Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
<< 1, 2, 3 >> 4564 besök totalt |
924an måste väl klassas som lättmeckad, om tom jag kan lyckas med lite meckande, =), fast far min får fixa allt det jobbiga
![]() _________________ Cédric Nyberg Porsche 924 Turbo Toyota GT86 Formel Vee Veemax MKIVB 1970 www.instagram.com/garagecedric/ |
||||
Den hade dock en viss tendens till att rosta, men det gör ju alla bilar. ![]() _________________ Man kan inte ha samma bil hela livet! |
||||
Vet inte om bilar med K-Jetronik någonsin kan betraktas som lättmekade.
Hm, det verkar finnas lika många stalltips och åsikter som det finns bilar. Borde jag vara förvånad? Näe... ![]() Får väl lägga ner och börja bygga plastbyggsatser istället. ![]() Men, skämt åsido, låter man bli bilar med suspekta bränsleinsprutningssystem är säker mycket vunnet, fast frågan är om inte en krånglande förgasare ger minst lika mycket gråa hår som ett krånglande insprut oavsett om det är elektriskt eller mekaniskt. 60-talsjänk kanske, två hylsnycklar enligt tidigare rekommendation samt en slägga till resten ![]() ![]() ![]() 900:an är ju i grunden en 60-talskonstruktion så med lite vilja kanske den låter sig tuktas på samma sätt ![]() ![]() Hur är det med äldre oplar och Fordar? Förutsatt att man hittar ett ex som inte förvandlats till järnoxid så... |
||||
Jämfört med en formelbil kan allt annat slänga sig i väggen.
Det är bara rena mekanot, allt går att plocka i bitar. Det tar kanske 6-10 timmar att sätta ihop en bil som ligger i lådor till ett rolling chassie. 10-15 timmar att hänka in drivlina, motor och dra all el och vätska. Problemet är bara att delarna alldrig är hela, och då får man laga eller vänta på paket från england.....så inte fan blir bilj_veln klar i år heller... _________________ Christian Merheim ![]() - There are places were only a racecar can take you - |
||||
Alla bilar är rätt lättmeckade egentligen
Gäller bara att lära sig dem. Quattron är ju rätt hemsk, alla som tittat under huven vet hur det ser ut och växellådan är ett kapitel i sig. Men efter 20-30 gånger upp/ner på/av så går allt lätt i vilket fall. Det som brukar förstöra en kväll i garaget är rostiga skruvar/muttrar inte konstruktionerna i sig. _________________ Daniel Steiner |
||||
[quote="Atariman"]
Ett av kriterierna var ju att reservdelar skulle finnas att köpa... ![]() Verkar ju finnas massvis med delar till gamla jänkare. Lättare att hitta delar till dem än till en Opel Calibra T... ![]() _________________ Mvh /Marcus I garaget: Påffe 944 & Martini Seven |
||||
[quote="Marcus Gustafsson"]
Beror nog iofs lite på vilka delar man är ute efter, men jag jämförde i huvudsak med exvis gamla SAAB:ar eller Golf Mk1 osv. _________________ ![]() |
||||
Varför inte köpa t.ex. en Miata?
Den är lättmekad (man slipper helt meka för allt funkar hela tiden....) ![]() ![]() |
||||
Den enda nackdelen jag kan se med Miatan ur meksynpunkt är att vissa delar kan vara dyra. Utbudet av delar är det dock inget fel på, framförallt om man kan tänka sig gå utanför Sverige. Sen är de flesta inte vinterkörda så det är inte så mycket som är fastrostat heller. Min är 13 år och det var ju till och med kul att meka bromsar på den...
_________________ Joakim Winkler Miata -91, 300ZX -91, Laguna Coupé -09 |
||||
Joakim, vad har du hittat som är dyrt? Vissa originaldelar kan vara dyra här i Sverige, men både original och eftermarknadsalternativ brukar gå att hitta betydligt billigare utomlands. _________________ Dennis Kullman Miata -93 clubräser Lotus Exige S240 2010 |
||||
Nu vet jag att vi ska vara utan fördomar och inte tala illa om enskilda märken här. Tänker ändå skriva att jag tycker ford är det sämsta valet man kan göra vid begagnatköp. Kan inte direkt hitta någon fördel utom billiga reservdelar. Dem rostar som oplar (tro mig jag vet ![]() Reservdelar finns lättåtkomligt på Opel och är inte så dyra. Mcyket delar finns på Feltema vilekt iaf jag tycker är kanon om man bara vill hålla bilen rullande och inte bryr sig om att piska varv runt banor. Vectra A är en enkel konstruktion men som ändå har modernt insprut. Sitter motronic 1.5 i 8v motorerna och 2.5 eller 2.8 i 16v motorerna. Undvik v6:an om du vill ha lättmeckat. _________________ Jonas Jonsson "Kör mest men inte snabbast" Kommentera gärna |
||||
Tyska bilar konstruerade före början av 90 talet, är lätta och logiska.
Farsan håller på att bryta ihop över syrrans Galant Dynamic 4 ![]() och jag är redan osams med Saaben > ![]() _________________ Thorbjörn Nilsson Brukar: Alfa Romeo Giulia Super 2.2JTD, Toyota LC90 (VZJ95) Pallbocksräser: Mitsubishi Evolution IX, M3 breddad E30 |
||||
Jag menade priser i Sverige. Till exempel så är ju tändkablarna vad jag förstått hutlöst dyra om man ska köpa dem här. Annars är det väl mest delar som är Miata-specifika som är dyra hos Mazda. Men som du säger så kan man ju hitta det mesta betydligt billigare utomlands. Och det finns ju även en del "pirat"-delar till Miatan i Sverige. Sen är ju allt relativt, Miatan är ju väldigt billig i delar om jag jämför med min Mitsubishi Sigma eller den Nissan 180ZX jag hade förut. Till 180:an kostade en kolv till ett bromsok 2000 kr hos Nissan! Jag behövde 4 stycken vilket är ungefär vad bilen var värd. Som tur var lyckades jag hitta begagnade ok på skroten den gången. _________________ Joakim Winkler Miata -91, 300ZX -91, Laguna Coupé -09 |
||||
kan du inte bara kliva in i motorrummet och böja dig ner efter 1/4 skaftet? ![]() Andra har ju gott om plats ![]() KÖP JÄNK!!! ![]() |
||||
Jo, ![]() ![]() men så väger de ju 700 kg för mycket också.... ![]() |
||||
ska man renovera / byta topp packning och då får man ryggskott av att lyfta topparna.. tacka vet jag volvo då, orkar man iallfall lyfta av topparna utan motorlyft. ![]() det enda som är bra på gammla raggarbilar är att byta vattenpump.. ![]() ![]() någon här som mekat peugeot 405 T16 4*4.. jag tror det kan vara det värsta. värre konstruktion får man leta efter.. så går det när man dricker vin, äter sniglar och gammal ost.. nissan 200sx förvånas jag lite av, lite trångt men inte så bökigt. men jag höll på att få ett utbrott på växlådor som lyffts ner på marken. då msåte vridas 180grader för att slinka förbi kardantunneln.. vad gäller k-jet, det är ju superbt.. (till skillnad från ke-jetronic.) lättmekat tycker jag.. man bör inhandla enn soppatryckmätare till k.jet bara, sen är ren barnleken.. (kan detta bero på att alla mina bilar har haft k.jet ![]() _________________ // Ludde R Ludde Rosten. Hellre Nürburgring än vigselring |
||||
Man kan hitta fina 70-tals oplar än. Polarn köpte en skitfräsch Manta A i somras, tex. Dessa gamla oplar är mycket lättskruvade anser jag. Det är nästan svårt att ha sönder nåt pga klanterier när man sätter ihop grejerna. Motorerna är i princip samma i dessa modeller: Opel GT 1.9 -68 (eller när dom nu kom) Ascona A och B 1.6 - 2.0 Manta A och B 1.6 - 2.0 Rekord C-E 1.5 - 2.2 Kadett C 1.9 - 2.0 omega 2.4 Frontera 2.4 sista från -95 tror jag Det finns säkert andra märken som är bra också. Jag har dock mest erfarenhet av Opel. _________________ William Ekström |
||||
Vad gäller Ford så är de ju normalt sett väldigt lättmekade. Nu vet jag inte riktigt vad målet är med bilen men ska det vara en banmässig bil så är det Capri som ligger närmast till hands, följd av Escort MkI/II. Sierra har också sina poänger men den är kanske inte lika lättmekad. Den har också lite vingligare vägegenskaper original än Capri/Escort MkI/II (i alla fall som jag upplever den), åtminstone om vi pratar basmodeller. Men en 2.0iS 1985-87 är inte så tokigt, vill man ha mer effekt är det XR4x4 som rekommenderas men då är vi i utkanten av "lättmekat" igen. Capri är min favorit och det mycket för att den är enormt snygg och ruskigt kul att köra. Billiga delar och gott om uppgraderingar också. Frågan är kanske också vilket prisläge vi snackar om? En fräsch Capri MkII-III får man för runt 10kkr men ska man ha MkI (som är lite lättare) blir det dyrare... http://www2.blocket.se/view/3156654. Kommentaren som tyder på att Opel skulle vara bättre än Ford är nog bäst att jag inte låtsas se ![]() /Gustaf _________________ ---/In search of Maxwell's demon---/ Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till... SFRo-besiktningsman i Skellefteå |
||||
Ska kanske satsa på en Polski Fiat 126. Svansmotorracing så det står härliga till.
![]() Syftet med bilen är att ha roligt, vilket är innefattar det mesta utom bruksanvändande. Gammelsaabarna har sina begränsningar vilket gör att jag så lätt börjat spana efter något bättre i bilväg (även om saabsuget sitter i fortfarande). Seven-bygge kanske. |
||||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
<< 1, 2, 3 >> 4564 besök totalt |