| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Sprutlacka i party/garagetält ?
|
31 besök senaste veckan (7814 totalt) |
|
Har lite plastdelar till bilen som ska lackas och bestämde mig att lära mig sprutlacka själv. Som övningsobjekt utsågs alla husets nyblästrade element (mycket yta att lära sig på :-) ) Har kört med 2K epoxygrundfiller och vanlig 2K topplack. Skaffade ett 3x3 m garagetält i lite kraftigare kvalitet med 3 stängda sidor och en med "dörr". När jag sprutade epoxin hade jag dörren stängd, funkade ok då den inte genererade så mycket sprutdamm och inte är lika irriterande (inga isocyanater), slapp på det viset damm och insekter i lacken. När jag topplackade första omgången element funkade det inte lika bra, största problemet var att det blev för dimmigt i tältet, svårt att se tillräckligt bra för att få kvalitet på målningen, sen kändes det inte helt hälsosamt trots mask och någorlunda täckande glasögon (isocyanater i den färgen så man får vara lite försiktig Ni som lackat i tält, har ni ordnat nått utsug eller helt enkelt hållit en sida öppen? Antar att suget från en grovdammsugare inte räcker långt? Hade helst hållit dörren stängd, dels för att slippa damm men också för att inte sprida sprutdimma till alla grannar.... men den kanske torkar så snabbt att den inte fäster på nått? Ett alternativ kan ju vara att lacka med öppen dörr när det regnar ute, inte mycket skräp i luften då. _________________ Andreas Olsson Porsche 944 TURBO -90 PCS #9245 |
||
|
Det är svårt d där. Har jobbat som lackerare och även lackat en hel lack i garage. Man går nästan på rutin så det är väldigt svårt att lära sig när man står i dimman. Klarlack ryker ännu mera. Men mitt tips är att ställa in sprutan på lite lägre tryck. Lägg en häft vända och sedan lufta ur tältet innan du lägger sista vändan.
Men ett element borde det inte bli för jäkligt faktiskt om du nu inte är väldigt långt ifrån så allt går ut i luften. _________________ Henrik Dahl |
||
|
Jag har lackat lite i mitt garage, brukar ha dörren på glänt för att få lite korsdrag. Skulle det bli något dammkorn i lacken så har jag bara våtslipat
En tanke som slår mig angående grovdammsugaren, luften som ska ut är nog lättantändlig
_________________ Emil Eklund Z3 Coupe |
||
|
Klipp ett hål i tältet nånstans, låt en fläkt blåsa in filtrerad luft så du får ett svagt övertryck i tältet, då läcker det inte in ofiltrerad luft.
Men du bör även ha ett utlopp för luften så dimman evakueras. Mao får du balansera lite för att behålla övertrycket. _________________ Patrick Wetterskog Kika lite på min youtubekanal om ni har intresse i tvåtaktare https://www.youtube.com/channel/UClYLnC ... TGXDqxr0EQ |
||
|
Tack för tipsen!
Problemet i princip löst... hade läst fel på regulatorn på sprutan och ställt in 0,7 bar (25%) för högt tryck, med rätt tryck och sprutbilden justerad till en lite mindre oval (var extremt bred tidigare) blev det betydligt bättre. Öppnade också dörren till tältet, fortfarande inget riktigt korsdrag och egentligen skulle nog utsläppet varit på högsta punkten men även det gjorde stor skillnad. Nästan alla element är nu klara men ska jag köra bildelar där finishen är lite viktigare ska jag nog kolla på en fläktlösning, antingen ett högt placerat utsug eller ett lågt placerad trycksättning. Ett problem kvarstår, har lite genomslag av färgångorna i masken, inte mycket men hade helst inte haft nått alls. Märks inget när jag blandar färg eller gör rent sprutan, bara vid själva målningen. Kör med 3M 4255 A2P3 mask (myggan) + någorlunda tätslutande glasögon. Är det att betrakta som "normalt" eller bör jag kolla på en annan mask? att man har skägg gör ju inte det hela bättre tyvärr..... _________________ Andreas Olsson Porsche 944 TURBO -90 PCS #9245 |
||
|
Du bör nog snarare mata in frisk luft och låta det skapa ett övertryck som läcker ut antingen nere eller genom tak /skarv tak mot vägg.
Det kommer då dra med sig röjwb. Om du försöker suga ut röken med undertryck kommer du även få med dig damm myggor löv och annat skit in. Bäst resultat får du nog på vinter fuktig höst eller vår, när det inte är pollen å skit, men då brukar det å andra sidan härda dåligt utan värme _________________ Karossbilar är inte det lite larvigt?? niklas laine |
||
|
Re:
Har man ett fristående garage tex kan man ju efter lackering bära in delarna i garaget om utomhustempen är lite dålig för att det ska härda vettigt. _________________ Roland Johansson |
||
|
Har kört med en 2kW byggfläkt i tältet så snart färgen blivit dammtorr, höjer ~10 grader jämfört med utetemp.
Solen är effektiv också, i går var det 20 grader ute men med solen blev det 35 grader i tältet, byggfläkten på det så härdar det snabbt :-) Hade glömt att jag hade en Sundström SR100 mask liggande, vill minnas att jag slutade använda den en gång i tiden då frontmonterade filter blir klumpigare och skymmer sikten. Till den fanns det en testskiva för att blockera insuget och testa läckage, fick ta i riktigt ordentligt och det kom i princip inte in nån luft alls så den borde funka bättre. _________________ Andreas Olsson Porsche 944 TURBO -90 PCS #9245 |
||
![]() |
Skruva banåkabil
|
31 besök senaste veckan (7814 totalt) |