Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Däck för banåka Federal 595 RS-R | << 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7 >> 7 besök senaste veckan (96981 totalt) |
Inte för jag har kört dessa däck, men om de är tokslut på utsidan så har du för lite camber.
_________________ Magnus Wennerberg Porsche 911 Targa -77 (originalish) Porsche 911 Coupe -69 (busbil för bana) Porsche 924 -79 (busbil för gata, EFI och Turbo) |
||
Dom har hållit ungefär en säsong hård körning för mig (kanske 5 träffar), men om du sliter så mycket utsida får du ju inte ut allt som finns i däcken tyvärr. Som tidigare sagts behöver du nog mer negativ camber för jämnare slitage och då lever dom längre också. _________________ David Johansson BMW 335i E92 (Alpinweiss) BMW CS Motorsport |
||
Utan att veta vad du har för övriga chassimods hade jag testat att köra en halv grad camber fram till och om du inte har det ännu så hade jag satsat på Square set up på fälgarna samt däcken så du kan rotera mellan fram och bak, hö & vä för att få ut maximalt av däcken.
Lägg gärna upp lite mer info om bilen, däckdimension, mods mm. Bilder på däcken? Däcktryck runt 2.1-2.3 varmtryck låter rimligt. _________________ /Peter Wärhner Nu: 968CS -93 PCSR 8B Tidigare: 997.2 T -10, 997GT3CS -07 996GT3CS -01 E46M3 -01, Skyline R32GTR, Corsa A 2.0 16V "Jäger", MGB GT -69 |
||
Mät skillnaden i mönsterdjup ute/inne, därefter är det lätt att räkna ut hur mycket camber du saknar. _________________ "Full fart; spar tid." /Igino Cazzola Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt. |
||
Jag vill inte med säkerhet säga att det är däckens fel, men jag har aldrig tidigare sett ett däck som släpper bitar vilket sedan gör att corden sticker upp med trasiga trådar. Däcket är ordentligt slitet men där korden syns är det inte under "0mm mönsterdjup". Det är med andra ord inte slitet ner till korden utan små fält av gummi har släppt och sedan har korden gått sönder.
Detta efter en dag på gelleråsen i 30 gradig värme. _________________ Martin Sandberg |
||
Vikt på bilen och däcksdimension? Hände mig på r888, men den ytliga corden var helt annorlunda.
_________________ Cédric Nyberg Porsche 924 Turbo Toyota GT86 Formel Vee Veemax MKIVB 1970 www.instagram.com/garagecedric/ |
||
Är ju inte säkert att det är det men det brukar ju bero på överhettning i de yttre gummit när det lossnar bitar.
Edit: fast på vissa däck så verkar det finnas olika gummilager och att man när.de börjar ta slut så går man igenom det vanliga yttre gummilagret och då kan bitar av det yttre lagret - när det bara är jättetunt kvar - släppa i bitar. _________________ Magnus Thomé |
||
Jag misstänker att det var för varmt och det i kombination med en lite vek stomme resulterade väl i detta. Att trådar i korden gått av utan att däcket slitits ner till dom tyder väl på att stommen inte klarade påfrestningen?
_________________ Martin Sandberg |
||
Kanske är så, men det är inte slitet ner till korden, det är gummi som försvunnit vilket blottlagt den. _________________ Martin Sandberg |
||
|
||
Jag har haft liknande slutresultat med Michelin MPSCUP2, dvs däcken har vikt sig lite och skuldran har tagit stryk långt långt innan det vanliga däcksmönstret slitits ner alls. Där har det mer sett ut som jag med vanligt slitage till slut gått igenom huvudgummilagret och kommit igenom till ett annat gummilager och i värsta fall corden. Men ärligt talat, det är ju amatörgissningar från mig.
_________________ Magnus Thomé |
||
Jag tror helt enkelt stommen är för klen på dessa däcken så dom inte klarar påfrestningen och när det blir för mycket för dom kan vad som helst, som t.ex. detta, hända. Dom sliter ganska hårt på skuldrorna, något som R-däck (Yokohama A048) inte gör på samma bil med samma inställningar.
Jag är ändå ganska nöjd med däcken, dom har rullat över 100 varv på kullen, 50 varv på Mantorp, ett 10-tal konbanekörningar och nu slutligen cirka 50 varv på Gelleråsen. Det var nog den lite extrema värmen i kombination med mycket körning som ställde till det för dom till slut. Om man ser till vad de kostar är de ändå väldigt prisvärda. _________________ Martin Sandberg |
||
Ja stomen i A048, Direzza, RE540S till exempel är verkligen en familj, stabila och aldrig stomvikningar. Och CUP2, TrofeoR och andra har en mittemellanstome, mitt emellan gatstome och "riktig" rdäcksstome om man kan uttrycka sig så.
_________________ Magnus Thomé |
||
Jag beställde två nya 595'or då det var en hel del kvar på två av de befintliga. När dom är slut skall jag testa Yokohama advan neova ad08r, dom verkar ha en ordentlig stomme, jag har fyra ligger hemma och väntar på montering.
_________________ Martin Sandberg |
||
Upptäckte dessa tunna sprickor på ena framdäcket, skulle ni våga köra på Mantorp med detta?
Man läser ju lite olika, verkar ju vara rätt vanligt. Men försvinner när däcket slits ner mer.. Hur skulle ni göra? _________________ Magnus Wideman Golf MK8 R PP & Cupra Born E-Boost https://www.youtube.com/channel/UCOQb17Kro9L-iuT91cKxsjA https://www.instagram.com/faceliftgt |
||
Däck för banåka Federal 595 RS-R | << 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7 >> 7 besök senaste veckan (96981 totalt) |