Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Inte riktigt banbil men......
1708 besök totalt
Fredrik Olsson
Trelleborg, Sweden
Här sen Feb 2004

Trådstartare

Jag tänkte dela med mig av en ny erfarenhet som kanske kan vara till nytta för någon:

Vi har en VW T4 Syncro 99 skåpbil som servicebil på firman. Bilen har en 2,5l 5 cyl turbo diesel motor på ca 102 hk.
Sedan ett bra tag tillbaka (ca 2000 mil) så har katalysatorn skramlat då man håller på tomgång.
Skramlet har senaste tiden minskat något men inget man funderat så mycket på förrän nu i efterhand.
Bilen har varit ganska "slö" och ibland har vi diskuterat att kanske lasta ur lite av verktygen då jag tror vi konstant ligger en bit över den lagliga totalvikten på 2700kg.

Efter tipps från en kompis demonterade vi idag katalysatorn för att se om det hade blivit någon form av stopp i den och OJ!!!!
Hela innehållet utom en 2 tum tjock och 15cm lång korv har försvunnit.
Korven satt hårt och effektivt som en plugg i utloppsböjen från katalysatorn, sen nedanstående bild.

Vi rensade ur allt löst skräp från avgassystemet och byggde sedan ett nytt katalysatorinnehåll av en bit vanligt 2 tums avgasrör.

Det vore väl tusan om det ska bli stopp igen.

Vilken skillnad det blev motorn drar nu som tusan och man kan t.o.m känna en viss turboknyck vid 2200 rpm om man känner efter noga. Lyssnar man så går det faktiskt att höra turbon nu vilket aldrig gått tidigare.

Fredrik
Citera
Jörgen (Jet)
Stockholm/Skogås
Här sen Apr 2003

Bara att gå till skroten och sälja all platina

Eskilstuna
Här sen Feb 2004

Välkänt problem, farsans surholk till omega -92 hade samma symptom ...

Kakan hade lossnat ...
*såg såg bank bank*

Som en helt ny bil !

Stockholm
Här sen Maj 2004

Kan bli svårt att få den genom besiktningen bara om man inte hat katen där.
Har man en ränsad kat på en disel så kanske dom inte märker något (vet inte vad dom kollar för värden på disel) men har man det på en bensinare så syns det på avgasvärdena.

Det bästa är nog att köpa en ny kat och montera dit. Både för att slippa strul på besiktningen och så slipper man ju dåligt samvete för att man skitar ner miljön mer än nödvändigt (efter som det är en bil som rullar dagligen, förstår att det inte sitter på tävlingsbilarna då det själ effekt).

Trelleborg, Sweden
Här sen Feb 2004

Trådstartare
T08R skrev:

Det bästa är nog att köpa en ny kat och montera dit. Både för att slippa strul på besiktningen och så slipper man ju dåligt samvete för att man skitar ner miljön mer än nödvändigt (efter som det är en bil som rullar dagligen, förstår att det inte sitter på tävlingsbilarna då det själ effekt).

Dåligt samvete?
Skita ner miljön?
Hade katalysatorn varit utrustad med ett "raktigenomrör" från början så hade ju aldrig Sveriges vägnät blivit förorenat av allt dieselsotigt platinaskrot jag kört och spritt ut den senaste tiden.
Gud vet hur lång tid det kommer att ta för naturen att bryta ner detta.

Nä, en ny kat hade troligen varit den bästa lösningen. Avvaktar och ser vad bilprovningen säger.

Fredrik
Citera
Eric Josefsson
Skänninge
Här sen Maj 2003

Så såg min gamla org. katt ut efter att kört med misständningar under 2v tid..

Nu sitter det en metallisk katt ist. har fått för mig att dom tål att få lite bensin+smällar till skillnad från dom keramiska.

Citera
Skruva banåkabil
1708 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande