Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Bästa bilen ur meksynpunkt
<<   1, 2, 3   >>
4564 besök totalt
Cédric
Uttran/Sthlm
Här sen Mar 2004
Inlägg: 3274



924an måste väl klassas som lättmeckad, om tom jag kan lyckas med lite meckande, =), fast far min får fixa allt det jobbiga ..

_________________
Cédric Nyberg
Porsche 924 Turbo
Toyota GT86
Formel Vee Veemax MKIVB 1970
www.instagram.com/garagecedric/
Citera
Lennart Mäkinen
Hjälsta
Här sen Nov 2002
Inlägg: 17969



poh99 skrev:
Lennart, gammelsaabarna är nog lättmekade, men precis som med gamla volvos och E30:or så kan saker och ting rosta fast.
Min mamma bytte från Saab 99 till Alfa Sud Sprint och jag tyckte den senare kändes mer logiskt ihopskruvad. Det kanske kan vara något för dig också?
Den hade dock en viss tendens till att rosta, men det gör ju alla bilar.

_________________
Man kan inte ha samma bil hela livet!
Citera
Kristian Larsson
Linköping
Här sen Aug 2003
Inlägg: 5290

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

BMW 02
Lättmekad, gott om delar, gott om tips och riktigt kul att köra!

_________________
/Kristian Elisson
Citera
Patrik Ö
Stockholm
Här sen Apr 2003
Inlägg: 5186


Trådstartare
Vet inte om bilar med K-Jetronik någonsin kan betraktas som lättmekade.

Hm, det verkar finnas lika många stalltips och åsikter som det finns bilar. Borde jag vara förvånad? Näe...

Får väl lägga ner och börja bygga plastbyggsatser istället.

Men, skämt åsido, låter man bli bilar med suspekta bränsleinsprutningssystem är säker mycket vunnet, fast
frågan är om inte en krånglande förgasare ger minst lika mycket gråa hår som ett krånglande insprut oavsett
om det är elektriskt eller mekaniskt.

60-talsjänk kanske, två hylsnycklar enligt tidigare rekommendation samt en slägga till resten

900:an är ju i grunden en 60-talskonstruktion så med lite vilja kanske den låter sig tuktas på samma sätt

Hur är det med äldre oplar och Fordar?
Förutsatt att man hittar ett ex som inte förvandlats till järnoxid så...
Citera
porschedriver
Malmö
Här sen Maj 2003
Inlägg: 2217



Jämfört med en formelbil kan allt annat slänga sig i väggen.

Det är bara rena mekanot, allt går att plocka i bitar.

Det tar kanske 6-10 timmar att sätta ihop en bil som ligger i lådor till ett rolling chassie.

10-15 timmar att hänka in drivlina, motor och dra all el och vätska.

Problemet är bara att delarna alldrig är hela, och då får man laga eller vänta på paket från england.....så inte fan blir bilj_veln klar i år heller...

_________________
Christian Merheim

- There are places were only a racecar can take you -
Citera
Atariman
Stockholm / London
Här sen Apr 2003
Inlägg: 719



Anders Jeppsson skrev:
jänk!!!


Ett av kriterierna var ju att reservdelar skulle finnas att köpa...

_________________
Citera
Daniel Steiner
Sjöbo
Här sen Apr 2003
Inlägg: 4243

Hjälpmoderator

Alla bilar är rätt lättmeckade egentligen

Gäller bara att lära sig dem.

Quattron är ju rätt hemsk, alla som tittat under huven vet hur det ser ut och växellådan är ett kapitel i sig.
Men efter 20-30 gånger upp/ner på/av så går allt lätt i vilket fall.

Det som brukar förstöra en kväll i garaget är rostiga skruvar/muttrar inte konstruktionerna i sig.

_________________
Daniel Steiner
Citera
Marcus Gustafsson
Västerhaninge
Här sen Apr 2003
Inlägg: 12239



[quote="Atariman"]
Anders Jeppsson skrev:
jänk!!!


Ett av kriterierna var ju att reservdelar skulle finnas att köpa... [/quot0e]

Verkar ju finnas massvis med delar till gamla jänkare. Lättare att hitta delar till dem än till en Opel Calibra T...

_________________
Mvh
/Marcus

I garaget: Påffe 944 & Martini Seven
Citera
Atariman
Stockholm / London
Här sen Apr 2003
Inlägg: 719



[quote="Marcus Gustafsson"]
Atariman skrev:
Anders Jeppsson skrev:
jänk!!!


Ett av kriterierna var ju att reservdelar skulle finnas att köpa... [/quot0e]

Verkar ju finnas massvis med delar till gamla jänkare. Lättare att hitta delar till dem än till en Opel Calibra T...


Beror nog iofs lite på vilka delar man är ute efter, men jag jämförde i huvudsak med exvis gamla SAAB:ar eller Golf Mk1 osv.

_________________
Citera
Kristoffer R
Billdal, Göteborg
Här sen Sep 2003
Inlägg: 954



Varför inte köpa t.ex. en Miata?

Den är lättmekad (man slipper helt meka för allt funkar hela tiden....)

_________________
Kristoffer Rydquist
banbils-lös
http://hem.passagen.se/rydquist(död i serverkrash)
Citera
Joakim Winkler
Ronneby
Här sen Sep 2003
Inlägg: 1491



Den enda nackdelen jag kan se med Miatan ur meksynpunkt är att vissa delar kan vara dyra. Utbudet av delar är det dock inget fel på, framförallt om man kan tänka sig gå utanför Sverige. Sen är de flesta inte vinterkörda så det är inte så mycket som är fastrostat heller. Min är 13 år och det var ju till och med kul att meka bromsar på den...

_________________
Joakim Winkler
Miata -91, 300ZX -91, Laguna Coupé -09
Citera
Dennis Kullman
Halmstad
Här sen Jun 2003
Inlägg: 2382



Joakim Winkler skrev:
Den enda nackdelen jag kan se med Miatan ur meksynpunkt är att vissa delar kan vara dyra. Utbudet av delar är det dock inget fel på, framförallt om man kan tänka sig gå utanför Sverige. Sen är de flesta inte vinterkörda så det är inte så mycket som är fastrostat heller. Min är 13 år och det var ju till och med kul att meka bromsar på den...


Joakim,
vad har du hittat som är dyrt? Vissa originaldelar kan vara dyra här i Sverige, men både original och eftermarknadsalternativ brukar gå att hitta betydligt billigare utomlands.

_________________
Dennis Kullman
Miata -93 clubräser
Lotus Exige S240 2010
Citera
Jonas Jonsson
Vallentuna
Här sen Maj 2004
Inlägg: 1947



poh99 skrev:

Hur är det med äldre oplar och Fordar?
Förutsatt att man hittar ett ex som inte förvandlats till järnoxid så...


Nu vet jag att vi ska vara utan fördomar och inte tala illa om enskilda märken här. Tänker ändå skriva att jag tycker ford är det sämsta valet man kan göra vid begagnatköp. Kan inte direkt hitta någon fördel utom billiga reservdelar. Dem rostar som oplar (tro mig jag vet ) och att sen det mesta mekaniska är som det är gör ju inte saken bättre. Är ju som de flesta förstår insnöad på Opel. Om man vill åka billigt och kan svetsa så är oplarna kanon tycker jag. Visst rostar dem äldre tokigt mycket. Men om man håller sig till dem från 90 talet och senare så rostar inte dem i annat än skärmkanter och trösklar vilket int eär svåtr att fixa. Motorerna och växellådorna är slitstarka nästan som gamla volvos. Vet flera som kört vectra a (89-95) över 50000 mil och detta utan regelbunden service. Säger en hel del tycker jag.

Reservdelar finns lättåtkomligt på Opel och är inte så dyra. Mcyket delar finns på Feltema vilekt iaf jag tycker är kanon om man bara vill hålla bilen rullande och inte bryr sig om att piska varv runt banor. Vectra A är en enkel konstruktion men som ändå har modernt insprut. Sitter motronic 1.5 i 8v motorerna och 2.5 eller 2.8 i 16v motorerna. Undvik v6:an om du vill ha lättmeckat.

_________________
Jonas Jonsson

"Kör mest men inte snabbast"

Kommentera gärna
Citera
ILiveToRide
Skogen, utanför Grängesberg.
Här sen Dec 2003
Inlägg: 2232



Tyska bilar konstruerade före början av 90 talet, är lätta och logiska.

Farsan håller på att bryta ihop över syrrans Galant Dynamic 4

och jag är redan osams med Saaben > och längtar efter att skruva gammel tysk.

_________________
Thorbjörn Nilsson
Brukar: Alfa Romeo Giulia Super 2.2JTD, Toyota LC90 (VZJ95)
Pallbocksräser: Mitsubishi Evolution IX, M3 breddad E30
Citera
Joakim Winkler
Ronneby
Här sen Sep 2003
Inlägg: 1491



Dennis Kullman skrev:

Joakim,
vad har du hittat som är dyrt? Vissa originaldelar kan vara dyra här i Sverige, men både original och eftermarknadsalternativ brukar gå att hitta betydligt billigare utomlands.


Jag menade priser i Sverige. Till exempel så är ju tändkablarna vad jag förstått hutlöst dyra om man ska köpa dem här. Annars är det väl mest delar som är Miata-specifika som är dyra hos Mazda. Men som du säger så kan man ju hitta det mesta betydligt billigare utomlands. Och det finns ju även en del "pirat"-delar till Miatan i Sverige.

Sen är ju allt relativt, Miatan är ju väldigt billig i delar om jag jämför med min Mitsubishi Sigma eller den Nissan 180ZX jag hade förut. Till 180:an kostade en kolv till ett bromsok 2000 kr hos Nissan! Jag behövde 4 stycken vilket är ungefär vad bilen var värd. Som tur var lyckades jag hitta begagnade ok på skroten den gången.

_________________
Joakim Winkler
Miata -91, 300ZX -91, Laguna Coupé -09
Citera
And ersJepp sson
Lund
Här sen Feb 2003
Inlägg: 13286



MaZ skrev:
Lennart: Du har aldrig mekat på en Delta Integrale va? Byter motorn på en 900 på tre timmar, tog mig fyra timmar att fiska fram 1/4" spärrskaftet som ramlat ner i motorrummet på Deltan.


kan du inte bara kliva in i motorrummet och böja dig ner efter 1/4 skaftet?

Andra har ju gott om plats



KÖP JÄNK!!!
Citera
And ersJepp sson
Lund
Här sen Feb 2003
Inlägg: 13286



Atariman skrev:
Anders Jeppsson skrev:
jänk!!!


Ett av kriterierna var ju att reservdelar skulle finnas att köpa...


Jo, men eftersom bilarna är så väl tilltagna så går ju aldrig något sönder

men så väger de ju 700 kg för mycket också.... thumbs down
Citera
LuddeR
Täby/Sthlm
Här sen Feb 2003
Inlägg: 1622



Anders Jeppsson skrev:
MaZ skrev:
Lennart: Du har aldrig mekat på en Delta Integrale va? Byter motorn på en 900 på tre timmar, tog mig fyra timmar att fiska fram 1/4" spärrskaftet som ramlat ner i motorrummet på Deltan.


kan du inte bara kliva in i motorrummet och böja dig ner efter 1/4 skaftet?

Andra har ju gott om plats



KÖP JÄNK!!!



ska man renovera / byta topp packning och då får man ryggskott av att lyfta topparna..
tacka vet jag volvo då, orkar man iallfall lyfta av topparna utan motorlyft.

det enda som är bra på gammla raggarbilar är att byta vattenpump.. en hylsa, två blocknyckar och en skruvmejsel..


någon här som mekat peugeot 405 T16 4*4..
jag tror det kan vara det värsta. värre konstruktion får man leta efter.. så går det när man dricker vin, äter sniglar och gammal ost..


nissan 200sx förvånas jag lite av, lite trångt men inte så bökigt.
men jag höll på att få ett utbrott på växlådor som lyffts ner på marken. då msåte vridas 180grader för att slinka förbi kardantunneln..


vad gäller k-jet, det är ju superbt.. (till skillnad från ke-jetronic.)
lättmekat tycker jag..

man bör inhandla enn soppatryckmätare till k.jet bara, sen är ren barnleken.. (kan detta bero på att alla mina bilar har haft k.jet )

_________________
// Ludde R
Ludde Rosten.

Hellre Nürburgring än vigselring
Citera
William Ekström
Åland
Här sen Sep 2003
Inlägg: 1403



poh99 skrev:
Hur är det med äldre oplar och Fordar?
Förutsatt att man hittar ett ex som inte förvandlats till järnoxid så...


Man kan hitta fina 70-tals oplar än. Polarn köpte en skitfräsch Manta A i somras, tex.

Dessa gamla oplar är mycket lättskruvade anser jag. Det är nästan svårt att ha sönder nåt pga klanterier när man sätter ihop grejerna.

Motorerna är i princip samma i dessa modeller:
Opel GT 1.9 -68 (eller när dom nu kom)
Ascona A och B 1.6 - 2.0
Manta A och B 1.6 - 2.0
Rekord C-E 1.5 - 2.2
Kadett C 1.9 - 2.0
omega 2.4
Frontera 2.4 sista från -95 tror jag


Det finns säkert andra märken som är bra också. Jag har dock mest erfarenhet av Opel.

_________________
William Ekström
Citera
therealpinto
Skellefteå
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5884



poh99 skrev:

Hur är det med äldre oplar och Fordar?
Förutsatt att man hittar ett ex som inte förvandlats till järnoxid så...


Vad gäller Ford så är de ju normalt sett väldigt lättmekade. Nu vet jag inte riktigt vad målet är med bilen men ska det vara en banmässig bil så är det Capri som ligger närmast till hands, följd av Escort MkI/II.

Sierra har också sina poänger men den är kanske inte lika lättmekad. Den har också lite vingligare vägegenskaper original än Capri/Escort MkI/II (i alla fall som jag upplever den), åtminstone om vi pratar basmodeller. Men en 2.0iS 1985-87 är inte så tokigt, vill man ha mer effekt är det XR4x4 som rekommenderas men då är vi i utkanten av "lättmekat" igen.

Capri är min favorit och det mycket för att den är enormt snygg och ruskigt kul att köra. Billiga delar och gott om uppgraderingar också. Frågan är kanske också vilket prisläge vi snackar om? En fräsch Capri MkII-III får man för runt 10kkr men ska man ha MkI (som är lite lättare) blir det dyrare...

http://www2.blocket.se/view/3156654.htm?l=0&c=1&city=0 är nog ett bra objekt (fast se till att få med besiktningsförgasare...). http://www2.blocket.se/view/3079168.htm?l=0&c=1&city=0 ser helt underbar ut men kostar på...

Kommentaren som tyder på att Opel skulle vara bättre än Ford är nog bäst att jag inte låtsas se

/Gustaf

_________________
---/In search of Maxwell's demon---/
Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till...
SFRo-besiktningsman i Skellefteå
Citera
Patrik Ö
Stockholm
Här sen Apr 2003
Inlägg: 5186


Trådstartare
Ska kanske satsa på en Polski Fiat 126. Svansmotorracing så det står härliga till.

Syftet med bilen är att ha roligt, vilket är innefattar det mesta utom bruksanvändande.
Gammelsaabarna har sina begränsningar vilket gör att jag så lätt börjat spana efter något bättre i bilväg (även om saabsuget sitter i fortfarande).

Seven-bygge kanske.
Citera
Allmänt banåkaforum
Bästa bilen ur meksynpunkt
<<   1, 2, 3   >>
4564 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande