| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Caster och eldiff FWD
|
1, 2 >> 2176 besök totalt |
|
Caster och eldiff FWD
Liten undran vad experterna åker med på för caster vinkel på era FWD bilar, i mitt fall Cupra R -13. Har analyserat däcken lite sen premiär turen på Ringen och tycker det ser lite underligt ut. Jag hade till första rundan inte möjlighet att få till några vettiga camber vinklat (1,1-1,2º) och körde således hååååårt på yttersidan, var nere vid texten på v fram. Logiskt sett räknade jag med att däcken skulle varit betydligt mer slitna på yttersida än innersida men så är inte fallet. Dock så ser det ut lite som det "hyvlar av mönstret på innersidan lite. Jag misstänker att detta kan vara ett caster problem, vad säger expertisen? Bilen har diff och toe var i princip neutral, liiiite toe in både fram och bak. _________________ Thomas Runebrant Boxster S -01 GT edi Boxster S -04 Race ex Cupra R Ringen Toy II ex M3 E36 BTG 7:51 TF ex 996GT3 CS ex 993TT RS/CS ex 911 -78 3.8l ex |
||||
|
Re:
Std diff (el som jag förstår) Caster har jag inte i huvudet, protokollet är hemma men det är inom std området. I nuläget har jag inga justerbara topplagringar så det finns inte mycket justerbar möjligheter. Detta är mest för att få en förståelse för varför slitaget ser ut som det gör och vad man ska ställa med uppdaterat chassi, dvs ungefär vilka caster vinklar det kört med på liknande FWD bilar. Detta för att få klart för mig om grejer jag tittar på för vinters uppgraderingar är tillräckliga. _________________ Thomas Runebrant Boxster S -01 GT edi Boxster S -04 Race ex Cupra R Ringen Toy II ex M3 E36 BTG 7:51 TF ex 996GT3 CS ex 993TT RS/CS ex 911 -78 3.8l ex |
||||
|
El-diff.
https://forums.seatcupra.net/index.p Om detta stämmer så är det inte så konstigt att insida på framdäcken är slita. Inner framhjul spinner. _________________ Johan Sjölinder |
||||
|
Re:
Hmm....rätt svar är fel svar....
Men, det fanns i medvetandet. Frågan är om det på något sätt går att ställa högre diffverkan eller om mekanisk diff är enda vägen att gå? _________________ Thomas Runebrant Boxster S -01 GT edi Boxster S -04 Race ex Cupra R Ringen Toy II ex M3 E36 BTG 7:51 TF ex 996GT3 CS ex 993TT RS/CS ex 911 -78 3.8l ex |
||||
|
1 så verkar el-diffen bara funka i låga hastigheter (se länken)
2. Då el-diffen, om jag fattat rätt, bromsar det spinnade hjulet. Mao eldar bromsar blir resutatet. Känns inte rätt väg att gå. ps Förmodligen FEL svar igen
_________________ Johan Sjölinder |
||||
|
Re:
Fast....det blir nog inte fullt rättvisande då ESP är permanent bortprogrammerat på min bil. Blir lite fundersam här, om man läser detta rätt så borda man isf inte ha någon diffverkan alls och det har jag absolut. PS. "Ändrade rubriken också DS.
_________________ Thomas Runebrant Boxster S -01 GT edi Boxster S -04 Race ex Cupra R Ringen Toy II ex M3 E36 BTG 7:51 TF ex 996GT3 CS ex 993TT RS/CS ex 911 -78 3.8l ex |
||||
|
Vad som är bäst är väl inte riktigt utrett. Caster ger camberförbättring mest i långsamma kurvor (stora styrutslag)
Finns en rätt bra manual på racebilen som iofs har rätt ombyggd fram och bakvagn. http://www.seat-sport.com/content/da Ifån manualen har jag hittat (iofs slicks bil så lite mindre camber kan man nog köra, runt -3 grader iaf) Framvagn Camber: -4.1 deg Toe: 0.10 deg out Caster: 11.4 deg Scrub radie: 29mm Roll center: ungefär 10mm över markplan omjag förstår rätt Bakvagn Camber: -4 deg Toe: 0 Renault Clio Cup https://drive.google.com/file/d/1ar7 Finns lite information här men jag är osäker på om vi kom fram till nått caster recept. https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php Har upplevt på min att framhjulsdriven bil sliter rätt mycket på insidan av innerhjulet när man går på förmycket gas ur kurvorna. Det problemet blir värre med mer negativ camber då det blir ännu mindre kontaktyta på innerhjulet. Men bilen blir ju snabbare runt varvet. Enklaste sättet att komma åt det är nog diff och att rotera däcken mellan fram och bak. _________________ Renault 5 GTE -88 |
||||
|
Re:
Tackar! Mao så ser det ut som ganska mycket caster. Måste kolla upp detta med diffen lite mer. Helt klart är att jag har diffverkan även med ESP borta, frågan är bara hur mycket. Kanske är en mekanisk diff ett måste. _________________ Thomas Runebrant Boxster S -01 GT edi Boxster S -04 Race ex Cupra R Ringen Toy II ex M3 E36 BTG 7:51 TF ex 996GT3 CS ex 993TT RS/CS ex 911 -78 3.8l ex |
||||
|
Har samma problem på min med riktig lamel diff.
har maxat caster så mycket jag kan med nästan 10grader, 3 camber och knappt 1mm in per sida. tyckte det blev bättre med toe in körde ut innan, också backade jag av på cambern lite. Dom har väldigt bra med cambergain, sen kör jag med lite bump steer då jag använder TT spindeled som sänker 10mm men har inte sänkt styrstaget, knappt 2mm ut på 50mm rörelse. Kan inte jämföra med en Supercopa då det är en helt annan spindel _________________ Sebastian Steiner Vw golf Mk5 cup Vombsmotorsport |
||||
|
Re:
Tack för info. Kollade igår och jag har ca 8º caster som det är nu och med nya topplagringar så kommer jag nog upp i 10-11º. Vore kul med lite mer input, om det är något man måste leva med kanske. Har lite funderingar på att kontakta Christian på Reader (Manthey) som jag vet har ganska mycket erfarenhet av just dessa bilar. _________________ Thomas Runebrant Boxster S -01 GT edi Boxster S -04 Race ex Cupra R Ringen Toy II ex M3 E36 BTG 7:51 TF ex 996GT3 CS ex 993TT RS/CS ex 911 -78 3.8l ex |
||||
|
Re:
Lucky you
Tack för erbjudandet! Jag hör av mig isf. _________________ Thomas Runebrant Boxster S -01 GT edi Boxster S -04 Race ex Cupra R Ringen Toy II ex M3 E36 BTG 7:51 TF ex 996GT3 CS ex 993TT RS/CS ex 911 -78 3.8l ex |
||||
|
Efter jag skrivit rampvinkar så dök det upp lite tankar i mitt pall.
Hmm om det nu inte bara är spinnande innerhjul? Vad kan det då vara? Ackerman? (Styrvinklar på hjulen) Frågan är också slits däck på insida i kurva eller med raka hjul(acc & broms) Eller? Sökte lite, kanske läsvärt. https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php _________________ Johan Sjölinder |
||||
|
Re:
Troligen så är Herr Ackerman inblandad, hade det problemet till viss mån på E36 också. Ska till Knutan om några veckor mest för att testa insvängning i långsamma, tvära kurvor. Kommer då lägga bakdäcken fram och försöka ha lite koll på detta och även koncentrera mig för att känna efter lite mer hur innerhjulet beter sig. Kan vara att jag har mer hjulspinn än jag upplevde det men lite skeptisk är jag. _________________ Thomas Runebrant Boxster S -01 GT edi Boxster S -04 Race ex Cupra R Ringen Toy II ex M3 E36 BTG 7:51 TF ex 996GT3 CS ex 993TT RS/CS ex 911 -78 3.8l ex |
||||
|
Snokat något mer om el-diffen?
Lika E36, camber och tå in/ut? (jag tänker på mina länkar) Behöver inte vara Herr Ackerman som jä... med oss. Nu är jag ingen vidare chuför men. Svårt att känna om innerhjulet spinner, slirar, eller ej med öppen diff när väl bilen satta sig. Statiskt i böj typ. Sen ur böj lite av samma sak, med större risk innerhjulet spinner. Om man nu inte överkör, gasar för mycket. Då märker man garanterat innerhjulet spinner men bilen håller ca samma spår. Iof en del beronde på hur mycket sido innerhjulet tar. Gasa för mycket med väl fungerande diffbroms blir reulatet bilen ändar spår mycket mer. Understyr ducktigt, då ytterhjulets sidogrepp äts upp av försöket med längsgånde acc. Gasar man lagom ut ur böj så känns det som bilen vill dra sig innåt. (med diffbroms) Tankar/åsikter?
Problem där? Hur känns det? _________________ Johan Sjölinder |
||||
|
Re:
Nej, inget jag vet stämmer. Nja, angående spinn eller inte tror jag mig ha kört mycket nog för att märka detta och veta dess konsekvenser om jag går in för det lite. Reagerade inte, eller rättare sagt funderade inte, på det så mycket nu på Ringen. Ganska mycket andra intryck med denna bilen mot vad jag kört innan. Ska återkomma som sagt efter Knutan. Problemet i tvära långsamma kurvor. Tror jag överkör lite på väg in (brukar få höra att jag har lite brutal körstil...) så jag, så att säga, provocerar fram understyrningen redan i insvängning. Tror i efterhand att jag tjänar på att hejda mig lite i ingången för att få bättre instyrning. Även att bromsa längre in i sväng kanske. Ska testa lite olika ideer. _________________ Thomas Runebrant Boxster S -01 GT edi Boxster S -04 Race ex Cupra R Ringen Toy II ex M3 E36 BTG 7:51 TF ex 996GT3 CS ex 993TT RS/CS ex 911 -78 3.8l ex |
||||
|
Re:
Sätter inte emot några större pengar....
Som sagt, tycker jag borde märkt mer av det bara. _________________ Thomas Runebrant Boxster S -01 GT edi Boxster S -04 Race ex Cupra R Ringen Toy II ex M3 E36 BTG 7:51 TF ex 996GT3 CS ex 993TT RS/CS ex 911 -78 3.8l ex |
||||
![]() |
Skruva banåkabil
Caster och eldiff FWD
|
1, 2 >> 2176 besök totalt |