Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Använda rullager i bärarm?
1026 besök totalt
t16
Vetlanda
Här sen Jun 2005
Inlägg: 370


Trådstartare
Använda rullager i bärarm?

Hej!

Finns det någon stor nackdel med att ha rullager i bärarmar? en del bilar har ju det från fabrik.

Det är inget bryt i dem.

_________________
Dennis Mollberg
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 20321



Stor last och liten rotation, nållager kanske (kan inget, fabulerar bara från diverse diffusa källor)?

Bussning i plast med hylsa i oljebroms närmast den fastklämda stålhylsan är ju en hobbykompromiss.

_________________
Niklas Falk
www.SPVM.se
Citera
safe
Stockholm / Kalmar
Här sen Jan 2006
Inlägg: 2451



Rullager/kullager är dåligt i applikationer där det ligger och nöter på samma ställe.

Peugot har nållager i många av sina bakvagnar, de brukar vara katastrofalt slut vid typ 10.000 mil.

_________________
Magnus Wennerberg
Porsche 911 Targa -77 (originalish)
Porsche 911 Coupe -69 (busbil för bana)
Porsche 924 -79 (busbil för gata)
Porsche 931 -79
Citera
t16
Vetlanda
Här sen Jun 2005
Inlägg: 370


Trådstartare
Jag håller med om att det inte är optimalt.

Dock används det i rullvippor.

Att peugeotlagrena tar slut beror på att det kryper in rost och sen vatten, det är mer åren än milen som tar dem.

_________________
Dennis Mollberg
Citera
Sixten610
Linköping
Här sen Jun 2016
Inlägg: 54



Motorcyklar har ofta rullager i svingarm och stötdämparlänkage. Runt 150 hk som trycker mest radiellt och motorcyklar går inte så många mil så det kanske inte säger så mycket om hållbarheten. Gissar att man använder det för att det är så många vridpunkter och man vill minimera friktion.

_________________
Sixten Mineur
Citera
Nikel
Uddevalla
Här sen Aug 2005
Inlägg: 15493



Re:

Sixten610 skrev:
Motorcyklar har ofta rullager i svingarm och stötdämparlänkage. Runt 150 hk som trycker mest radiellt och motorcyklar går inte så många mil så det kanske inte säger så mycket om hållbarheten. Gissar att man använder det för att det är så många vridpunkter och man vill minimera friktion.


Yes och det är dessa man behöver byta typ först

_________________
Nik las Hjel te Söde rros
ZX6R BTG 8.47.3
https://amzn.to/3WLy5Vo
Citera
Rolle Scirocco
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5289



Re:

Sixten610 skrev:
Motorcyklar har ofta rullager i svingarm och stötdämparlänkage. Runt 150 hk som trycker mest radiellt och motorcyklar går inte så många mil så det kanske inte säger så mycket om hållbarheten. Gissar att man använder det för att det är så många vridpunkter och man vill minimera friktion.


Nja... nålrullbussningar används ofta på nyare motorcyklar. På äldre var det glidbussningar som var vanligast.

_________________
Roland Johansson
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6138



Det fungerar ju bra på en hobbybil som inte behöver gå tusentals mil i varierande väglag.

_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
Anders Karlsson
Jönköping
Här sen Apr 2003
Inlägg: 3599



Det finns ju tätade nållager, eller så kan man skära tunna ringar av nån lämplig slangstump och använda som tätning.

_________________
Anders Karlsson
Opel Commodore GS/E -77
Citera
Skruva banåkabil
Använda rullager i bärarm?
1026 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande