Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar BMW E90 -08 | Drifting | 1, 2, 3 >> 7 besök senaste veckan (14144 totalt) |
Testar mig på detta med en projekttråd för första gången.
Kommer förmodligen bli uppdaterat väldigt sporadiskt då man inte lägger nån tid på att fota när man väl står i garaget. Kan vara kul att kunna gå tillbaka och kika när motivationen tryter. Jag hade i alla fall tidigare en 525 E34 som började som gatbil och övergick mer och mer åt banhållet. Tanken var att fortsätta bygga vidare på den då jag konverterade framvagnen till E36 balk för att få fler alternativ till styrvinkelkit. Planen skrotades dock när motorn sköts på Mantorp 2016 samt att jag månaden innan hade köpt min E90 316i. Så det kändes mer rätt att bygga en modernare bil från grunden. Prylarna som kommer användas är: -M50B25 Vanos, oöppnad till att börja med. -GS6-53DZ omsvetsad för rakställt samt utbytt medbringare för att åka bolt-on kardan -335i kardan och svetsad bakaxel 3,46 & 3,08 utväxling. -335i Diffmedbringare & drivaxlar, 335d medbringare och axlar kommer införskaffas då de har större knutar. -Wisefab fram och bak -335i bromsar, nuddborrade och slitsade original skivor med renoverade original ok samt dubbla ok bak. -Aluminium samt delrin bussningar i bakvagnen. -BC RACING ZR, 3-vägs coilovers -BBS RK 18" -Grupp H bur -Tilton pedalställ -Samsonas shortshifter -Polykarbonat rutor samt avhängningsbara dörrar. -Custom breddningskit Så här såg de gamla åbäket ut och e90in hämtades ungefär exakt 2 år sedan. |
||||||||
Efter att jag fått sålt E34an som rullande chassi i Februari -17 så började bilen strippas ner i omgångar för att bli helt plåtren innan den skickades på vattenblästring.
Började med att riva ur allt vad som hade men motor, transmission och inredning att göra. Det inhandlades även ett Samsonas spakställ. Rensad på det mesta onödiga. En fördel med att inte ha ett allt för gammalt projekt att börja med är att de klarat sig bra från rost Köpte på mig några kilo kolsyreis för att rensa bort alla asfaltsmattor. Detta var riktigt effektivt och tog inte mer än några timmar att rensa bort alla mattor ur bilen. Rullande ut resternade som var kvar i vårsolen för att spola av med högtrycken |
||||||||
Haha ja, alla har väl någon gång lärt sig att det är dumt att snåla Så med de medel jag har så får man försöka lägga pengarna i rätt ände från början i detta projektet och tyvärr spara det roligaste till sist (motorn). |
||||||||
Jag började med att dumpa ut en del av det rätt på golvet men kom på att det var smidigare att lägga det i påsar av olika storlekar då isen var i pelletsform.
Blev lite smidigare att arbeta med det och forma det mot vissa karosslinjer i påsar istället Det mesta av mattorna släppte limmet av sig själv så det small fint när det gick stora bitar ur dem. En del av det fick jag ta en plast/gummiklubba och banka lite mot karossen så släppte det. |
||||||||
Ok, så tanken är att frysa ned asfaltsmattorna? /AL _________________ A1exander Wi1borg M2F87 Competition + V70II Sodi DD2 |
||||||||
Ja eller om det är limmet som inte tål kylan. Kolsyreisen är ju -72°C om jag minns firman rätt. |
||||||||
Värmepistol och stämjärn så tar man limmet med presto citrus spray. Sen är det bara att torka bort limmet😀 _________________ Joakim Haag |
||||||||
Jobbet är redan gjort och skulle jag göra om det igen skulle jag fortfarande välja kolsyreis före värmepickan. Rätt säker på att det både gick fortare och inga gaser och andra ångor att andas in. De få limrester som vart kvar var det bara att ta sliptrissan och borsta bort. |
||||||||
Uppdaterar med lite fler bilder
Köpte mig ett pedalställ av en vän till överkomligt pris. Tog isär bakvagnen med alla gamla stag och bussningar osv. Bilen strippad på allt och redo för vattenblästring. Fick köpt en 6-vxl diesellåda Fick tillbaka bilen från vattenblästringen och satte upp den i vaggan. Bakvagnen fick sig även en dusch men var för lågt tryck för att få bort färgen tyvärr. Passade på att sömsvetsa en hel del av karossen. En riktigt tråkigt process men kändes ändå lönt att göra det när bilen var helt ren och tom. Fick iväg bakvagnen på sandblästring istället |
||||||||
_________________ Jesper Andersson Volvo 240 v10 http://www.speedhunters.com/2014/08/volvo-242-bmw-m5-v10-gatebil/ https://www.speeding.nu/ |
||||||||
Tack! Ja, det är lika bra att försöka eliminera så mycket som kan brinna som möjligt. Ändå ligger det lite massa kvar i skarvar osv så man blir lite dåsig när det svetsas på vissa ställen i karossen. |
||||||||
En bild från när endast kolsyreisen gjort sitt jobb, ingen skrapning eller slipning av resterna ännu.
Kabelstammen som i bilen, då var detta ändå en snikutrustad 316i men ändå ett riktigt ormbo. KW V3 dämpare köptes in, dessa kom senare att skickas tillbaka för att bytas ut mot andra. Bakvagnen förstärktes lite samt fick sig en pulverlack och egen tillverkade alu bussningar. Stumt ska det va |
||||||||
Fick hem lite roliga prylar från Estland
Tog mig an och började kapa bort lite onödig plåt från dörrarna. Beställde även en likadan wg som jag hade liggande under förra årets black friday. |
||||||||
Började snickra på några stolsfästen.
Två bilder på original hatthylla som kapades bort för att bygga en egen. Passade in och började punkta fast buren. Tyckte detta var sjukt tidskrävande då man aldrig gjort det tidigare. Slut för denna gång |
||||||||
Var iväg och hämtade en donatorbil för att få tag i en billig M50.
En gammal röten automatare fick sätta livet till, hade behövt mycket kärlek för att fås i trafik igen. Bockade till en slät plåt på översidan av tunneln och svetsade fast denne. Byggde även ramen till den nya brandväggen, tanken var först att ha den tvådelad på mitten för att göra en vänster och höger sida men detta slopades sen när vi byggde väggen. Därav de dubbla stagen i mitten. Fortsatte även med burbygget. Tolkade reglementet lite fel först så dörrsträvan var alldeles för långt ner men det var bara ta bort lite material och flytta upp den. |
||||||||
Haha ja men måste haft lite tur och mycket tålamod vilket inte är min melodi annars Vart fel på rutstaget i taket så det fick jag köpa ett nytt men annars blev det helt okej tycker jag. Tack för de varma orden! |
||||||||
Fortsatte på samma tema.
Att passade in alla stag kors och tvärs. Gjordes hål i golvet för att kunna släppa ner buren och komma åt att svetsa. Hela buren tig-svetsades av mig och en vän. Grämer mig lite fortfarande åt att jag köpte verktygen för dimple dies efter att gusseten till dörrsträvorna gjordes. Buren klar, förutom bältesrören i huvudbågen. |
||||||||
Gjorde lite fästen och monterade dit bromsvätskebehållarna.
Padalstället hittade även det sin plats i bilen. Sen var jag iväg till lokala Hydroscand filialen och fixade lite stålomspunna slangar och skottgenonmföringar för ändamålet. |
||||||||
Våra race- och banåkarbilar BMW E90 -08 | Drifting | 1, 2, 3 >> 7 besök senaste veckan (14144 totalt) |