Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1, 2, 3 >> 13595 besök totalt |
Jag tog mina första stapplande kurvor i en Volvo 343 - Har länge varit sugen på att skaffa en sådan igen, jag kommer ihåg den som väldigt underhållande, men gravt undermotoriserad
![]() _________________ J0hanC@rlström Mini Cooper JCW -19 BMW i4 M50 |
||
Haha, precis en sådan hade morsan när jag lärde mig att köra bil, en 360 gls på 100 hk
![]() ![]() _________________ /Mvh M|cke F@.gner |
||
Jag har haft några Volvo och den enda som var någorlunda välbalanserad och kul att svänga med var en 343 med B14 och manuell låda. Brorsan hade en 360GLT och den var inte alls lika kul. Visst var den snabbare rakt fram än 343:an, men vägarna till mina mötesplatser innehåller kurvor.
_________________ Man kan inte ha samma bil hela livet! |
||
Bara jag som sitter och skrattar åt jämförelsen mellan text och bild?
Övre bilden - en Volvo kör på vägen. Övre texten - It goes like a BMW. Mellanbilden - En Volvo svänger. Mellantexten - It corners like a Porsche. Nedre bilden - En Volvo krockar. Nedre texten - It Stops like a Volvo. ![]() |
||
Framvagnen är macPärsson, med rak undre bärarm och reaktionsstag bakåt http://w1.303.telia.com/~u30312745/g och bak transaxel, typ alfa eller porsche 924 ![]() En olättad 360 4d väger tom ca 1050kg med B19 eller B200 GLT 115hk, GL 108hk, kat på -88, M47 låda _________________ ![]() Miata ND -17 & Ford Focus -05 Över 60 och leker fortfarande med bilar |
||
Största HJÄLTEN jag sett var en kille som rullade ut sin vita 360 på En dag på racingbanan för en 4-5 år sen. Alla garvade tills en E36 M3 axades ifrån rakt fram OCH detroniserades i div kurvor. Allt akompanjerat till ett mycket underligt motorljud. Farsan och jag gissade först på en Rover-V8 med 180gradersgrenrör men det var värre än så. Vi hittade honom senare i depån med öppen huv och jag kikade fram. "Få se nu, V-motor...med ett, två, tre, fyra, fem, sex...insugningsrör per cylinderbank...Herrejisses, killen hade knölat in en Jagga V-12 i motorutrymmet." Visserligen fanns det inte mycket kvar av torpeden, och man satt nästan i baksätet och körde, men det var det nog värt. En Sleeper av rang och klass vill jag lova.
_________________ mvh Patrik Petersson Time Attack, är inte det bara en tidsträning? |
||
Väcker liv i denna gamla tråd med lite fina 300 bilder
![]() Den flygande holländaren ![]() ![]() ![]() Hälsningar 300power Club www.300power.com _________________ David Walman |
||
363 CS minns jag att vi tonårsgrabbar var imponerade av när man läste om i Teknikens Värld när det begav sej. Vad jag inte visste var att den existerade i sinnevärlden, alltså registrerade exemplar. Motsvarigheten idag skulle väl vara S40 med T6 motor (växellådan i T6 är ju GM, och GM bestämmer ju numer en del hos Alfa, så det stämmer ju också
![]() _________________ Johan Rådlund |
||
Som en stor anhängare av "sleepers" så väcker 363 CS en hel del "vill ha" känslor faktiskt.
![]() Nån som vill byta jämnt med en 924a i delar? ![]() /Mangan _________________ Magnus Karlsson, Scott Genius 750 The older I get, the faster I was... |
||
Nu dribblade du bort mig... ![]() Varför skulle Alfa ha nåt med det hela att göra? Du vet att Volvo ägs av Ford och inte GM va? ![]() _________________ /Mats Strandberg onemanracing.com BMW 330i -05 |
||
Någon som kommer ihåg vad BMW och Porsche tillhandahöll 1982?
BMW 323 i med 6 cylindrar och en väghållning som var KLART sämre än volvos 360 (mer i likhet med Volvo 240) Porsche 924 med den tråkiga DKW eller lastbilsmotorn, Men ok väghållningen var väl rätt ok på den bilen. Krängningen på dessa bilder säger nog mera om synen på chassie tidigt 80-tal jämfört med idag. Att bilden på barriärkrocken inte sålde bilar håller jag nog inte riktigt med om. Volvo sålde rejält med bil på sin säkerhetsimage, som man då var rätt ensam om. Idag är det katastrof för en tillverkare att inte få 5 stjärnor i euro Ncap. Se på BMW.s 5:a där provet visst ska göras om eftersom resutlatet är pinsamt för tysken. Bilköpare idag ratar bilar med låg säkerhet (gäller förtåss inte oss p årejsa ![]() ![]() ![]() Vi kan väl konstatera att det mesta gått framåt sedan dess hos alla tre nämnda tillverkarna, ja kanske frånsett designen hos BMW de senaste åren..... Som tidsdokumet tycker jag annonsen är underbar! De här åren minns jag minst två potenta volvo 340/360 i racing SM och SSK, en med 16 v vass Volvo snurra, den andra med vässad rover V8. Tror det var Peter Zanden och någon Torbjörn som körde dessa byggen. Fort gick dom trots den mera sentida imagen som välrostade pensionärsrullatorer. ![]() _________________ Bosse Lindman "En bil som har registreringsplåtar är ointressant" www.retrospectivemotorsport.se |
||
Det stod både i annonsen och det lilla reportaget om 363 CS att den hade Alfa-låda. Alfa kontrolleras via Fiat av GM. Okej, långsökt ![]() Jo, jag jobbar åt Volvo. Tidigare, när jag jobbade åt personvagnar brukade jag få mejl från Bill Ford (det fick alla i koncernen). _________________ Johan Rådlund |
||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1, 2, 3 >> 13595 besök totalt |