Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar Mazda Miata -92 | << 1, 2, 3 ... 14, 15, 16 ... 23, 24, 25 >> 6 besök senaste veckan (148878 totalt) |
Ja, jag har nog landat i att det är urtrampningslagret ändå. Så fort jag nuddar pedalen tystnar det så det borde inte ha med lådan att göra. Gott att slippa öppna lådan, men som du säger så åker jag ju på att ta ner den ändå. Då kan jag väl kanske påpeka att urtrampningslagret var nytt för 100-150 mil sedan. Kopplingskit från IL Motorsport. Hoppas resten av grejerna i kitet håller längre... _________________ Claes Haglund Högspänning till vardags och högoktanigt till helgen |
||||
Aj då, gissar att det kanske är detta kit? https://ilmotorsport.de/shop/article Jag känner inte till IL motorsport men med tanke på priset så skulle jag gissa att det är no name Kina delar som de brandat? Jag skulle satsa på något mer välkänt/beprövat märke för att slippa ta ned lådan igen inom närmsta tiden. _________________ /Peter Wärhner Nu: 968CS -93 PCSR 8B Tidigare: 997.2 T -10, 997GT3CS -07 996GT3CS -01 E46M3 -01, Skyline R32GTR, Corsa A 2.0 16V "Jäger", MGB GT -69 |
||||
Ja, detta är ju lite lurigt. IL Motorsport är skapligt känt i Miatakretsar och allt jag läst och hört så är det bra grejer generellt. Får väl ta en kik på övriga grejerna när lådan är nere. Har en originalkoppling liggande som gått 15k mil att jämföra med. Känns surt, men ändå hanterbart. Att slänga några tusingar på en ny standardkoppling vore tråkigt och en fräckare än så behöver jag inte. Men nytt urtrampningslager för nog komma från Mazda.
Är det någon som har erfarenhet av IL Motorsports kopplingar häromkring? _________________ Claes Haglund Högspänning till vardags och högoktanigt till helgen |
||||
Tack för det! Tror jag väljer att lita på kopplingen och försöker kalla detta någon sorts handhavandefel. Blir ett nytt urtrampningslager Mazda original och ett nytt svänghjulslager SKF. _________________ Claes Haglund Högspänning till vardags och högoktanigt till helgen |
||||
Ja, byte av urtrampningslager fungerade i ett par dagar, sedan kom ljudet tillbaka. Nu låtsas jag som att det regnar och ser vad som trillar av i stället. Gnisslet hörs bara utanför bilen. Fick förresten till ett byte av ljuddämpare också. Skillnaden är högst marginell, men mätningarna på Kinnekulle gav tummen upp.
Det har alltså hunnits med att åka på Kullen med SSiJ och konbana med SVKG. Bilen mår fint och inget större har trillat av. Bara två muttrar som höll stötdämparen vid vänster fram i fjädersätet. Men det trillade nog av rätt nyss för jag har inte märkt något särskilt och det gick ju fort att åtgärda. Än en gång lär jag mig att man skall skruva på alla skruvar, för de jag inte har skruvat på är de som har trillat av. Hur som helst, Kinnekulle var ett toppenevent och bilen uppförde sig som förväntat. Fick till fem tider mellan 1.04.22-1.04.30, så där någonstans låg mitt och bilens tak den dagen. Behöver mjuka upp bakvagnen lite till nästa körning, men det misstänkte jag innan och det är bara ett kränghämmarbyte bort. Det verkar som att däcken sliter mycket jämnare nu också sedan cambern ökade från 2 till 3 grader fram och 1,5 till 2 bak. Till nästa säsong viker vi ner en halvgrad till, tänker jag. Trots eldningsförbud var det förresten ingen som stoppade mig eller mina nya belägg vid konbanekörningen på Kattleberg med SVKG (som även den var toppen)! Tack Oscar för fotot och videon! _________________ Claes Haglund Högspänning till vardags och högoktanigt till helgen |
||||
Har äntligen fått upp videorna från Kullen om någon vill kika. Kanske blir lite långrandigt, men jag vet själv hur svårt det är att hitta filmer som ger en vettig uppfattning om en bana när man vill läsa in sig inför en banträff. Förhoppningsvis kan mina filmer hjälpa någon, annars lägger jag dem här så jag inte tappar bort dem själv.
Feedback mottas gärna, även om det kan tyckas att jag åker olika spår varenda varv. _________________ Claes Haglund Högspänning till vardags och högoktanigt till helgen |
||||
Ja, absolut! De flesta varv som var fria hamnade runt 1.05. Några kvickare, några långsammare. Fick oväntat mycket tid över i torsdags och fredags då jag fick spendera tid med dottern på sjukhus. Inget allvarligt, vanlig förskoleåkomma (bakterier i sår), men det gjorde att jag fick tid att göra färdigt och skicka upp de sista filmerna jag hade liggande. Så nu är min konbaneplaylist på tuben uppdaterad och färdig trots att jag gjorde bort mig och tappade bort några filmer. _________________ Claes Haglund Högspänning till vardags och högoktanigt till helgen |
||||
Igår gick avslutningen på SVKG:s sprintcup och jag var naturligtvis där. Har tidigare bara kört konbana någon gång eller ett par eller så, men i år har jag kört alla fyra deltävlingarna i cupen. Det är ju superkul! Till på köpet föll det sig så att jag vann C-klassen (den långsammaste, eller Miataklassen om man säger så). Inte särskilt renhårigt då Janne vunnit alla de tidigare tävlingarna i serien, och åkt ifrån mig ordentigt, men inte kom till start igår. Men de som är lättast att vinna över är de som inte ställer upp, eller hur det är man brukar säga. Vinsten innebar i alla fall att vinnaren av respektive klass fick köra de andra klassvinnarnas bilar och till slut skall de sammanlagda tiderna i de tre bilarna jämföras mellan förarna och den som är totalsnabbast vinner hela klabbet. Twisten på detta är att resultatet inte kommer visas förrän på årsmötet framåt senvintern.
Riktigt roligt att köra helt andra bilar! Fick provköra Figgz Speedster som verkligen var ett helt annat djur än min Miata, samt en ny Ford Focus RS, som även den var helt annorlunda, som sagt, men lättare att anpassa sig till för min del. Intressant, förresten, hur felkalibrerad man är efter att ha kört andra bilar. De första två varven i min egen bil efter att ha kört en annan var små katastrofer. Inget flyt alls! Som lite grädde på moset fick jag ta en tur (eller två) med bruksbilen eftersom frugan och barnen tittade förbi en sväng. Det gick ju fort till första konen och på den lilla rakan, men annars var den åtta sekunder långsammare än Miatan på totalen ungefär. Jag vann nog klassen med två bilbarnstolar i bil över två ton i alla fall. Bjuder på den snabbaste stinten med Miatan för min del. 59,4 stod det på klockan. Om den var den snabbaste för bilen denna dagen vet vi om ett halvår eller så. _________________ Claes Haglund Högspänning till vardags och högoktanigt till helgen |
||||
Grymt bra kört Claes!
Tror du var lite ohyfsat snabb i Speedstern med men det vet vi ju först i vinter Ruggigt kul med konbana, kan inte Rattmuffen Cup 2019 börja snart?! _________________ Fredrik Boivie Kör nu Lotus Elise S1, tidigare Westfield & Opel Speedster |
||||
Hoppas att det blir frostat underlag även nästa gång. |
||||
Eller hur! Jag tror jag tittar dit. Ska du dit och kika eller köra?
Tack! Och detsamma såklart! Ohyfsat snabb i Speedstern tror jag när jag ser det. Att du är ohyfsat snabb i vilken Miata som helst och därmed självklart i min vet vi ju redan. Rattmuffen 2019 ser jag också fram emot! Man borde dock lösa en vettig medverkan i Råttsprinten först. Hmm... _________________ Claes Haglund Högspänning till vardags och högoktanigt till helgen |
||||
Den är ju inte snygg med räserhjulen, alltså.
Men riktigt kul med bilder! Nästan lika kul som att lyssna och titta på bilen utifrån när någon annan kör den. _________________ Claes Haglund Högspänning till vardags och högoktanigt till helgen |
||||
Det blir inte mycket skruvat för tillfället. Precis som det ska vara. Dristade mig till att tvätta av bilen och hälla på lite mer motorolja efter Vårgårda och sedan var det på't igen. I söndags var det konbana med Jönköpings sportvagnsklubb. Helt oväntat gick jag och vann alltihop. Inte med marginal, men ändå. Tokroligt som vanligt.
I morgon är det Höstrusket på Falkenbergs motorbana med SVKG. Inget mekat innan det heller. Hoppas det inte trillar av alltför mycket delar från bilen. Har tänkt besikta den i nästa vecka innan avställningen. _________________ Claes Haglund Högspänning till vardags och högoktanigt till helgen |
||||
Marcus: Japp! Trevligt som vanligt och tack för bilderna!
Liket lever fortfarande trots upprepade besök på banor, konbanor och andra tokigheter. I torsdags var det avslutning på säsongen med SVKG på Falkenberg. Som vanligt en bra träff och tillfälle att köra på den banan jag faktiskt tycker är roligast av de banor jag provat. Det blev fyra pass varav tre av dem ändå var relativt fria trots många bilar på banan. Jag fick till ett skapligt flyt, men här märktes det mer än på Kullen att bilen är ganska överstyrd. Till nästa år får jag göra något åt det. Men bästa tid jag kan tänka mig stämmer blev 54,58, vilket är fortare än tidigare. Filmer! Pass 1 Pass 2 Pass 3 Pass 4 _________________ Claes Haglund Högspänning till vardags och högoktanigt till helgen |
||||
Våra race- och banåkarbilar Mazda Miata -92 | << 1, 2, 3 ... 14, 15, 16 ... 23, 24, 25 >> 6 besök senaste veckan (148878 totalt) |