|
Micke Fredriksson
Umeå
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2295
Trådstartare

30 Aug 2004 17:06
Senast ändrad av Micke Fredriksson, 30 Aug 2004 17:13, ändrad totalt 1 gång
porschedriver skrev: | Micke Fredriksson skrev: | porschedriver skrev: | även med 0 graders camber ger vingen downforce, så man får vinkla den uppåt!! för att inte få någon downforce alls. Men i hänseende til drag så är det ungefär lika mycket vid 0 grader som -15 så det lönar sig i princip inte att sätta ner den mer.
Sedan tycker jag åket är så j_a rått som det är, skit i karossen, polycarbonat mellan ramrören och KÖR!!! |
Hur mätar man på vingen (camber)? Ska man utgå ifrån att överdelen ska vara vågrät längst fram (=0grader ?) eller är jag helt ute på cykelstigen? |
Sätter du ett vattenpass i våg på ovansidan så har du anfallsvinkel 0 grader (jag råkade skriva camber, men camber är hur "krökt vingen är" så strunta i det, AOA (angle of attack eller anfallsvinkel är rätt) |
OK! Vid vilken vinkel ger den max DF? Du nämde tidigare att dessa vingar skulle ge ca 40kg DF /meter vinge i 160km/h. Jag gissar att DF på en vinge i en luftström inte är en linjär kurva mot hastighet. Jag skulle behöva lite mer fakta om just DF ökning mot hastighets ökning.
Tex:
+% vid 200km/h,
+% vid 250km/h,
+% vid 300km/h.
Vaför jag vill veta detta, är för att veta ungefär hur underredet (rake) kommer att ligga när hastigheten ökar. Man vill ju inte att baken ska hamna lägre än fronten.. Som det är nu med fjädrar till dämparna är det något som ev. skulle kunna hända- såvida jag inte kan justera till detta på förspänningen. Skulle det inte gå så måste jag nog specialbeställa en fjäder till bakdämparen (aningen hårdare).
_________________ Datsun 240z vq35de
Escort MK1 cosworth turbo -68
Escort MK1 16v turbo+kompressor -74
Mride C42 TURBO sportscar
Mride T42 TURBO trike.
|
Micke Fredriksson
Umeå
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2295
Trådstartare
_________________ Datsun 240z vq35de
Escort MK1 cosworth turbo -68
Escort MK1 16v turbo+kompressor -74
Mride C42 TURBO sportscar
Mride T42 TURBO trike.
|
porschedriver
Malmö
Här sen Maj 2003
Inlägg: 2217

30 Aug 2004 17:38
Micke Fredriksson skrev: | porschedriver skrev: | Micke Fredriksson skrev: | porschedriver skrev: | även med 0 graders camber ger vingen downforce, så man får vinkla den uppåt!! för att inte få någon downforce alls. Men i hänseende til drag så är det ungefär lika mycket vid 0 grader som -15 så det lönar sig i princip inte att sätta ner den mer.
Sedan tycker jag åket är så j_a rått som det är, skit i karossen, polycarbonat mellan ramrören och KÖR!!! |
Hur mätar man på vingen (camber)? Ska man utgå ifrån att överdelen ska vara vågrät längst fram (=0grader ?) eller är jag helt ute på cykelstigen? |
Sätter du ett vattenpass i våg på ovansidan så har du anfallsvinkel 0 grader (jag råkade skriva camber, men camber är hur "krökt vingen är" så strunta i det, AOA (angle of attack eller anfallsvinkel är rätt) |
OK! Vid vilken vinkel ger den max DF? Du nämde tidigare att dessa vingar skulle ge ca 40kg DF /meter vinge i 160km/h. Jag gissar att DF på en vinge i en luftström inte är en linjär kurva mot hastighet. Jag skulle behöva lite mer fakta om just DF ökning mot hastighets ökning.
Tex:
+% vid 200km/h,
+% vid 250km/h,
+% vid 300km/h.
Vaför jag vill veta detta, är för att veta ungefär hur underredet (rake) kommer att ligga när hastigheten ökar. Man vill ju inte att baken ska hamna lägre än fronten.. Som det är nu med fjädrar till dämparna är det något som ev. skulle kunna hända- såvida jag inte kan justera till detta på förspänningen. Skulle det inte gå så måste jag nog specialbeställa en fjäder till bakdämparen (aningen hårdare). |
DF ökar kvadratiskt med hastigheten, dvs dubbel hastighet=fyrdubbel downforce
ca 20-25 graders AOA ger max downforce.
_________________ Christian Merheim
- There are places were only a racecar can take you -
|
Micke Fredriksson
Umeå
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2295
Trådstartare

30 Aug 2004 20:38
AHHA!!! ett MKT enkelt och UTMÄRKT svar  Tackar!
Nu har jag ca 2meter effektiv vingyta~ ca 80kg DF vid 160km/h- Vilket borde göra en maximal DF på ca 281kg i 300km/h Denna farkost kommer definitivt inte att flyga iväg!!
om jag skulle utöka vingytan med ca 2 meter (dubbla) vilket skulle göra 562kg DF, så skulle jag rent teoretiskt kunna köra uppochner i 300km/h,  FRÄNT!!! Nästan som en F1:a  . Nu tror jag iofs att det blir för mkt drag för min motoreffekt för att kunna komma upp i den hastigheten- och sen så skulle allt som heter stötdämpare bottna för LÄNGE sedan  Men en kul tanke iaf!
_________________ Datsun 240z vq35de
Escort MK1 cosworth turbo -68
Escort MK1 16v turbo+kompressor -74
Mride C42 TURBO sportscar
Mride T42 TURBO trike.
|
meldert
Eskilstuna
Här sen Aug 2004
Inlägg: 3462

30 Aug 2004 22:34
tänk på att vingen bara ger max downforce när det är "fritt" flöde kring den. Troligen tappar du en del på grund av den turbulens som troligen kommer uppstå av karossen över motorn som så att säga skymmer vingen... För att få ut all downforce behöver du troligen montera vingen högre upp så att den inte hamnar i någon turbulent luft. Exakt hur högt och var du ska placera vingen för max downforce kan du dock bara kontrollera i en vindtunnel...
_________________ Mattias Meldert
|
Micke Fredriksson
Umeå
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2295
Trådstartare

31 Aug 2004 07:09
Jag har redan räknat bort 35cm för att ha 2 meter yta.. Man bör nog räkna bort mer- kanske närmare 50 cm totalt fram o bak som inte är helt i fri luftström "ca iaf". Vore kanon kul att få möjlighet att testa den i en vindtunnel!! Synd bara att det inte finns en vindtunnel i varje garage  - har hört att det kostar enorma pengar att hyra in sig i en sådan anläggning...
_________________ Datsun 240z vq35de
Escort MK1 cosworth turbo -68
Escort MK1 16v turbo+kompressor -74
Mride C42 TURBO sportscar
Mride T42 TURBO trike.
|
Micke Fredriksson
Umeå
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2295
Trådstartare

04 Sep 2004 22:47
Senast ändrad av Micke Fredriksson, 04 Sep 2004 22:51, ändrad totalt 1 gång
Har byggt om bränslesystemet lite pga läckageproblem i hydralkopplingarna  - Nu är det tätt iaf och spridarna är flödesmätade (helt OK)....
IOM att allt har gått riktigt bra så körde vi SHAKE DOWN ikväll med andre pilot Jonas olsson, då förste pilot Mattias blev sjuk. Lade en Preluminär mapp bara på känn, OCH GISSA hur det funkade  VERKADE KLOCKRENT!!!!! Motorn laddade 0,5bar med kanon bra lambda HELA vägen!!
Det är nästan som om allt har gått alldeles FÖR bra! Hade iofs lite konstigheter med den inbyggda lambda utrustningen i Mega Squirten- Fladdrade på lite hur som helst utan att reagera på justering  , så vi bytte ut den mot en extärn display  Simsalabim!!
Det jag kan säga "från baksätet" är att det är ett MONTER som har fått liv!  Upp till 0,4bar går allt hur städat som helst (Läs- ENORMT ACC) utan några konstigheter. MEN! Då den magiska siffran 0,5 nås- blir det andra bullar  Motorn blir HELT vansinnig (underdrift!!) med fästes bekymmer som följd!!!!!!!  :woot: .. Iofs hav vi inte kört på mer än 3:e växel än då test sträckan var ruggigt ojämn och krokig.
Jag får återkomma med mer känslor och upplevelser senare "och kanske en filmsnutt  " efter den riktiga provkörningen  ..
_________________ Datsun 240z vq35de
Escort MK1 cosworth turbo -68
Escort MK1 16v turbo+kompressor -74
Mride C42 TURBO sportscar
Mride T42 TURBO trike.
|
Gustav Sundberg
Överboda, Umeå
Här sen Jan 2003
Inlägg: 1309

04 Sep 2004 22:50
Grattis!!
Så om vädret tillåter imorrn blir det "testkörning på hemlig ort"?
Blir roligt att höra vad du har att säga efter det, och förhoppningsvis få ta del av dokumentationen
|
Micke Fredriksson
Umeå
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2295
Trådstartare

04 Sep 2004 22:53
Gustav Sundberg skrev: | Grattis!!
Så om vädret tillåter imorrn blir det "testkörning på hemlig ort"?
Blir roligt att höra vad du har att säga efter det, och förhoppningsvis få ta del av dokumentationen  |
En giggantisk släpkärra är hyrd (flaket är 220X420cm!!) med kåpa, så annars stämmer det du föutsåg om imorrgon
_________________ Datsun 240z vq35de
Escort MK1 cosworth turbo -68
Escort MK1 16v turbo+kompressor -74
Mride C42 TURBO sportscar
Mride T42 TURBO trike.
|
Gustav Sundberg
Överboda, Umeå
Här sen Jan 2003
Inlägg: 1309

04 Sep 2004 23:00
ok..
Så du kör oavsett väderlek?, intressant
Jaja.. jag får vänta tills våren kommer innan det blir nån provkörning iaf!
Hoppas allt går bra imorrn iaf!
|
Acke
Gotteborg
Här sen Okt 2003
Inlägg: 1724
_________________ MackeMaehlum
|
super7
Umeå
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5805

05 Sep 2004 18:48
Filmades en hel del idag....
_________________ Nisse Holmgren
Umeå
|
Gustav Sundberg
Överboda, Umeå
Här sen Jan 2003
Inlägg: 1309

05 Sep 2004 19:32
Jaha...
Lite nyfiken är man ju!!
Filmen kanske tar ett tag att redigera men, hur var det?
Micke, låt oss höra en liten berättelse nu!
|
And ersJepp sson
Lund
Här sen Feb 2003
Inlägg: 13198
|
Acke
Gotteborg
Här sen Okt 2003
Inlägg: 1724
_________________ MackeMaehlum
|
Jonas Segerholm
Ö-vik
Här sen Aug 2003
Inlägg: 53

05 Sep 2004 20:55
Nå, låt höra hur det gick eller ska jag vara tvungen att hälsa på dig imorgon.
_________________ Jonas Segerholm
|
Ticko
Umeå
Här sen Sep 2004
Inlägg: 3
Ny på att skriva inlägg i forumet

05 Sep 2004 23:26
Klockrent!
Bra kämpat Micke! Jag smygföljer utvecklingen  och ska se film imorrn  ...
Fördel ibland att låna ut videokamera
_________________ Ted Bäckman
|
Mats Alfredsson
Umeå
Här sen Sep 2004
Inlägg: 8

05 Sep 2004 23:36
 kan säga att det var en UPLEVELSE att åka triken , så fruktansvärt vad det tog undan . Kollade filmen nu och kameran hängder med hyffsat , synd att det blev så mycket vindbrus samt att kameran kunde vara vinklad en aning högre upp när vi filmade rakt fram . skall låna Simons band sen och klippa ihop lite från bägge band .Meddelar när filmen är klar .
_________________ Mats Alfredsson
Camaro iroc-z 1989
Laserblå volvo 940
|
Micke Fredriksson
Umeå
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2295
Trådstartare

06 Sep 2004 05:27
 Håller med Mats fullständigt!! SÅ FRUKTANSVÄRT vad den går!! Laddtrycket steg till ca 0,9bar!!!! borde motsvara ungefär 280hk eller mer- var man lite oförsiktig med gasen så kunde man hålla ett fint hjulspinn till ca 180km/h  Annars, om man tog om på gasen på 2:an och mjukade ner gasen lite saktare så bettade det riktigt bra- med ett RUGGIGT acc. Toppnoteringen under dagen var 225km/h som nåddes efter några få sekunder. Den fortsatte att acca KRAFTIGT även i den hastigheten  Men jag var tvungen att släppa gasen pga att kläderna höll på att blåsa av kroppen och hjälmen fångade luft, som resulterade i att jag inte orkade hålla ner huvudet
Jag kan säga att detta är det absolut brutalaste jag NÅGONSIN åkt!!! Mitt tidigare Volvo pv (twinturbo) är ju in en helt annan liga (korpen eller nåt) då triken spelar i elitseien.
Jag ha inte sett filmen än så även jag väntar med spänning!!
_________________ Datsun 240z vq35de
Escort MK1 cosworth turbo -68
Escort MK1 16v turbo+kompressor -74
Mride C42 TURBO sportscar
Mride T42 TURBO trike.
|
Gustav Sundberg
Överboda, Umeå
Här sen Jan 2003
Inlägg: 1309

06 Sep 2004 08:40
Fränt!
Hur gick det annars då, åkte du på två hjul nån gång?
|
Kristian Hesselmark
ring knutstorp
Här sen Jan 2003
Inlägg: 6929

06 Sep 2004 08:54
_________________ Kristian Hesselmark
EVO'n S Å L D !
|
|