Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Andra projekttrådar "Sense and sensibility" - konsten att bruksa en Corvette | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9 >> 3 besök senaste veckan (36952 totalt) |
Efter viss tvekan har jag kommit mig för att slänga upp en tråd här. Det ska inte bli en rejsbil, så där kan den inte hamna. Och det här äventyret behöver nog kunna samlas på ett ställe, snarare än kunna läsas i separata inlägg i bruksbilstråden.
Jo, jag har ju letat bruksbil. Något intressant och lite underhållande att köra året om, när det helst behövs. En bil att åka och handla i, eller besöka föräldrarna i Hälsingland över jul. En bil som bara startar och går, men ändå ger mig något lite extra varje gång jag går till bilen. En bil att uppleva, utan att behöva lära sig partnummer på allehanda delar utantill. Min XM såldes och motiverad av att eventuellt inte ha någon bil till min Europasemester, intensifierades letandet. Blocket sonderades, Mobile.de trålades och Autoscout var min mest besökta sida någon vecka. Jag provkörde, provsatt och hörde mig för om många "bra val" av bruksbilar. Miata NA: får inte plats, jag växlar till fyran med knät varje gång jag släpper gasen Miata NC: får tekniskt sett plats, men allt längre än resor till Mjölby hade krävt tåg. Och tro mig, det finns ingen orsak att åka till Mjölby. TVR Chimera: nej, inte ens jag. Skyline R33: är en halvoriginal GTS-T verkligen värd jobbet att åka högerstyrt? Är bilen så snygg och så "rolig"? Tveksamt. RX7 FD: Hahahahahahahahahahahahahahahahaha! Boxster 986: samma problem som med Miatan. Vilken Miata är valfritt. Nissan 350Z: jag får visserligen plats, men ljudet när vi åkte över nedfrästa kablar i vägen gav mig magsår och panikångest, så nej. Jag tror bakaxeln lossnade lite varje gång vi åkte över en kabel. Att ägare pratade om att "ja, om man ska åka långt, alltså mer än fem mil, behöver man ju Peltor" fick mig inte att känna mig mer övertygad. Alpine GTA V6: de är så vackra. Jag får kanske plats. Men efter att Dennis gav prisexempel på blinkersglas (många tusen kronor, om man ens hittar några) och informerade om den dolda rosten kände jag att jag inte har den posten för magsårsmedicin i min bruksbilsbudget. Så midsommarhelgen bokade jag in ett antal provkörningar runt om i södra Sverige, och åkte ned till Lund för att utgå därifrån. Simon hade, utan att förstå riktigt vad han gav sig in på, sagt att "klart jag kan haka på!". Att haka på innebar att besöka Gnosjö gav istället Simon magsår. Magsår kommer vara återkommande i den här berättelsen ... Att det dessutom var en Bullitt-Mustang, med ljudbygge, som eventuellt skulle provköras gjorde inte Simon mer sugen på att besöka Smålands pärla. Han började faktiskt muttra något om "bönner", och inte ville han lyssna på min Spotify-playlist med Kenneth & The Knutters heller. Först provkördes en Miata NC, med ovanstående resultat. Sedan gick färden ned till Trelleborg för att titta på en Corvette. De är ju ändå charmiga, de där C4orna. Men har jag mustasch nog att köra en? Kan jag skaffa mustasch nog att köra en? Skulle jag ens få plats? På plats i Skånes Eldorado fick jag svaret: Jag fick plats! Någonstans här börjar också en frenetisk chattkonversation mellan Simon och mina andra "vänner" som slutade i att jag fick rekommendationen, eller åtminstone inte en avrådan från att köpa. Själv var jag såld. Jag fick ju plats! Så efter lite diskussion om hur affären skulle genomföras, lite diskussion med min egen bank om när jag skulle få tillgång till pengarna de lovat och andra viktiga saker som smaken av en Tuborg midsommardagen och hur det är att bo i Skåne, lämnade jag staden med ett stycke Corvette, ett kvitto på lagd handpenning och ett starkt löfte om att skicka pengar så fort min bank gjorde dem tillgängliga. Mycket starkt. Hur starkt ska inte nödvändigtvis beskrivas i detalj, eftersom det skulle kunna utgöra förtal ... Som terrorbalans behöll säljaren de påskrivna ägarbyteshandlingarna, med löfte om att posta dessa så fort han såg pengarna på sitt konto. Så jag ... var alltså ägare till en Corvette? Jo, faktiskt. Från XM till Corvette. Från hydraulik till 'Murican tech. Från svart skinn till ... okej, svart skinn. Allt var inte olika ... Med en ytterligare, mer ledig, dag i Lund spenderades denna med att tvätta och putsa. Min vän Simon gillar att putsa. Alltså gillar. Jag lämnade honom med torkpapper och vinylglans i bilen, en timme senare jollrade han som ett barn och bilen var ren invändigt. Jag ställde inga följdfrågor, var och en har väl sina små fetisher ... Men vissa saker behövde nog ändå fixas, allt var inte puts och tvätt: Yttre baklysen var bytta mot släpvagnsbaklysen på en (vad vi då trodde var) glasfiberplatta, troligtvis för att slippa mecka med Europakonvertering av blinkers. Kupefläkten styrs med en vippbrytare ovanför förarens högra knä, av eller på. Höger blinkers lyser, men blinkar inte. Förre ägaren hade inte bytt olja eller filter under sin tid som ägare, eftersom "den hade ju inte läkt något". Nej, det var väl sant men ... Service skrevs upp på att göra-listan. Så i vanlig ordning köpte jag det viktigaste först: fälgar till vinterdäcken. BMW bultdelning passar "nästan", åtminstone ihop med muttrar med flytande kona. En uppsättning E90-fälgar inhandlades och Vetten visade prov på sin bruksvänlighet när jag utan problem slängde ned tre fälgar i bagageutrymmet. Säljaren var lite fundersam när han frågade vilken bil jag skulle montera dem på, och jag svarade att det var Vetten. Folk ... Efter några dagar, fick jag också ett service-kit. Inget skojigt med det, faktiskt. Dessutom försökte jag få ACn fylld, men firman kunde bara tömma den och när de sedan försökte fylla på märkte de att kompressorn inte får ström. Aja, det får väl lösa sig framöver, de gav tips på felsökning jag skulle kunna ta tag i själv. Men eftersom jag in i det sista försökte få ihop Activan för Europasemestern blev det inget Corvettemek. Så när jag insåg att Activan inte skulle få gå på ringen den här sommaren, slängde jag ned service-kitet i Corvetten och började packa för bilsemester. Allt gick bra, tills jag försökte få med cykeln. En vikcykel, tänker ni då? Nej. En BMX, kanske? Nope. En fullstod, XL MTB med 29"-däck. Så hur gick det? Jodå, det gick. Med endast marginell demontering av cykeln. Jag kunde till och med klämma in en Lotusförare i passagerarsätet! Så SSM fortlöpte utan större problem, mer än att Pontus körde så bra i race två att vi inte hittade något att håna honom för. Dålig stil det där ... Måndagen dedikerades till Corvette-mek. Först började elektronikingenjör Bagge rota i elsystemet (jag försöker undvika att begå elektronik, jag tillverkar mest gnistor när jag gör sånt ...) och det visade sig att de gamla lamporna och lamphållarna satt kvar och agerade motstånd. Hmm ... Det visade sig också att blinkersfelet, som enligt säljaren var så svåridentifierat, var en avsaknad av lampa i original lamphållare så höger sida hade inget motstånd. Hmm ... Aja, det var ju positivt med enkla problem! Elektronikingenjör Bagge fortsatte att koppla lamporna rätt, kompletterade mina inköpta kombinerade blinkers och bakljus i LED med motstånd och vi började skruva ihop den delen. Samtidigt fick den extra skyltramen en dusch svart färg och klibban från importören/tidigare verkstad eliminerades. Vad tycker ni jag ska ersätta den med? Det förslag som ligger närmast till hands just nu är "Ronnys exotiska vinterbilar i Boxholm KB". Bara för känslans skull ... Den där glasfiberplattan, förresten? Masonit. Den var gjord i svartlackerad masonit. När så lamporna fungerade igen, var det dags för den enkla delen. Oljebyte. Denna ganska rättframma aktivitet resulterade i en ganska trovärdig rekreation av Exxon Valdez, efter att ... ja, något hänt. Jag trodde inte man kunde begå användarfel med en oljedräneringsdunk, men där fick jag lära mig något nytt. Ungefär 400 meter papper och en halv hink absol senare, var vi alla dammiga, leriga och klart missnöjda med våra liv. Nu började det bli semester på riktigt! Visst ja, bilen startade också, det kanske ska nämnas. Man kan aldrig vara helt säker. I morse kom så de sista modifikationerna för att bruksa bilen på semester och ändå göra ett någorlunda respektabelt intryck: S-märke (så alla på Autobahn fattar att jag är en idiot) och Rejsadekal (så att folk i Sverige gör detsamma). Det kanske ska tilläggas att S-märket inte satt där från början. Mina mer estetiskt lagda vänner klagade dock lite högljutt på min första placering, så jag fick göra en justering på en dansk McDonalds-parkering. En tysk rastplats. Det sista jag fick höra av en Corvette-ägare (mer bestämt personen som vinkade in mig på finbilsparkeringen på SSM) var "åh, så du ska ut i Europa. Har du en extra generator med dig? De brukar överhetta efter en stund på motorvägen". Så vi kan kalla det för ett "fegstopp". Färjeläge i Calais. Det regnade i Frankrike, och var soligt i England. Gudarna måste vara tokiga. Nu har så bilen gått motorväg från Linköping till Silverstone, och vad har jag då märkt? Hur är en Corvette egentligen som bruksbil? Jo: förbrukningen är oväntat acceptabel, under litern per mil i europeisk motorvägsfart. Höger blinkers har slutat fungera igen, vi misstänker glapp någonstans så jag ska försöka fixa det när jag har lite tid över i veckan/helgen. Bilen är ändå rätt bekväm, den hanterar gupp och ojämnheter i vägen bra. Det finns en viss spårkänslighet som jag tror beror på skillnad i däcksdimension fram/bak. Visst knarrar och knakar det lite ibland, men det är ju priset för gammal plastbil med targatak. Om jag hade haft en fungerande AC hade det varit väldigt trevligt, då hade jag sluppit ha rutorna delvis nere på motorvägen. Folk tittar, och ler! Om det är åt bilen eller ägaren ska vara osagt. Och mustaschen jobbar jag fortfarande på ... _________________ MVH/ Fredrik Henriksson "But this car is full of my two least favorite things: rust and electrical issues." / _\_(ツ)_/_ Dork @ GRM Forum |
||||||||||||
Generellt väl skrivet, men jag vill försvara mitt rykte med att jag inte använder "vinylglans". Det är inte mycket stolthet jag har, men just därför är det viktigt med det lilla som finns.
_________________ Simon Bjerkborn Pendlarbil: 1990 NA Miata |
||||||||||||
Kul skrivet
Har själv en C4:a med LT1. Högt bruksvärde och jäkligt roliga att köra. Kan rekomendera dig att köra konbana med den, bland det roligaste man kan göra med kläderna på |
||||||||||||
Välkommen i Vette-träsket, det behövs fler tokar här i Östra delen av landet! Kul reportage, ser fram emot kommande uppdateringar.
Fulmekade EU-anpassningar är förresten inte helt ovanligt, och när en viss Visby-handlare finns bland tidigare ägare är det inget som förvånar mig... _________________ Lars Tersmeden Corvette C5 & C7 |
||||||||||||
Tack för all positiv feedback! Det ska vi nog kunna se till att ni börjar ångra ...
Vinylglans, vaselin, vax, interiörrengöring; om det gör dig lycklig får du kalla det precis vad du vill!
Sexväxlad manuell låda. Och sluta med sånt!
Om jag inte fattat allting fel (och det ska aldrig uteslutas) är det en LT1-motor, och eftersom den är manuell (jag vet med mig att jag rycker i spaken ibland och hittar "skip shift-funktionen" som behöver ett helt eget inlägg senare) är det väl en T56. Väldigt trevlig låda, visserligen långa lägen men distinkt och känns robust på ett sätt den sexväxlade i 350Zn definitivt inte gjorde.
Egentligen är det mot mina principer att ha roligt, men den ska få gå konbana någon gång, helst innan vintern. Jag skulle vilja veta vad som händer när det börjar släppa, eftersom jag aldrig kört/ägt bakhjulsdrivet eller momentstarkt förut. Och så vill jag testa att koppla ur antispinn-funktionen och se om det är någon rök kvar i bilen ...
Ah, så "extreme" är inte alltid ett positivt ord? Vill jag ställa följdfrågor, eller borde jag bara vissla och låtsas som ingenting? Och en fråga jag blivit ombedd att ställa: råkar du vara släkt med en Fredrik Tersmeden?
Reservdelar är alltid positivt! Jag får återkomma om/när jag är tillbaka från roadtrippen (jag ska ändå köra vänstertrafik några dagar till, jag garanterar ingen överlevnad ...). Jag är också skyldig dig några mått jag inte tagit, jag har inte krupit under den änden av bilen ännu. _________________ MVH/ Fredrik Henriksson "But this car is full of my two least favorite things: rust and electrical issues." / _\_(ツ)_/_ Dork @ GRM Forum |
||||||||||||
Egentligen är det mot mina principer att ha roligt, men den ska få gå konbana någon gång, helst innan vintern. Jag skulle vilja veta vad som händer när det börjar släppa, eftersom jag aldrig kört/ägt bakhjulsdrivet eller momentstarkt förut. Och så vill jag testa att koppla ur antispinn-funktionen och se om det är någon rök kvar i bilen ...[/quote] Låter som en bra plan Bilen i sig är rätt odramatisk och styr in dit du vill. Vill gärna jazza lite i bakändan men ett par vändor i konbanan så har du full koll på det. |
||||||||||||
|
||||||||||||
Fantastiskt underhållande läsning
Tack för att du delar ! Jag har själv sneglat på dessa och precis runt årsmodellen du har, otroligt tilltalande. Även om man hade haft möjlighet och medel till att skaffa en så hade man fegat ut och antagligen skaffat något annat. Därför är det härligt att sen någon som faktiskt vågat ta steget , det kommer bli hur bra som helst detta . _________________ Edvin Persson #lifeisbetterinracesuits | Porsche 944 -84 | PCS - PCSR - MSCC | Min blogg: http://eddievarvstopp.se |
||||||||||||
Oj, du har en del kul upptäckter att göra... jag rekommenderar att du har gott om utrymme runt bilen bara.
Jodå, Fredrik och jag är släkt. Olika grenar, men vi är inte fler än att vi har koll på varandra. _________________ Lars Tersmeden Corvette C5 & C7 |
||||||||||||
Det är ganska enkelt att se skillnad på 350 TPI och LT1.
TPI har en vanlig (HEI?) fördelare i bakkant på blocket, mot torpeden till, medans LT1 har en som sitter på bröstkåpan/vattenpumpen. AFAIK så kan optispark-fördelaren, som de heter, trilskas lite. LT1 är annars en fin motor. CSB gen två. typ. Kyler topparna före blocket (reverse cooling på jänkespråk) vettiga portar och förbränningsrum skapligt avancerad insprutning, rullkam som standard samt ett skapligt eftermarknadsstöd, kanske inte lika bra som till vnliga smallblocken, men ändå 'bra' _________________ Fredrik van Lienden |
||||||||||||
Underhållande läsning!! Har haft förmånen att fräsa runt i en C4 ZR1 under några dagar för tre-fyra år sedan och det är ett trevligt minne som består. Dessa är ju dock sjukt ovanliga och de som finns börjar bli dyra, men tror en manuell LT1 skulle funka (nästan) lika bra. Följer!!
|
||||||||||||
Ang just optisparken så sitter den utanpå bröstkåpan men innanför vattenpumpen, vilket gör att hela kylsystemet måste tömmas för att byta den. _________________ Johan Schuman PCS #23 Speedlab Crew. Alltid ett projekt för lite. |
||||||||||||
Andra projekttrådar "Sense and sensibility" - konsten att bruksa en Corvette | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9 >> 3 besök senaste veckan (36952 totalt) |