|
johan..
Laholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2547

30 Aug 2004 08:33
På plats märktes det mycket mer än vad det antagligen gjorde i TV, mycket Tifosi var det
_________________ J0hanC@rlström
Mini Cooper JCW -19
BMW i4 M50
|
Daniel Nihlén
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1347

30 Aug 2004 10:19
AndersY skrev: | Tala om att han har svintur, Schumi - helt otroligt att han i stort sett alltid har stolpe in. Annars hade det nog varit lite tungt att ta in de 12 s som Kimi ledde med, på endast 15 varv.
Inte helt kul att få plötslig punktering i 330 km/h... |
Kimi hade väl svintur att den sista SC:n kom, schumi hade "target lock on" precis innan och det hade varit som att stjäla godis från små barn. Det kanske ligger i Michelins strategi att några allvarliga punkteringar hjälper övriga bilar att tjäna på att Bridgestone bilarnas däck inte kommer igång lika snabbt efter SC.
Men med all den otur Kimi haft var han värd det och han körde mycket bra!
Grattis för sjunde gången SCHUMI!
_________________ Daniel Nihlén
Porsche 964 C2  såld...
PCS 8040
"Porsche motoring is and always will be driving in its purest form." Ferry Porsche
|
William Ekström
Åland
Här sen Sep 2003
Inlägg: 1403

30 Aug 2004 10:26
Daniel Nihlén skrev: | Kimi hade väl svintur att den sista SC:n kom, schumi hade "target lock on" precis innan och det hade varit som att stjäla godis från små barn. Det kanske ligger i Michelins strategi att några allvarliga punkteringar hjälper övriga bilar att tjäna på att Bridgestone bilarnas däck inte kommer igång lika snabbt efter SC. |
Först hade shumi tur som fick kimis 12-sekundersledning att försvinna, sen hade kimi tur som fick ett SC till.. så dom hade väl lika mycket tur/otur vad gäller SC..
lätt som att stjäla från små barn.. nja..
_________________ William Ekström
|
AndersY
Täby
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3674

30 Aug 2004 11:16
Daniel Nihlén skrev: |
Kimi hade väl svintur att den sista SC:n kom, schumi hade "target lock on" precis innan och det hade varit som att stjäla godis från små barn. Det kanske ligger i Michelins strategi att några allvarliga punkteringar hjälper övriga bilar att tjäna på att Bridgestone bilarnas däck inte kommer igång lika snabbt efter SC.
|
Nu drog ju Kimi ifrån under den första omstarten också och hade nån sekund till godo och med tanke på att Schumi inte direkt har gjort sig känd som nån omkörningskung, så lär ju inte den faran ha varit särskilt överhängande. "Den omkörningsoförmögne fjollan ifrån Kerpen" som några av hans mer stygga antagonister brukar kalla honom. Riktigt så illa är det kanske inte, men han kommer väl knappt ihåg hur man gör längre.
Men, som sagt, att få SC:n precis innan han skulle gå i depå och ta in de 12 sekunderna direkt var verkligen svintur. Hade det varit efter hans depåstopp så hade han kanske inte inte legat tvåa då han kanske hade hamnat bakom Rubens. Men det hade förstås inte varit nåt problem, köra om Rubens gjorde han ju bl.a. två år i rad på A1-Ring.
_________________ /Anders Ytterström
#24, #64, #88
|
Peter Gutniak
Stockholm
Här sen Mar 2003
Inlägg: 364

30 Aug 2004 11:34
Hehe, jo men det hade han nog inte gjort utan istället väntat lite snyggt till Monza för att ta titeln med en vinst och framför hemmapubliken....
|
AndersY
Täby
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3674

30 Aug 2004 12:01
Peter Gutniak skrev: | Hehe, jo men det hade han nog inte gjort utan istället väntat lite snyggt till Monza för att ta titeln med en vinst och framför hemmapubliken....  |
Skall jag vara ärlig så trodde jag faktiskt att han skulle göra det och avsluta med en ev. vinst på Monza. Men han vill nog så gärna ha den där titeln och allt kan ju hända, typ benbrott eller annat, så det vore nog kanske dumt att chansa.
_________________ /Anders Ytterström
#24, #64, #88
|
Daniel Nihlén
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1347

30 Aug 2004 12:47
AndersY skrev: | Daniel Nihlén skrev: |
Kimi hade väl svintur att den sista SC:n kom, schumi hade "target lock on" precis innan och det hade varit som att stjäla godis från små barn. Det kanske ligger i Michelins strategi att några allvarliga punkteringar hjälper övriga bilar att tjäna på att Bridgestone bilarnas däck inte kommer igång lika snabbt efter SC.
|
Nu drog ju Kimi ifrån under den första omstarten också och hade nån sekund till godo och med tanke på att Schumi inte direkt har gjort sig känd som nån omkörningskung, så lär ju inte den faran ha varit särskilt överhängande. "Den omkörningsoförmögne fjollan ifrån Kerpen" som några av hans mer stygga antagonister brukar kalla honom. Riktigt så illa är det kanske inte, men han kommer väl knappt ihåg hur man gör längre.
Men, som sagt, att få SC:n precis innan han skulle gå i depå och ta in de 12 sekunderna direkt var verkligen svintur. Hade det varit efter hans depåstopp så hade han kanske inte inte legat tvåa då han kanske hade hamnat bakom Rubens. Men det hade förstås inte varit nåt problem, köra om Rubens gjorde han ju bl.a. två år i rad på A1-Ring.  |
Efter Eau Rouge finns ju ett ganska bra ställe att köra om på som jag tror att även en blind höna skulle kunna hitta....
Men åter igen så gjorde ju Kimi ett riktigt bra dagsverke.
_________________ Daniel Nihlén
Porsche 964 C2  såld...
PCS 8040
"Porsche motoring is and always will be driving in its purest form." Ferry Porsche
|
Erik Petersson
Kalmar
Här sen Jun 2003
Inlägg: 931

30 Aug 2004 17:14
Peter Gutniak skrev: | Hehe, jo men det hade han nog inte gjort utan istället väntat lite snyggt till Monza för att ta titeln med en vinst och framför hemmapubliken....  |
Skull Schumi medvetet inte försökt vinna ett lopp?? Aldrig!
_________________ /Erik Petersson
Cupra Leon ST VZ Extreme -25
|
AndersY
Täby
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3674

02 Sep 2004 09:13
Daniel Nihlén skrev: |
Efter Eau Rouge finns ju ett ganska bra ställe att köra om på som jag tror att även en blind höna skulle kunna hitta....
|
om det inte skiljer så jättemycket i fartresurser så gäller det att man lyckas vara tillräckligt nära genom Eau Rouge också, för att hinna om på rakan efter. Man får dock inte göra som Coulthard och ligga allt för nära...
Apropå Eau Rouge så tyckte jag att "Blomman" sa att de hade 8-8.5 g just i ingången till den kurvan och med tanke på att det går ca 300 med den downforce som det innebär, så bör ju bilarna bottna ganska rejält därigenom, vilket även syns på allt trä som sprutar efter dem. Det borde i sin tur innebära att bilen inte har världens bästa väghållning genom kurvan, då den i princip inte har någon fjädring, så det är lite konstigt att det ändå går bra att köra så fort därigenom. Men det är väl det att den pressas fast i asfalten med så hög kraft att däcken håller i ändå, oavsett väghållning.
_________________ /Anders Ytterström
#24, #64, #88
|
Dan Hovang
Vressel
Här sen Apr 2003
Inlägg: 1908

02 Sep 2004 10:31
AndersY skrev: | Daniel Nihlén skrev: |
Efter Eau Rouge finns ju ett ganska bra ställe att köra om på som jag tror att även en blind höna skulle kunna hitta....
|
om det inte skiljer så jättemycket i fartresurser så gäller det att man lyckas vara tillräckligt nära genom Eau Rouge också, för att hinna om på rakan efter. Man får dock inte göra som Coulthard och ligga allt för nära...
Apropå Eau Rouge så tyckte jag att "Blomman" sa att de hade 8-8.5 g just i ingången till den kurvan och med tanke på att det går ca 300 med den downforce som det innebär, så bör ju bilarna bottna ganska rejält därigenom, vilket även syns på allt trä som sprutar efter dem. Det borde i sin tur innebära att bilen inte har världens bästa väghållning genom kurvan, då den i princip inte har någon fjädring, så det är lite konstigt att det ändå går bra att köra så fort därigenom. Men det är väl det att den pressas fast i asfalten med så hög kraft att däcken håller i ändå, oavsett väghållning. |
Dessutom så är själva backen inte rak i profil heller, utan mer som en kvartscirkel, med högre lutning nederst och ett krön mitt på, så att säga. Så bilen lättar lite mitt i backen också.
Tror också på att det är downforce .. Så det räcker och blir över.
|
|