Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Montera kuggstång med servo på Volvo P1800
3399 besök totalt
1800skold
Göteborg
Här sen Mar 2004

Trådstartare

Tjena

Jag är på G att byta ut min utslitna styrsnäcka på 1800:an mot en modernare styrväxel med servo. Någon som har något tips på en donatorbil med en bra styrväxel som kan tänkas passa.
Har inte riktig stenkoll på framvagnsgeometri ännu, är det mycket att tänka på förutom att få styrväxeln att passa rent fysiskt samt att få till vinklarna på knutkors och rattstång rätt? (antar att det kan bli en massa strul med hjulvinklar osv.)

Tack på förhand
Mattias

Yamaha XS650

Citera
Henrik T
Vänersborg
Här sen Aug 2003

Du kanske enbart är ute efter en modernare styrväxel med servo, annars fanns ju volvo 164 med styrservo & snäcka som borde gå att använda.

Citera
therealpinto
Skellefteå
Här sen Dec 2002

Hej

Du måste ju se till att den går åt rätt håll och att lederna hamnar i linje så att du slipper bump-steer. en kompis pysslade bra länge med kuggstång på sin 140 innan han slet ut allt och stoppade i en hel 240-framvagn istället. Inte så lätt att få alla bitar att stämma kanske...

/Gustaf

Citera
1800skold
Göteborg
Här sen Mar 2004

Trådstartare
Hej

Tack för svaren. Är enbart ute efter något modernare, vill slippa snäckan. Kanske mer jobb än jag trodde, har ju dock hela vintern på mig så det ska nog gå.

Hälsningar Mattias

Yamaha XS650

Citera
Anders Karlsson
Jönköping
Här sen Apr 2003

therealpinto skrev:

Du måste ju se till att den går åt rätt håll och att lederna hamnar i linje så att du slipper bump-steer.

/Gustaf

Det låter lite oroväckande det där... Jag har spindlar av nyare årsmodell på min Rekord och detta medför att styrstagen sitter vinklade. Yttre leden hamnar längre fram än den inre. Innebär detta att bump-steer blir oundvikligt?

therealpinto
Skellefteå
Här sen Dec 2002

Hej

om lederna är förskjutna framåt/bakåt påverkar det väl Ackerman mer, det viktiga är att kuggstångens ledpunkter är i linje med bärarmarnas (inre ledpunkter alltså).

/Gustaf

Citera
Anders Karlsson
Jönköping
Här sen Apr 2003

Grejen är ju att det är snäcka på min bil också. Inre leden är kvar i samma plan, det är armen på spindeln som är kortare. Detta gör att "justerstagen" vinklas framåt. Det lutar åt en Golfkuggstång framöver, men det kunde vara bra att få reda på eventuella problem med det utförande jag har nu. Kan ordna bilder.

therealpinto
Skellefteå
Här sen Dec 2002

Hej

Bilder är bra

/Gustaf

Citera
Mikael Persson
Göteborg
Här sen Mar 2004

therealpinto skrev:
Hej

Du måste ju se till att den går åt rätt håll och att lederna hamnar i linje så att du slipper bump-steer. en kompis pysslade bra länge med kuggstång på sin 140 innan han slet ut allt och stoppade i en hel 240-framvagn istället. Inte så lätt att få alla bitar att stämma kanske...

/Gustaf

Lite OT men: Gustaf, du vet händelsevis inte om din kompis lagt ut bilder på 140 någonstans (har ev. ett liknande projekt på gång)?

Skellefteå
Här sen Dec 2002

Hej

Det finns lite bilder på http://www.switch.to/estate men kanske inte så mycket detaljbilder.

/Gustaf

Citera
Skruva banåkabil
3399 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande