Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
<< 1, 2 3973 besök totalt |
Dan,
Gäller BMW SC:s tolkning för SBF-tävling enbart ? En "öppen" bankörning ("förarutveckling"), dvs bankörning utom tävlan eller träning inför tävlan är inte samma sak som en SBF-arrangerad tävling, eller ? _________________ BMW MC-klubben |
||||
BMWSC reder ut vad lagen säger om att framföra bilar, oavsett var dom framförs. Om man kör i trafik, så gäller trafikskadelagen som säger att man bla. måste ha trafikförsäkring. Kör man tävling (från lagtexten: Med tävling likställes träning, övningskörning, uppvisning eller liknande användning av motordrivet fordon inom inhägnat tävlingsområde.) så skall man ha en motortävlingsförsäkring.
Det kvittar altså vad man väljer att kalla det som klubb, försäkringsbolag eller enskild. Det finns en lag med en definition placerar aktiviteten i facket motortävling. Den lagen kan man inte förhandla bort. Utredningen gjorde bla. att BMWSC SBF-anslöt sej och kräver licens på alla träffar. Det gjorde också att BMW Club Schweden ställde in sin årliga Knutstorpträff och vad jag vet allt annat banåka också. |
||||
Sorry, jag har inte hängt med i alla svängar kring det här med försäkringar den senaste tiden. Detta kanske redan har retts ut här på rejsa? Men jag ifrågasätter om en motorbana verklilgen är ett inhägnat tävlingsområde, även när det inte pågår tävlingar där?!? _________________ Peeter Pahv Ringenfantast, som numer leker med en Mini JCW -08. ![]() |
||||
Har inte det där någonting med vad evenemanget kallas, alltså tex. förarutbildning med vanliga trafikregler ( bashastighet 70 ) osv. ![]() _________________ / Martin Spetz Racern: |
||||
Även jag har LF men entusiastförsäkring. Jag har också fått OK av min försäkringsman att köra organiserad bankörning utan tidtagning. Tyvärr är jag dock försäkringslös vid slalomkörningen då man givetvis klockar...
Mycket negativt har man hört om LF men det är suveränt att ha en försäkringsman som vet vem man är och som man alltid kan ringa. _________________ Mvh John Johansson Porsche 964 WTL 1992 |
||||
Nja, altså lagen är ju en samling definitioner som reglerar vad man kan göra, inte vad man måste kalla det man gör för att det ska vara lagligt. Du får tex. inte slå någon och säga att "det var inte misshandel, jag pucklade på honom, det är inte misshandel". På samma sätt kan du inte köra runt på en bana och bara för att du kallar det för något annat så är det heplt plötsligt inte reglerat av lagen. Förarutbildning i trafikutbildningssyfte är nog tänkt att man gör på allmän väg. Förarutbildning i syfte att åka fort är tänkt att man gör under just motortävlingsförhållanden. Halkbanan är ju kanske en intressant fråga?
Jo det har stötts & blötts. "Sök" sa nån vis ![]() Det finns en definition på "inhängnat tävlingsområde" också. Det behöver inte vara en bana, det räcker att det är ordnat så att det inte går att köra ut på banan från allmän väg. Det är därför tex. F5 i Ljungbyhed är så petnoga med att man måste stänga grindarna när man kör konbana på flygfältet, annars är det inget inhängat tävlingsområde, och då gäller helt plötsligt trafiklagen istället, med hastighetsbegränsningar, högerregel och regler om vårdslös körning. Problemet i detta fallet är nog mest att lagen inte har prövats ordentligt än, så det är nog svårt att säga definitivt vad som kommer att händas den dag någon drabbas. Men att det finns goda möjligheter att råka illa ut är nog ganska klart. |
||||
Jag ska försöka entusiastförsäkra M3:an nästa säsong, vet att det kan bli svårt, men bilen har varit entusiastförsäkrad tidigare, och bör väl fortfarande uppfylla samma krav då den sannolikt är i bättre skick än när jag köpte den, brandsläckare finns monterad och till vardags åker vi tjänstepassat, vi får väl se hur det går, skulle kännas bra och slippa punga ut med en förmögenhet på försäkring med tanke på hur lite man kör !! _________________ / Martin Spetz Racern: |
||||
Jag var på möte med justitiedepartementet, SBF, försäkringsbrancshen osv i våras. Mötet var med anledning av att justitiedep vill skriva om trafiskadelagen. - Där framkom tydligt att de svenska banorna är inhängnat tävlingsområde oberoende om det är inhängnat eller inte. - Flygfälten är oftast inte det men "det beror på" Även körskolor som kör halkövningar (övningskörning) inom tex Kinnekulles eller Sviestads områden faller UTANFÖR trafikskadelagen. De var inte glada över det... Men det är så rörigt det hela så att de hade inte vetat om det trots att lagen i sin nuvarande utformning sattes i mitten på sjuttitalet! ---------- ALLA arrangörer är ansvariga om man har ett evenemang på en svensk tävlingsbana eftersom trafikskadelagen inte gäller där. Det går inte att skriva bort det ansvaret genom en "på-egen-risk-blankett" som många gör. En arrangör MÅSTE skaffa en försäkring för VARJE tillfälle man arrangerar något på en räserbana (även vid förarutbildning alltså). Men nu kommer det intressanta. Alla banor med "licens" (dvs godkända för tävlingar) måste ha en sådan här försäkring. Om nu arrangören inte har försäkring och det tex blir en skada med tredje man inblandad så faller ersättningsanvsaret till den olycksdrabbade över på banans försäkring. Sen finns ju risken att det bolag som försäkrat banan tar kontakt med arrangören o har ett o annat att säga... Men banor som inte är racegodkända (tex Midlanda och Gotland Ring f.n.) måste INTE ha sådan försäkring. Till slut är det precis som med den helt vanliga trafikförsäkringen att om någon tex blir påkörd av ett oförsäkrat fordon så finns det ett kollektivt ansvar från de som säljer trafikförsäkringar att gå in, dvs det trafikskadeföreningen administrerar. Samma gäller faktiskt ovanstående, om varken arrangören eller banan har försäkring så faller ersättningsskyldigheten över kollektivt på de som säljer dessa försäkringar. Men som sagt, de lär väl ha ett o annat att säga till de som skulle innehavit försäkringsskydd. Not1: För att förvirra hela det ovanstående resonemanget lite så är det bara ett bolag som har rätt att sälja dessa försäkringar, nämligen Trygg Hansa. (fast i år upptäckte man att de inte hade formell rätt heller (man hade glömt att förnya rätten till detta) ![]() ![]() Not2: Allt ovanstående gäller alltså skador någon vållar någon annan, inte egna fordonskador tex. Det är ett helt annat område ![]() ![]() ------------- Det var en hel del på en gång. Hoppas det inte smög sig in några fel... _________________ ![]() |
||||
![]() ![]() _________________ / Martin Spetz Racern: |
||||
Så sent som idag pratade jag med en jobbarkompis till mig. Han kör bilorientering med sin far på sin fritid.
Ibland är deras sträckor lagda på motorbanor tydligen. För att deras försäkring ska gälla, deras bilar är registrerade som vanlig PB, så måste grinden/bommen in till banområdet vara öppen. Om området är stängt eller att inkommande trafik hindras så räknas det som tävlingsområde tydligen. Detta enligt hans försäkringsbolag. Hurvida detta stämmer eller inte kan jag inte lägga någon tyngd på. Det var vad han sa till mig. _________________ /Anton Lillsund |
||||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
<< 1, 2 3973 besök totalt |