| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Använda rullager i bärarm?
|
1026 besök totalt |
|
Stor last och liten rotation, nållager kanske (kan inget, fabulerar bara från diverse diffusa källor)?
Bussning i plast med hylsa i oljebroms närmast den fastklämda stålhylsan är ju en hobbykompromiss. |
||
|
Rullager/kullager är dåligt i applikationer där det ligger och nöter på samma ställe.
Peugot har nållager i många av sina bakvagnar, de brukar vara katastrofalt slut vid typ 10.000 mil. _________________ Magnus Wennerberg Porsche 911 Targa -77 (originalish) Porsche 911 Coupe -69 (busbil för bana) Porsche 924 -79 (busbil för gata) Porsche 931 -79 |
||
|
Motorcyklar har ofta rullager i svingarm och stötdämparlänkage. Runt 150 hk som trycker mest radiellt och motorcyklar går inte så många mil så det kanske inte säger så mycket om hållbarheten. Gissar att man använder det för att det är så många vridpunkter och man vill minimera friktion.
_________________ Sixten Mineur |
||
|
Re:
Yes och det är dessa man behöver byta typ först
|
||
|
Re:
Nja... nålrullbussningar används ofta på nyare motorcyklar. På äldre var det glidbussningar som var vanligast. _________________ Roland Johansson |
||
![]() |
Skruva banåkabil
Använda rullager i bärarm?
|
1026 besök totalt |
