Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Porsche växellådor. (ge förslag)
<<   1, 2
11406 besök totalt
Lisbeth Hylander
Laholm
Här sen Mar 2003
Inlägg: 18



supersonett skrev:
Utzon skrev:
Till en Seven skulle en sånhär nog vara bättre:
Samma koncept som 928-lådan (ettan mot dig, tvåan framåt osv...)
Uppbyggd av delar från Porsches "915"-låda (som sitter i gamla 911or)
Tåler en väldans massa vrid.
Väger 45kg (om jag minns rätt)

Synd att den inte går att växla...Samma synkringssystem som i gamla Alfor

Sitter i Porsche 924 Turbo


Jag trodde 924 :an hade sprängkåpan kvar bak till ( som typ1 Vw låda) ?? eller har jag blandat ihop grejorna eller är sprängkåpan bort skruvad ?


Men den ser ju i vilket fall som helst lätt ut och viktfördelning ihop med trq tube vore nog perfekt för det chassit


Det mesta av vikten med G31-lådan sitter framför bakaxeln, och för audilådan är det tvärtom.

Att dom inte skulle gå att växla med har nog mest att göra med hur känslig man är för oljud, jag bara rycker till lite lagom hårt i spaken och det har lyckats varje gång hittills. Måhända är Peter uppfattning färgad av lådan i sin sambos 931... ;-), i hans räser sitter det en audilåda. Lisbeth och jag har en 944 med Audilåda och jag tycker inte den är bättre att växla än g31-lådan i min 924-räser, kanske har jag en ovanligt bra låda i räsern?

Tyvärr har nog Beepbeep helt rätt i det där med delar till g31-lådan, reservdelar till 1:ans växel lär vara omöjliga att få tag i.

_________________
Mvh, Lisbeth Hylander
Citera
Orjan Sandland
Åmot
Här sen Maj 2003
Inlägg: 203



Jag har ingen aning om den här lådan är relevant, men på rennlist är det en 935 låda till salu. Det måste vara något av det tuffare som finns?
http://mall.rennlist.com/scripts/featured/ads.cgi?db=parts&website=&session_key=&search_and_display_db_button=on&results_format=long&db_id=4493&query=retrieval

/orjan

_________________
Orjan Sandland
Citera
beepbeep
Uppsala
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3454



orjan Sandland skrev:
Jag har ingen aning om den här lådan är relevant, men på rennlist är det en 935 låda till salu. Det måste vara något av det tuffare som finns?
http://mall.rennlist.com/scripts/featured/ads.cgi?db=parts&website=&session_key=&search_and_display_db_button=on&results_format=long&db_id=4493&query=retrieval

/orjan


Det där är inget anat än en helt vanlig 930 låda med vänd kronhjul...sam vanligt med 935:or så använder folk "varumärket" för att få ut högre pris på sina grejjer. På sätt och vis är det inte fel i det här fallet då en 935-låda är inget annat än en 930 låda som är vänd upp-och-ner och har extra oljekylare. Vi har också en sådan "935" låda med 40% diff...enda skillnaden är att den inte har flippad kronjul och måste monteras framför motorn. 935:or hade dessutom 80% spärrdiff eller spole. Det finns alltid risk någon som tror att det är "935"-låda kommer att pynta genom näsan för att få en helt vanlig 930 låda.


Dessa lådor har dock integrerad sprängkåpa så det kan vara lite svårt att få ihop med motor som inte sitter ihopsatt med låda.

_________________
G o r a n A m c o f f
Citera
jonnystrand
skellefteå
Här sen Mar 2004
Inlägg: 416



eftersom jag har sök massa info föra året om vilken låda jag skulle andvända till mitt bygge så här är lite info om porsches 944/968 lådor och audis lådor med samma innehåll i princip!

obs det är två olika lådor som gämförs här i texteran!

porsche 968 och (01E) audi 2WD V8 och 2WD tidiga A8 6vxl
porsche 944 och (016) audi 100turbo audi100 audi 200 osv 5vxl

plus länkar där sidorna är hamtade finns en del rolig läsning!

men efter som jag bestämde mig för att mittmontera motorn så kommer jag att montera motorn direkt mott lådan vilket gjorde att jag valde audis låda då den passade rakt av på motorn jag skulle andvända! plus att audis 016 lådor är grymt billiga thumbs up och ska funka lika bra som 944s lådarna!
hmm undrar varför jag valde audi lådan!

när dom pratar om Audi 5000 är det audi 100 dom menar! (usa modelnamn!)

http://www.lambolounge.com/Chassis/Transmission/5000/5000.asp
http://elektro.cmhnet.org/~audi/01E/ind3.html
http://elektro.cmhnet.org/~audi/01E/Por968/


länkarna men från första sida!
http://elektro.cmhnet.org/~audi/01E/
http://www.lambolounge.com/Chassis/chassis-menu.asp

_________________
jonny strand
Citera
T08R
Stockholm
Här sen Maj 2004
Inlägg: 157


Trådstartare
Har C5 växellådan bak?
Hur mycket håller den för cirkus?
Någon som vet vad en sågan kostar?
Jag är bara intresserad av vad den manuella klarar

Har funderingar kring 928 GTS:ns låda, den har ju 500nm original och så den borde ju hålla för "lite" till

om någon har en bilder på C5 lådan kan ni gjärna få lägga upp dom här så jag ser hur den ser ut.

_________________
Emil Rehnfors
Citera
beepbeep
Uppsala
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3454



Den heter Tremec T56, är byggd i Mexico och pallar runt 600hk utan problem. Sitter i Viper, Camaro, Firebird och Corvette efter 1993.


Finns i både bakmonterat och direktmonterat utförande.



_________________
G o r a n A m c o f f
Citera
Skruva banåkabil
Porsche växellådor. (ge förslag)
<<   1, 2
11406 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande