Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Vikt på originalstolar
1 besök senaste veckan (2401 totalt)
640k
Stockholm
Här sen Okt 2003

Trådstartare
Vikt på originalstolar

Frågan har varit uppe eller i vart fall berörts lite nu & då (t.ex. i en tråd som handlade om tillverkare fuskar med viktuppgifter).

Där skrev Erik B att de Recaro-(el)stolar som sitter i Audi väger 50 kg och nu har jag hört en Porschemek gissa att elstolarna i en Porsche 928 kanske väger så mycket som 75 kilo!!??

Själv har jag aldrig känt (lyft) en sådan här stol så jag har ingen aning men jag har svårt att smälta att stol kan väga så mycket som 75kilo!

Som en parantes så kan jag berätta att jag idag har handlat en säng. Sängen är motorstyrd i både fot och huvudända, har inbyggd vibrator , och håller måtten 120 * 210. - Vikten på denna pjäs är 75 kilo!!!!!!!

Skulle Porsche 928:or åka omkring med 2 sådan "sängar" original??? Inte så konstigt att jag trivdes så bra i min...

Jag gissar att alla ni som har haft elstolar och som bytt ut dom mot mer "fotriktiga" saker vägde dom för att se skillnaden - Vad fick ni för resultat?

Malmö
Här sen Feb 2004

Jag har ett par 993 stolar hemma i lägenheten som jag skulle kunna väga när jag kommer hem på måndag, sitter just nu i en segelbåt i Helsingborgs hamn.

Jag skulle tro att 993 stolarna väger ungefär detsamma som 928-stolarna. Möjligtvis kan de väga 75 för ett par men jag tror mer på ca. 25 kilo styck.

Stockholm
Här sen Okt 2003

Trådstartare
sweanders skrev:
Jag har ett par 993 stolar hemma i lägenheten som jag skulle kunna väga när jag kommer hem på måndag, sitter just nu i en segelbåt i Helsingborgs hamn.

Jag skulle tro att 993 stolarna väger ungefär detsamma som 928-stolarna. Möjligtvis kan de väga 75 för ett par men jag tror mer på ca. 25 kilo styck.

Är 993-stolarna motordrivna? När man som jag inte har en susning om vad dessa stolar verkligen väger så låter 25 kilo rimligt... Samtidigt... - De 50 kilo som Erik B skrev om kom direkt ur Audis reservdelskatalog om jag förstod saken rätt... Om man då dessutom betänker att de 928 stolar som jag frågade meken om (jag frågade honom om vikten per stol - inte parvis!) är 15 år äldre och i skinn så... Tja.. Fan vet...

Har dom börjat med WLAN i småbåtshamnarna nu eller är du så rejsa-beroende att du kör över gsm?

Nacka - Saltängen
Här sen Dec 2002

Mina Golf GTI/Recaro stolar väger ~25kg st men är manuellt manövrerade.

sweanders
Malmö
Här sen Feb 2004

640k skrev:
sweanders skrev:

Är 993-stolarna motordrivna? När man som jag inte har en susning om vad dessa stolar verkligen väger så låter 25 kilo rimligt... Samtidigt... - De 50 kilo som Erik B skrev om kom direkt ur Audis reservdelskatalog om jag förstod saken rätt... Om man då dessutom betänker att de 928 stolar som jag frågade meken om (jag frågade honom om vikten per stol - inte parvis!) är 15 år äldre och i skinn så... Tja.. Fan vet...

Har dom börjat med WLAN i småbåtshamnarna nu eller är du så rejsa-beroende att du kör över gsm?

993-stolarna är eldrivna precis som 928-sätena.

I Helsingborg kör jag på Helsinborg Yacht Clubs wirelessnät.. Vete tusan om det egentligen är öppet för allmänheten men jag fick IP och grejer av deras DHCP helt per automatik. I Helsingör där vi låg igår körde jag en stund med Vodafones 3G-lösning och den funkade också bra. Men det är gratis här hbg.

Malmö
Här sen Feb 2004

Jag gjorde en sökning på Rennlist och här är några poster om sätena i 928:

"Curt,
I have weighed the seats from my 87 and found them to be in excess of 60lbs each, about 65lbs IIRC. I could not believe how heavy they were when I picked them up. Some of the fixed sparcos and momos are 16lbs.
Andy K"

"I sold and shipped my electric factory seats and they were 74lbs a piece!! Serious weight reduction, the new seats combined weigh less than 50lbs. Now if I could do a better job of pushing away at the kitchen table the trend could continue..."

Stockholm
Här sen Nov 2002

Jag har för mig att orignalstolarna på M3:an ink. stolsfästen och allt vägde dryga 60 kg, för båda vill säga.
2 st Sparco Pro 2000 med konsoler, glidskenor & adaptrar vägde ca. 20 kg.
Citera
640k
Stockholm
Här sen Okt 2003

Trådstartare
okey! Det lutar mer och mer om att jag har missat att alla har pratat om vikt / par!

74 lbs = 33,5 kilo. Tar man den siffran gånger 2 så blir 75 kilo plötsligt en ganska bra gissning...

Göteborg
Här sen Jul 2003

Mina stolar i Volvon väger 27 kg styck .Det är skinn stolar med el.
Baksätet väger 37kg komplett (sittdyna+ryggstöd+nackstöd).
Bara reservhjulet väger 20kg.
Så det blir många kg att spara om man kastar ut sätena

--VVTS--
Citera
Allmänt banåkaforum
Vikt på originalstolar
1 besök senaste veckan (2401 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande