| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Huvudcylindrar, monterade "på snedden"
|
1, 2 >> 2282 besök totalt |
|
Tjipp Jag har kommit fram till att de huvudcylindrar jag har säkert är bra, men passar inte för hur de sitter. I dagsläget har jag Tilton 74-series cylindrar monterade så här:
Dvs de är vridna ~ca 40grader. Det jag tror händer är att ur jag än gör så får jag inte ut luften ur "plastlocket". Jag har provat att sänka bilen i framkant, och ha bakändan på pallbockar. Jag har försökt vrida de så att "pipen" är hyfsat uppåt, men allt till ingen nytta. "Pipen" kan inte heller peka uppåt när det är klart, för då får jag ju inte plats med fossingarna. Trycker jag tex ner kopplingspedalen i botten så kopplar den ur och öppnar jag luftningsnippeln så kommer en massa vätska ut, men när jag släpper på pedalen så ser man ändå hur det finns lite luft som åker fram och tillbaka i "plastpipen". Det verkar nästan som att de "suger ner" den luftbubbla som finns i plastlocket och sedan kompriomeras den, vilekt skulle förklara varför det tar sån tid innnan kopplingen tar (1" istället för original 0,75" cylinder, och nu tar den i bottenläget). Det kommer ibland även ett "gurglande" ljud från plastlocket, vilket det väl inte borde göra om det bara fanns vätska där (tryck kopplingen i botten, lufta, släpp pedalen, då kommer gurglet). Låter det resonemanget vettigt? Så med det sagt, vad skall man ha för cylindrar, som klarar att monteras lite liggandes? Tittar jag på dyrare cyliondrar så verkar många ha en liknande "kopp" som Titlon 74-series, och då borde jag få samma problem? Billiga Wilwood och OBP håller jag mig ifrån, de Wilwood jag har haft har börjat läcka ganska snabbt dessutom. Budget är inte obegränsad, så cylindrar för flera tusen per styck har jag lite svårt för. Men en bit över tusenlappen per styck är det värt "värt". ;-) Skulle Girling-cylindrar för ~900:- vara en vettig väg framåt? Då slipper jag dessutom att fossingarna kommer lite högt upp... https://www.demon-tweeks.com/se/girl _________________ Mvh /Marcus I garaget: Påffe 944 & Martini Seven |
||||||
|
Det är inte ett alternativ att lossa cylindrarna, vrida rakt, fylla/lufta koppen och sedan vrida tillbaka? Eller hjälper inte det?
Jag kör med cylindrar som ser ut som de Girling du länkade till, den ena är vriden precis som dina och det har funkat bra. Gustaf _________________ ---/In search of Maxwell's demon---/ Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till... SFRo-besiktningsman i Skellefteå |
||||||
|
Du kan inte bygga så att du kan lossa cylindrarna från stället och vrida upp dem horisontellt och lufta med en vaccumsug likt denna? För att bli av med luften i locket. Kan nog vara svårt med bromsrören men gör du slangen längre så funkar det nog.
https://www.biltema.se/bil---mc/bilv Sen kan du möjligen lufta det sista genom att pumpa på pedalen. Jag har samma typ av cylindrar som dig men har inget problem med luft så problemet är nog att dina cylindrar är vridna. Har inget stort fall på slangen mellan behållaren och cylindern så det är nog inte problemet.
_________________ Renault 5 GTE -88 |
||||||
Man kan göra så, men det är... fasiken, det har jag inte ens tänkt på. Jag har bara försökt vinkla bilen hela bilen (och pipen på behållaren).
Det borde jag kunna testa, sätter jag sedan bara ett stopp bakåt så kan jag ändå trycka på pedalen. Den enda med hela den ide'en är att det finns nog bara sex skruvar på hela bilen jag fasar för att lossa, och det är de till cylindrarna. De är inte enkla att komma åt dem ens när pedalstället är utanför bilen, och med det i så ser jag framför mig timmar av svordommar och söndertrasade knogar.
Jagh hade inte det problemet när cylindrarna satt rakt, då var snarare problemet att hela torpeden flexade (och att jag hade sönder huvudcylindern till kopplingen ).
En luftare borde jag köpa... Det finns plats att böja till rören så att jag kan vinkla ipp och sedan ner, de sitter inte fast ordentligt än (lärde mig det när det läckte vid bromsljuskontakten, då hade jag börjat med det ).
----- An av anledningarna till att titta på andra cylindrar är att jag vet att två är lite fel storlek, men de fanns "på hyllan". Kopplingen är lite för stor, borde få kort pedalväg och tyngre än 0,75 som är original. Bakbroms är lite för stor, vilket borde ge lite sämre bromsverkan bak. Men det bästa är nog att lossa dem, vända dem "rakt upp" och testa igen. Det får bli nästa gång i garaget, då med en nyinköpt luftare.
_________________ Mvh /Marcus I garaget: Påffe 944 & Martini Seven |
||||||
|
Re:
Visst borde det vara så, då finns det ingen "naturlig" ansamling av luft. _________________ Mvh /Marcus I garaget: Påffe 944 & Martini Seven |
||||||
|
Re:
Alternativt då lossa hela pedalstället från bilen och vinkla det, om det är enklare. Tänk vad smidigt det blir i framtiden när vi har full brake by wire :-) Gustaf _________________ ---/In search of Maxwell's demon---/ Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till... SFRo-besiktningsman i Skellefteå |
||||||
|
Re:
En av de skruvarna är nog lika jävlig som de andra 6 ihop, den sitter under kopplinspedalen och man kommer åt den från... Nä, det gör man inte.
||||||
|
Film på kopplingscylindern, tänk då på att jag har kört igenom någon liter bromsvätska samt försöka vinkla bilen och pipen så gott det går.
Det jag gör är: 1. Tryck ner pedalen med handen 2. Öppna luftningen som finns på cylindern 3. Ut strömmar ren vätska 4. Stäng luftningsskruven 5. Släpp pedalen jag ser inte samma sak på bromscylindrarna... _________________ Mvh /Marcus I garaget: Påffe 944 & Martini Seven |
||||||
|
||||||
|
Nu ger jag upp, jag fattar inte... vill bara använda kraftuttryck, så då får jag väl göra det: Kökkenmödding
Så, nu känns det genast bättre. Försöket med att bara lyfta en sida gick som vanligt, dvs blodvite...
Så här ser det ut när cylinderna är lossade och det skall vara fall större delen av vägen (bilden ljuger lite).
Luftaren hjälpte inte, inget jag gjorde hjälpte... hjälp... Så jag lossade slangen till behållaren, men först satte jag dit ett slangstopp på andra sidan T-korset(jag är inte helt dum ).
I slangen till behållaren fanns ingen vätska öht, det var tommare än plånboken innan löning. Men lossar jag slangstoppet så forsar det ut vätska utan ände (tills behållaren i motorrummet blir tom iaf ).
Så jag slog vätska i slangen och fyllde upp behållaren ordentligt och såg till att det inte fanns några luft bubblor öht taget i behållaren. Sen luftade jag med luftaren på luftningsnippeln på cylindern, slog i mer vätska så att slangen var full och satte tillbaka allt. JIPPI!!! Bortsett från lite luft långt upp så borde det inte finnas något, men jag luftade ändå, för hand såklart: Tryck ner pedal, öppna, stäng, släpp upp pedal. Efter några gånger fanns det lika mycket luft som innan i behållaren. WTF???
Jag gjorde om allt (tog bort slang, fyllde vätska, mm) men inte hjälpte det. Plan framåt: Imorgon köper två cylindrar (koppling, frambroms), monterar bort Tilton cylindrarna, städar upp golvet i bilen, måla golvet i bilen ( ), montera nya cylindrar, luftar.
Antingen funkar det sen eller så brinner bilen upp. _________________ Mvh /Marcus I garaget: Påffe 944 & Martini Seven |
||||||
|
Har du provat att trycka vätska genom systemet med hjälp av tryckluft?
Sätt en platta ovanpå behållaren, och tryck med typ 1-2 bar eller så. Borra ett par nya hål i pedalstället och sätt cylindern upprätt när den luftas, sätt tillbaka den sen i de vinklade hålen när du luftat klart? |
||||||
|
Prova om det hjälper att köra kopplingen på en egen behållare också
Carbuildersolutions i england har en smutt behållare om du vill ha allt i samma men med 3 olika utgångar https://www.carbuildersolutions.com/ _________________ Johan Schuman PCS #23 Speedlab Crew. Alltid ett projekt för lite. |
||||||
|
Jag har precis slutbesiktat en GT40 som hade en trasig cylinder som drog in luft bakvägen på något sätt, det kan ju vara så för dig också...speciellt om det bara är en cylinder som bråkar.
Tyvärr är nytt inte alltid samma som helt eller bra :-/ Gustaf _________________ ---/In search of Maxwell's demon---/ Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till... SFRo-besiktningsman i Skellefteå |
||||||
|
Re:
Det är här jag inte fattar vad som händer... Jag fattar att om jag tar loss påfyllnadsslangen, fyller behållaren/slangen och sedan sätter tillbaka påfyllnadsslangen så kommer det att finnas en liten luftbubbla i slangen ~10cm från behållaren (borde vara ännu längre bort eftersom det är fall på slangen/röret). Men om jag luftar, med luftaren inkopplad dessutom, så borde det inte finnas så mycket luft som det gör efter ett tag i behållaren. Det är precis som du beskriver, den suger luft någonstans bakvägen men det finns inget läckage av bromsvätska någonstans. Visst, luft smiter väl enklare förbi än vätska men... varför inget vätskeläckage? Nåja, akademisk fråga tills jag bytt cylinder. ------ Jag vill bara poängtera att kopplingen fungerar, den kopplar ur fast efter väldigt lång pedalväg (med tanke på STOOOOR cylinder) och det är lite av/på just nu. Det är just den långa pedalvägen och det faktum att det känns inte så säkert med en massa luft i "koppen", vad händer om det skulle råka sugas ner i cylindern någon gång? För att verkligen vara på den säkra sidan byter jag både koppling och frambroms till andra cylindrar (har en på "hyllan"), cylindern till bakbromsen har en minimal luftbubbla i koppen så den tänkte jag bara lossa och vrida rätt så att den försvinner. Cylindern till bakbromsen är sannolikt för stor, men jag testar och tror att nackdelen för mig om det är så är att det blir mindre bakbroms än om det vore en cylidner av rätt storlek. _________________ Mvh /Marcus I garaget: Påffe 944 & Martini Seven |
||||||
|
Re:
Kan det vara som så att när du trycker på pedalen så håller tätningen tätt medans om du suger så trycks inte packningen emot på samma sätt. Tänk en tätning till t.ex. vevaxel, den håller bara rätt mot tryck från en sida. Låter som att du har en dålig cylinder eller nått litet läck nånstans som du inte hittar. Tveksam till lösningen med en behållare till tre cylindrar, bättre att man kan se i vilken krets det är läckage eller vilket par bromsbelägg som är slitna. Slog av ett bromsrör på min bil när ett ok havererade och det är ju betydligt bättre att ha kvar vätska till koppling och frambromsar då än ingen alls. _________________ Renault 5 GTE -88 |
||||||
|
Re:
I bruksbilen ligger en ny Girlingcylinder och en stålomspunnenslang att använda som matning till frambroms, det blir andra cylindrar både på koppling och frambroms och separat matning av dem. Sen skall jag bara få lov att åka till verkstan...
||||||
|
40 minuter räckte för att åka till garaget, ha sönder bruksbilen (
), laga bruksbilen, montera bort cylindrar, göra rent golv, spruta på grundfärg där det inte var färg, ett lager färg och sen åka hem.
Inget märktes hemma mer än: "Var det därför du lät så skyldig när jag ringde och undrade var du var?". Nu fortsätter jag i biltråden i fortsättningen, frågan om cylindrar är utredd (eller iaf ny inköpt ).
||||||
![]() |
Skruva banåkabil
|
1, 2 >> 2282 besök totalt |