, inte bara för slitaget... Det kommer man undan till stor del genom att gå upp i fälg och ner i profil.

Det är inte alltid egenskaperna "litet" och "lätt" går hand i hand. Jag har tex 9x17" fälgar på racebilen. De väger kring 11 kg styck. Till den andra (blivande) racebilen har jag 11x18" som väger 6,5 kg. De är dessutom styvare vertikalt, en egenskap som inte kan bortses ifrån när man studerar fjädringen i däck och bil, speciellt om man kör med mycket camber och offset.

/ Jonas Jarlmark
Citera
William Ekström
Åland
Här sen Sep 2003
Inlägg: 1403



William Ekström skrev:

En annan grej - hur fungerar det att ha en fälg som är bredare än däcket? Borde inte däckets deformation vid kurvtagningen i det fallet göra att fästet gynnas av mindre camber?

Eller blir det bara att slita extra hårt på däcks-sidorna?


Finns det nån som vet nåt om detta? Man ser ibland racebilar med fälgar som är bredare än däcken.

_________________
William Ekström
Citera
beepbeep
Uppsala
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3447



William Ekström skrev:
William Ekström skrev:

En annan grej - hur fungerar det att ha en fälg som är bredare än däcket? Borde inte däckets deformation vid kurvtagningen i det fallet göra att fästet gynnas av mindre camber?

Eller blir det bara att slita extra hårt på däcks-sidorna?


Finns det nån som vet nåt om detta? Man ser ibland racebilar med fälgar som är bredare än däcken.


Vad jag vet så gör man detta för att kunna "spänna utåt" däckens sidoväggar och förhindra flex.


Jag tycker också att det här med fälgstorlek är väldigt interessant då jag har precis skaffat en uppsättning 18-tummare istället för tilltänkta 17-tummar (fanns inga 17-tummare på lager) och är bekymrad att det egentligen inte är optimalt för banåkning.

_________________
G o r a n A m c o f f
Citera
Magnus L
Umeå
Här sen Maj 2004
Inlägg: 1847



William Ekström skrev:
om jag inte minns fel nu från Milliken & Milliken, så varierade den optimala cambervinkeln mot asfalten rätt mycket. Jag minns dock inte inom vilket intervall.

En annan grej - hur fungerar det att ha en fälg som är bredare än däcket? Borde inte däckets deformation vid kurvtagningen i det fallet göra att fästet gynnas av mindre camber?

Eller blir det bara att slita extra hårt på däcks-sidorna?


har du en fälg som är bredare än decket så får du egenskaper som ett diagonaldäck, dvs camberkompensering. det var därför gammla räserbilar körde med negativ camber, funkar tillochmed med pendelaxlar då....

_________________
//Magnus Lundstedt
Citropat och sevenfrälst.

--VVTS--
Citera
William Ekström
Åland
Här sen Sep 2003
Inlägg: 1403



Magnus L skrev:

har du en fälg som är bredare än decket så får du egenskaper som ett diagonaldäck, dvs camberkompensering. det var därför gammla räserbilar körde med negativ camber, funkar tillochmed med pendelaxlar då....


ok camberkompensering - det låter ju bra. Vad är nackdelarna?

Är det lönt att köra så om man har stel bakaxel? Eller för att kunna köra mindre statisk camber -> bättre bromsegenskaper?

What's the catch?

_________________
William Ekström
Citera
AndersY
Täby
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3674



Har inte STCC-bilarna ganska breda fälgar till sina däck?

Bakfälgarna till min kart är ca 8,5" breda, men däcken är klart smalare, typ 180 mm och alltså en dryg tum smalare. Lite som att man skulle köra med 9-tums fälgar till 205:or.

Men vad som är nackdelen förutom vikt och pris vet jag inte. Man har ju ganska lågt tryck i dem, typ 0.6-0.8 Bar kalla, vilket möjligen inte alltid är optimalt, då de även är väldigt mjuka, vilket kan ge lite hoppningar om man kör med lite ojämn belastning. Är däcket styvt och med högt tryck så kanske man inte får den camberkompensation man vill ha?

_________________
/Anders Ytterström
#24, #64, #88
Citera
Westfield
Stockholm
Här sen Dec 2002
Inlägg: 4337



Jonas Jarlmark skrev:
Det är inte alltid egenskaperna "litet" och "lätt" går hand i hand. Jag har tex 9x17" fälgar på racebilen. De väger kring 11 kg styck. Till den andra (blivande) racebilen har jag 11x18" som väger 6,5 kg.
/ Jonas Jarlmark


Mina 13" fälgar väger ca 3kg. Däcket är nog ca 4kg...

_________________
mvh Micha3l Bl1x
Porsche 911
Citera
Jonas Jarlmark
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 379



En av de viktiga anledingarna att välja en bredare fälg är att sidkraftskoefficienten ökar. Dvs man får med däckkraft vid låga slipvinklar, eller i biltermer: responen och framför allt instyrningen förbättras. Möjligen kan man skönja en liten ökning av totala greppet pga minskad vridninga av däckbältet vid stora sidkrafter.

Westfield: Japp, naturligtvis GÅR det att göra lättare, men det är inte nödvändigtvis så. Två följdfrågor: Hur stor är ditt däcks kontaktyta vid varmtryck? Hur stor är däckstyvheten vertikalt och hur stor del av styvheten utgörs av fälgen?

Sen en filosofisk fråga: Finns det någon egentlig nytta med att göra fälgar och däck lätta på bekostnad av deras andra egenskaper? Finns det något som alltså inte går att justera övriga bilen för och som enbart är sämre? Har ni nått att göra i helgen...

/ Jonas Jarlmark
Citera
Racetech
DeDion eller A-armar?
<<   1, 2, 3
4 besök senaste veckan (17524 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande